شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

بهاره آقایی: ممکن است برای خیلی از ما پیش بیاید که تبدیل به سرمایه‌داران بی‌پول شویم! آدم‌هایی که اموال و دارایی‌های قابل‌قبولی دارند اما به دلایلی، لنگ یک‌میلیون تومان پول شده‌اند.

طرح-بانک کارگشایی

 مبلغي كه به هر دليل، امكان قرض گرفتنش از دوست و همسايه وجود نداشته باشد. مبلغي كه با يك ابتكار قديمي بدون هيچ منتي در اختيار قرار مي‌گيرد؛ ابتكاري به قدمت نزديك به 90سال؛ چرا كه گرفتن وام‌هاي ريز و درشت با شرايط متنوع در بانك‌هاي مختلف سال‌هاست كه اجرا مي‌شود و مشتري‌هاي زيادي هم دارد اما بانك كارگشايي روش وام دادن متفاوتي با بقيه بانك‌ها دارد. قرض دادن فقط در نيم ساعت و براي يك سال. با ما به اين بانك بياييد، احتمالا كارتان راه مي‌افتد!

به قرض گرفتن فكر كن!

بانك كارگشايي كه در سال ۱۳۰۵ تأسيس شد، زيرمجموعه بانك ملي ايران محسوب مي‌شود. با اين توضيح كه پس از تأسيس بانك ملي در سال۱۳۰۷ زيرمجموعه اين بانك شد و هم‌اكنون نيز يكي از واحدهاي تابعه بانك ملي محسوب مي‌شود. نام اوليه اين بانك، مؤسسه رهني دولتي بود كه در سال ۱۳۱۸ به‌دليل تشابه نام با بانك رهني ايران (بانك مسكن فعلي)، به بانك كارگشايي تغيير نام داد. هدف اوليه اين بانك، رفع فوري نيازهاي مردم از طريق گرو گذاشتن اموال منقول (طلا و فرش) بود. قبلا اگر سري به شعبه‌هاي مختلف اين بانك مي‌زديد، منظره فرش‌هاي تا شده كنار ديوار ورودي، منظره‌اي تكراري بود اما چند وقتي است كه اين بانك فقط در ازاي امانت گرفتن طلا و پس از ارزيابي قيمت آنها، وام يكساله مي‌دهد؛ يعني اگر طلايي غيراز سكه بهار آزادي (مثل انگشتر، گردنبد، النگو و ...)ظ داريد اما در عين حال نياز فوري به نقدينگي داريد، مي‌توانيد بدون اينكه به قرض گرفتن از دوستان و اقوام فكر كنيد يا بخواهيد اموال‌تان را بفروشيد، به يك قرض رسمي در قالب وام كارگشايي اين بانك فكر كنيد. با اين كار، هم طلا يا فرش‌تان را از دست نداده‌ايد و هم مي‌توانيد پول مورد نظرتان را جور كنيد، ضمن اينكه جاي طلاي شما در يك صندوق معتبر محفوظ است و از هر دستبردي خيالتان راحت شده است.

صندوق دريافت را پيدا كن

تعداد زياد مشتري‌ها، نيمكت‌ها، باجه‌هاي مختلف و فراوان كه هر كدام كار خاصي را انجام مي‌دهند و انواع و اقسام تابلوهاي راهنما و هشدار‌دهنده از ويژگي‌هايي است كه در سالن بانك به چشم مي‌خورد. بيشتر مشتري‌هاي بانك را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند. يكي از موارد جالبي كه حتما نظرتان را جلب خواهد كرد ويتريني است كه در آن طلاهاي تقلبي گرفته شده از مشتري‌ها را به نمايش گذاشته‌اند؛گردنبند، النگو، دستبند و ساير طلاهاي تقلبي زيبا و سنگيني كه در ظاهر با طلاي اصل مو نمي‌زنند. اين نشان مي‌دهد كه كلاهبرداران در اين بانك جايي ندارند و نمي‌شود طلاي تقلبي را به جاي اصل به كارشناسان بانك قالب كرد. روي ويترين هم نوشته شده كه اين طلاها از سودجويان گرفته شده تا به مراجع قضايي تحويل داده شود.

باجه‌هاي بانك به‌ترتيب انجام كار شامل توزيع شماره، باجه افتتاح حساب در بانك، احراز هويت، ارزيابي طلا، تحويل قرار داد و پرداخت مي‌شود. البته بايد به اينها باجه خزانه طلا را هم اضافه كنيد كه به‌خاطر شيشه‌هاي مشجر و پنجره‌هاي ورودي كوچكش اصلا نمي‌توانيد داخل آن را ببينيد. با ديدن ترازوهاي مخصوص در باجه‌هاي ارزيابي طلا ياد طلا‌فروشي‌ها خواهيد افتاد. معمولا چند باجه ارزيابي طلا در هر شعبه‌اي وجود دارد. كارشناسان طلاها را درون ترازو وزن و اصل يا تقلبي بودن و ساير اطلاعات موجود را در رايانه بررسي مي‌كنند. شلوغ‌ترين باجه، تحويل قرارداد و توزيع شماره است. كارشناس بعد از اينكه وزن مجموع طلاهاي دريافتي و مبلغ ارزيابي آنها را مشخص كرد، در سندي كه تنظيم مي‌كند تعداد آنها را هم ثبت مي‌كند تا اشتباهي پيش نيايد. طلاهاي مشتري لاك و مهر مي‌شود و تحت شماره خاصي در بانك نگهداري مي‌شود.

صندوق پرداخت را درياب

بهتر است در بانك حساب سيباداشته باشيد، براي اين كار هم تنها مدركي كه لازم داريد اصل كارت ملي است. روال اينطور است كه مشتري طلاي خود را به بانك تحويل مي‌دهد، بعدبا توجه به دريافت كارت ملي و شناسنامه، بررسي مي‌شود كه به بانك بدهي دارد يا خير، اگر بدهي نداشته باشد تسهيلات به او تعلق مي‌گيرد و اگر بدهي داشته باشد با كسر مابه‌التفاوت آن طلا، مي‌تواند تسهيلات خود را دريافت كند. ميزان وام هم اينطور تعيين مي‌شود كه در ازاي هر گرم طلاي ساخته شده با عيار 17و 18كه 30هزار تومان ارزيابي و در سند ثبت مي‌شود، مي‌توانيد 10هزار تومان تسهيلات بگيريد. اين قانون براي هر يك نفري است كه در بانك حساب دارد و حداكثر مبلغي هم كه مي‌توانيد وام بگيريد 2ميليون تومان در ازاي 200گرم طلاي ساخته شده است كه مي‌توانيد آن را در 2سند جداگانه تحويل بدهيد تا براي بيرون آوردن‌شان كار آسان‌تري داشته باشيد. طلاي ساخته شده هم يعني طلاي شما حتما بايد زينتي باشد و مثلا سكه را كه زينتي نيست قبول نمي‌كنند. كارمزدتسهيلات پرداختي 4درصد وحق نگهداري هم معادل 2درصد كل مبلغ ارزيابي است كه اين مبلغ موقع تسويه حساب به‌صورت روزشمار محاسبه مي‌شود. براي برگرداندن وام يك سال فرصت داريد. مي‌توانيد زودتر از يك سال وام را بدهيد و طلا را پس بگيريد اما اگر ديرتر شود به ازاي هر يك‌ماه تأخير يك درصد بايد جريمه پرداخت كنيد البته مي‌توانيد بعد از تمام شدن مدت قرارداد، يك سال ديگر هم آن را تمديد كنيد. برگشت پول هم به‌صورت اقساطي نيست و بايد يك جا تسويه كنيد. نكته جالب اينكه به طلاهاي امانت داده شده در بانك گروگان گفته مي‌شود و اگر اين كلمه را روي در و ديوار بانك ديديد فكر نكنيد با يك فيلم گروگانگيري يا پليسي طرف هستيد! براي خروج گروگان (طلا) مي‌توانيد در تمام ساعات اداري روزهاي هفته مراجعه كنيد ولي براي تجديد و پرداخت تسهيلات فقط در ساعات اوليه صبح بايد به بانك‌ها سر بزنيد.

خدمات ديگر را از دست ندهيد

بانك كارگشايي خدمات ديگري هم دارد. براي مثال يكي از خدمات شعبه مركزي واگذاري صندوق اماني به مشتري‌هاست. اين صندوق‌ها در 3اندازه و قيمت مختلف واگذار مي‌شوند. صندوق كوچك 50در 30در 10سانتي متري با مبلغ 3ميليون و 360هزار ريال وديعه، صندوق متوسط 50در 30در 15با 5ميليون و 400هزار ريال و صندوق بزرگ 50 در 30در 30هم وديعه 10ميليون و 800هزار ريالي مي‌خواهد. براي اين كار هم بايد در بانك حساب كوتاه‌مدت باز كرده باشيد. حراج شمش و مسكوكات طلا و فروش سكه هم از ديگر خدمات بانك كارگشايي است. پرداخت تسهيلات فروش اقساطي براي كالاهاي بادوام، تعميرات مسكن و تسهيلات خودرو از برنامه‌هاي جديد بانك كارگشايي است كه مشتري‌ها مي‌توانند از آن استفاده كنند.

خطر در كمين است!

در تمام گوشه و كنار بانك تابلوهاي نكات ايمني مثل خاموش بودن تلفن همراه و اينكه موقع خروج مراقب كيف و جيب و طلاها باشيد به چشم مي‌خورد. نگهبان‌هاي بانك هم هر حركت مشكوكي را زيرنظر دارند. بايد حواستان باشد كه طلا و جواهرات‌تان را فقط جلوي باجه ارزيايي و به مسئول آن نشان دهيد و به مشتري‌هاي بانك نشانشان ندهيد. موقع تحويل گرفتن طلا از خزانه بانك حواستان را حسابي جمع كنيد كه همه‌‌چيز درست و سرجاي خودش باشد چون بعد از خارج شدن از بانك ديگر هيچ عذري را از شما قبول نمي‌كنند. سعي كنيد موقع بيرون رفتن از بانك مراقب جيب و كيف باشيد و طلاها را بلافاصله و قبل از خروج مورد استفاده قرار دهيد. مراقب موتور سوارهاي مشكوك باشيد و از سوار شدن به اتومبيل‌هاي غيرمجاز و مشكوك هم خودداري كنيد. حتي ممكن است سارقان رد شما را تا توي مترو هم بزنند و از شلوغي مترو يا اتوبوس‌ها استفاده كنند پس حسابي حواستان را جمع كنيد.

 

کد خبر 261717

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha