سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

عاطفه پورمحمد- بهاره آقایی: پاک‌کردن، خرد‌کردن و پختن سبزی و هم‌خانواده‌هایش، یک کار وقت‌گیر و خسته‌کننده است؛ آن هم برای آدم‌های امروزی که حتی حوصله سر خاراندن هم ندارند؛ به همین دلیل ساده و با توجه به اینکه زندگی بدون یک فریزر با ذخایر استراتژیک اگر هم امکان‌پذیر باشد، راحت و لذتبخش نیست، خیلی‌ها حاضرند پول بیشتری بدهند و انواع سبزی غذا، بادمجان ، کدو و پیاز خرد و سرخ شده و... تهیه کنند.

از منزل به فریزر

اين وسط چند آدم خوش‌فكر هم پيدا مي‌شوند كه پاسخ اين نياز مردم را بدهند. اين مي‌شود كه مي‌زنند توي كار سبزي‌پاك‌كني تا به مردم خدمات بدهند و در عوض پول خوبي هم به جيب خودشان مي‌رود. شما مي‌توانيد آن آدم خوش فكر باشيد كه قرار است يك كسب و كار خانگي از منزل به فريزر راه بيندازد.

تميز دادن جعفري از گشنيز

اگر مي‌توانيد شنبليله را از خرفه و جعفري را از گشنيز تشخيص دهيد، سبزي‌شناس خوبي هستيد و شرط اول را براي كار سبزي پاك‌كني داريد. حالا بايد شرايط ديگر را فراهم كنيد.

محل كار

غير از كار خانگي، مغازه‌اي كه اجاره يا خريداري مي‌كنيد بايد جواز كسب مربوط به ميوه و سبزي‌فروشي را داشته باشد كه ديگر نخواهيد خودتان برويد دنبال جواز.كارهاي مربوط به خورد و خوراك نياز به تأييد وزارت بهداشت و درمان دارند تا قابل اعتماد شوند و به قول معروف مو لاي درز كار نرود. اين وزارتخانه، آموزشگاه‌هاي معتبري را در نواحي مختلف هر شهر دارد كه با توجه به محل كسب و زندگي، شما را به اين آموزشگاه‌ها معرفي مي‌كند تا يك دوره حدود 40روزه را بگذرانيد.

وسايل لازم

سبزي‌پاك‌كني سرمايه آنچناني نمي‌خواهد. مي‌توانيد با 5تا 7ميليون ابزار كار را تهيه كنيد؛ اصلي‌ترين وسيله‌اي كه نياز داريد، يك سبزي‌خردكن 10كيلويي است كه يك‌ميليون و 300هزار تومان و نمونه 15كيلويي‌اش يك‌ميليون و 500هزار تومان قيمت دارد. وقت خريد، تهيه تيزكن و تيغه اضافه را فراموش نكنيد كه وسط كار دچار مشكل نشويد. در مورد خريد اين دستگاه هم بدانيد كه در پي حوادث ناگواري كه اخيرا در اثر استفاده از سبزي‌خردكن‌هاي خانگي غيراستاندارد و بدون كيفيت اتفاق افتاده، بيش از 30نوع دستگاه از اين محصول شناسايي و جمع‌آوري شده است. سبزي‌خردكن خانگي كه داراي نشان استاندارد ايمني باشد، هنگام بردن دست به داخل دستگاه روشن نمي‌شود و همچنين احتمال باز شدن مجراي خروج سبزي در هنگام روشن بودن دستگاه وجود ندارد تا در هر صورت، خطري استفاده‌كننده را تهديد نكند. در مرحله بعدي، اگر مي‌خواهيد محصولات غيرفصل هم داشته باشيد فريزر هم لازم‌تان مي‌شود. يك فريزر 2 در، تقريبا يك‌ميليون و 400هزار تومان قيمت دارد كه البته مي‌توانيد براي اين كار به خريد فريزر دست دوم با قيمت مناسب فكر كنيد. مدل صندوقي هم يك‌ميليون و 300هزارتومان مي‌شود كه براي اول كار خوب است.

كارگر

براي اينكه بتوانيد روزي 50تا 100كيلو سبزي پاك كرده داشته باشيد حداقل به يك كارگر نياز داريد. نرخ كارگر هم بسته به ميزان كاري كه داريد و درآمد مغازه، از 20تا 30هزار تومان است. البته بهتر است براي كساني كه با شما كار مي‌كنند، غيراز يك عدد ثابت اوليه، براساس ميزان توليد و فروش، كارانه تعيين كنيد تا آنها هم انگيزه مضاعف براي توليد و بازاريابي داشته باشند. البته در فصل‌هايي مثل بهار و تابستان كه كار زياد است مي‌توانيد از كارگرهاي خانگي هم استفاده كنيد. مزد اين كارگرها براساس ميزان كار حساب مي‌شود و معمولا به ازاي هر كيلو سبزي پاك كردن700تومان مي‌گيرند.

سبزي هزار، هزاري سبز!

بار اصلي گردش مالي را سبزي تازه به دوش مي‌‌كشد. براي اينكه دخل و خرج‌تان با هم بخواند، بايد بتوانيد به‌طور ميانگين روزي 50كيلوگرم سبزي خردشده بفروشيد كه با فرض فروش به قيمت كيلويي 2500 تومان، مي‌شود روزي 125هزار تومان و ماهانه حدود 3/5 ميليون تومان فقط از راه فروش سبزي خورشي به‌دست خواهيد آورد. در اين مقياس، در هر ماه، حداقل نيم ميليون هم از فروش ساير محصولات به دست‌تان مي‌رسد كه مي‌شود ماهي 4ميليون درآمد. اگر حقوق كارگر و پول آب و برق و ماليات را از آن كم كنيم چيزي حدود 2 ميليون سود خواهيد داشت كه به‌طور طبيعي در ماه‌هاي اول براي جبران هزينه‌هاي اوليه راه‌اندازي و توسعه كار مي‌شود.

‌تر و تميز باشد

مشتري‌هاي اصلي سبزي پاك‌كرده، حسابي روي تر و تميز‌بودن كار حساس هستند. رعايت بهداشت، علاوه براينكه از اصول كار است، نوعي شگرد تبليغ و حفظ مشتري هم هست.

خيلي‌ها فكر مي‌كنند اگر پياز و سير بي‌كيفيت براي پيازداغ و سيرداغ استفاده كنند، اتفاقي نمي‌افتد. درصورتي كه پيازداغ و سيرداغ خوش‌بو و خو‌ش‌طعم كه مشتري‌ها جذبش مي‌شوند، پياز و سير درجه يك و خوب لازم دارد.

روغن پيازداغ و سيرداغ حتما بايد از نوع مخصوص سرخ‌كردني باشد و از آن مهم‌تر يك‌بار بيشتر مصرف نشود چون روي طعم آن خيلي اثر مي‌گذارد.

براي سبزي قرمه هم بهتر است از روغن جامد استفاده كنيد چون شما قرار نيست زياد سرخش كنيد.

خوب است كه توزيع محصولات فصلي مثل باقلا و نخودفرنگي و ذرت را در خارج از فصل هم داشته باشيد. بعضي از سردخانه‌هاي مواد غذايي اينها را به‌صورت فله‌اي و در بسته‌هاي 10كيلويي مي‌فروشند.

كار كه رونق گرفت مي‌توانيد يك شركت خدماتي ثبت و براي خودتان نام و نشان تجاري انتخاب كنيد و در واقع تبديل به برند شويد؛ اين‌طوري مي‌توانيد سفارش‌هاي زيادتر بگيريد و درآمدتان را بالا ببريد.

فصل اصلي باقلا ارديبهشت و خرداد است. مي‌توانيد اين محصول را براي فروش در ماه‌هاي ديگر فريز كنيد.

نمونه: 3ميليون در سال 87

مريم ملك‌پور، به فروش سبزيجات تازه بسته‌بندي و ساير محصولات فريزشده مشغول است. آنها از سال 1387 با پيشنهاد پسر بزرگ‌شان با 3ميليون سرمايه كار وارد كار سبزي‌پاك‌كني شدند. 12ميليون تومان هم پول پيش مغازه‌شان بود. خانواده ملك‌پور توانسته‌اند در اين مدت كارشان را طوري گسترش دهند كه الان محصولاتشان تبديل به يك برند شده‌ و درآمدشان هم چند برابر. آنها حتي از رستوران‌ها و تالارها و ارگان‌هاي دولتي هم سفارش مي‌گيرند. آقاي ملك‌پور كارمند است و به‌عنوان يك كار جانبي، با همسرش همكاري مي‌كند.

 

کد خبر 262166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha