یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبد‌الفتاح سیسی پس از مراسم سوگند ریاست جمهوری طی سخنانی گفت: مصر قلب جهان عرب و مناره جهان اسلام است

عبدالفتاح سیسی

به گزارش ايسنا به نقل از اسكاي نيوز، عبدالفتاح سیسی امروز(یکشبنه 18 خرداد) پس از دیدار با هیات‌های نمایندگی کشورهای جهان و پس از سخنرانی در کاخ اتحادیه حکم ریاست‌جمهوری را از عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر تحویل گرفت و آن را امضا کرد. این مراسم پس از ادای سوگند سیسی در دادگاه قانون اساسی برگزار شد.

این مراسم با ورود عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور جدید مصر به کاخ ریاست جمهوری و شلیک 21 گلوله توپ آغاز شد.

سیسی پس از ورود به کاخ "اتحادیه" به مهمانان بطور جداگانه خوشامد گفت و هیات‌های نمایندگی دیگر کشورها نیز پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفتند.

پس از مراسم مصافحه، عدلی منصور، رئیس جمهور سابق مصر در سخنانی گفت: در یک سال دوران ریاست جمهوری با چالش‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مواجه بودیم. ما با موانع و مشکلات و اقدامات تروریستی بزدلانه‌ای مواجه بودیم که عزیزترین مردم ما را هدف قرار داد. اما همه این رخدادها مانع از آن نشد که قانون اساسی تصویب نشود و انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود و مصر به ساحل امنیت نرسد. ما با کمک خدا به نقشه راه ادامه می‌دهیم تا متن قانون اساسی را به واقعیت تبدیل کنیم و کشور ما حافظ آزادی‌ها باشد و رضایت در میان همه مردم بوجود آید.

وی افزود: مصر شکست را نمی‌پذیرد، مصر قدرت‌ها و نعمت‌های بسیاری را در اختیار دارد کشور ما می‌تواند امنیت خود و امنیت منطقه عربی را محقق سازد من خالصانه از هر برادر عرب و هر دوست در عرصه بین‌المللی قدردانی می‌کنم. چرا که تجربه منحصر به فرد مصر ثابت کرد که آن‌ها نقش مهمی را در کشور ما داشته‌اند. امیدوارم که همکاری آن‌ها برای سازندگی مصر ادامه داشته باشد. من تاکید می‌کنم مصر کسانی را که در وقت گرفتاری و دشواری در کنارش ایستادند، فراموش نمی‌کند.

عدلی منصور خطاب به عبدالفتاح سیسی تصریح کرد: من به شما می‌گویم که مصری‌ها در انتخاباتی آزاد و شفاف شما را به دلیل توانایی‌هایتان انتخاب کردند. از نظر آن‌ها شما قادر هستید آرمان‌های آن‌ها را برای زندگی بهتر محقق سازید. شما با این حمایت مردمی گسترده برای برآورده ساختن آرمان‌ها موفق خواهید شد. من آرزو می‌کنم که شما با تمام چالش‌ها مقابله کنید. برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.

عبدالفتاح سیسی نیز در سخنان خود گفت: روسای جمهور کشورها، روسای کابینه‌ها، مقامات به من اجازه دهید تا در وهله نخست از شما به دلیل مشارکتتان و همچنین از مشارکت مردم مصر در اجرای نقشه راه آینده کشور خود قدردانی کنم. این لحظه‌ای تاریخی است. امروز با رئیس جمهوری که دوره ریاست وی پایان یافته است سندی را امضا می‌کنیم. رخداد تاریخی در کشور ما صورت گرفته است، ریاست جمهوری مصر مسئولیتی بزرگ و همچنین افتخاری بزرگ است. مصر مهد ادیان و پیامبران و سرچشمه آداب و هنرها است. من مسئولیت بزرگی را با تصدی پست ریاست جمهوری مصر برعهده گرفته‌ام. مصر جایگاه ویژه‌ای دارد، گذرگاه تجارت است فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری دارد. مصر قلب جهان عرب و مناره‌ جهان اسلام است. کشور ما با تروریسم به هر انگیزه‌ای که باشد مقابله می‌کند.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم در سطح داخلی و خارجی به پیشرفت‌هایی دست یابیم و اشتباهاتی را که در گذشته رخ داده است جبران کنیم ما می‌خواهیم مصر قدرتمند دارای امنیت و شکوفا و همراه با علم باشد. پیام مصر جدید این است که می‌خواهد در تحقق امنیت کشورهای عربی سهم داشته باشد. مصر دارای هنر و ادبیات و تاثیر دنباله‌داری است که مردم بزرگ ما باید الان ماحصل دو انقلاب بزرگ را بچینند. مردم ما دست به دو انقلاب زدند و خون‌ها دادند تا به آرمان‌های خود دست یابند. زمان آن فرا رسیده است که فعالیت‌های گسترده‌ای برای تحقق زندگی کریمانه در مصر داشته باشیم مصر باید نقش منطقه‌ای و بین‌المللی خود را بازیابد.

سیسی افزود: ما باید واقع‌بینانه عمل کنیم من از برادران عرب و دوستان خود عرصه بین‌المللی که روابط دوستی خود را نه در حرف بلکه در عمل ثابت کرده‌اند قدردانی می‌کنم. من امیدوار هستم که روابط مصر با شما گسترده‌تر شود و ما ثمره همکاری‌ها را بچینیم و برای ملت‌های خود آینده‌ای بهتر را رقم بزنیم. من به عدلی منصور می‌گویم دولت و مردم مصر از خدمات شما و مواضع حکیمانه شما در دوره ریاست جمهوری‌تان قدردان هستند. شما تاثیر بسیاری در ما گذاشته‌اید.

رئیس جمهور جدید مصر در پایان از دوستان مصر خواست در نشست اهداکنندگان مشارکت داشته باشد. وی از پادشاه عربستان نیز به دلیل ارائه طرح برگزاری نشست اهداکنندگان که روز پنجشنبه برگزار می‌شود تشکر کرد.

سپس عدلی منصور با امضای حکم ریاست‌جمهوری این سند را به سیسی تحویل داد که رئیس‌جمهور منتخب مصر نیز با امضای این سند رسما پست ریاست‌ جمهوری را تحویل گرفت.

در این مراسم، پادشاه بحرین، پادشاه اردن، امیر کویت، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس جمهور سومالی، ولیعهد عربستان، ولیعهد ابوظبی، فرستاده ویژه پادشاه عمان، معاون رئیس جمهور عراق، معاون رئیس جمهور جزایر کومور، معاون رئیس جمهور سودان، معاون رئیس جمهور سودان جنوبی و رئیس پارلمان لبنان حضور داشتند.

رئیس جمهور قبرس، رئیس پارلمان روسیه، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه یونان، نماینده سازمان ملل، وزیر صنایع چین، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مشاور وزیر خارجه آمریکا از دیگر مهمانان شرکت کننده در این مراسم بودند.

رئیس مجلس ملی و مردمی الجزائر، معاون اول شورای ملی لیبی، وزرای خارجه امارات، عمان، موریتانی، تونس، مغرب و وزیر اوقاف جیبوتی، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس، مدیر روابط سیاسی اتحادیه مغرب عربی از دیگر مقامات حاضر در این مراسم بودند.

از میان کشورهای آفریقایی نیز رؤسای جمهور غنا، چاد، مالی ، نخست وزیر سوازیلند، لیبریا، رئیس پارلمان گابن، وزرای خارجه سنگال، اتیوپی، ‌نیجریه، ماداگاسکار، گینه بیسائو، آنگولا،‌ بروندی، گامیبا، تانزانیا، اوگاندا،‌کنگو، بنین، وزیر امور ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، و نمانیدگانی از اتحادیه آفریقا در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر 261937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha