همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد هشدار داد که نیمی از گونه‌های جنگلی جهان به دلیل اثرات ناشی از تغییرات آب و هوا و همچنین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند و مدیریت بهتر آن‌ها نیازمند اقدام فوری است.

به گزارش ايرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین مطالعه جهانی خود درباره منابع ژنتیکی جنگل‌ها، اعلام کرد که نرخ نابودی جنگل‌ها در کشورهای برزیل، اندونزی و نیجریه سریع‌تر از مناطق دیگر است.

"ادواردو روخاس بریالس" مدیر جنگلداری فائو در بیانیه‌ای گفت: جنگل‌ها تأمین کننده غذا، کالا و خدمات مورد نیاز برای بقا و رفاه همه انسان‌ها هستند و این مزایا همگی منوط به محافظت از گوناگونی ژنتیکی جنگل‌های جهان است که به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار دارند.

گزارش فائو حاکی از آن است که حدود نیمی از هشت هزار گونه اصلی و فرعی ثبت شده با خطر روبرو هستند.

بر اساس این گزارش،10 کشوری که بین سال‌های 1990 و 2010 بیشترین میزان پوشش جنگلی را از دست داده‌اند، عبارتند از: برزیل، اندونزی، نیجریه، تانزانیا، زیمبابوه، جمهوری دموکراتیک کنگو، میانمار، بولیوی، ونزوئلا و استرالیا.

فائو تأکید کرد که تنوع زیستی موجب تقویت حاصلخیزی و ارزش غذایی محصولات جنگلی مانند سبزیجات پربرگ، عسل، میوه، دانه، میوه‌های مغزدار و قارچ‌ها می‌شود.

تنوع زیستی همچنین از جنگل‌ها در برابر آفت‌ها محافظت می‌کند و به انطباق یافتن آنها با شرایط محیطی ناشی از تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

کد خبر 261715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha