جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با ابراز نگرانی نسبت به طرح کوچک شدن توانیر گفت: این طرح در حال حاضر متوقف است.

برق

علی مروی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد واکنش مجلس نسبت به طرح وزارت نیرو برای تمرکززدایی مدیریت بر کوچک شدن توانیر گفت: ما نیز دراین زمینه نگرانیم و با وزیر نیرو صحبت کرده‌ایم.

وی در مورد احتمال موافقت مجلس با این طرح تصریح کرد:‌ باید ببینیم بحث وزارت نیرو واقعا چیست. در صورتی که کار کارشناسی نشده‌ای باشد مانند اتفاقی که در وزارت نیرو در دولت قبل در حال انجام بود با آن موافقت نمی‌شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: در وزارت نیرو در دولت قبل این مساله مطرح شد و با ورود کمیسیون انرژی به عرصه به دلیل این که کارشناسی دقیقی صورت نگرفته بود طرح متوقف شد.

مروی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانیر واقعا فعال است و خوب کار می‌کند.

معاون وزیر نیرو درامور برق و انرژی پیش از این با تاکید بر تمرکززدایی مدیریت‌ برق با اشاره به مصوبه دولت در تاریخ 28 اسفند 92 اظهار کرده بود: براساس ساختار جدید 39 شرکت توزیع تحت مدیریت شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق قرار می‌گیرند و نیروگاه‌های حرارتی نیز زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی می‌شوند، بنابراین توانیر براساس مصوبه دولت، مدیریت شرکت مدیریت شبکه برق و 16 شرکت برق منطقه‌ای را بر عهده خواهد داشت.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا، اظهار کرد: در راستای انجام مقدمات اصل 44 و منسجم شدن مدیریت 39 شرکت توزیع زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق که شکل می‌گیرد خواهند شد و از سوی دیگر بخش تولید برق نیز در قالب شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی فعالیت می‌کند و تمام نیروگاه‌های حرارتی زیر مجموعه این شرکت فعالیت خواهند کرد، بنابراین نیروگاه‌های دولتی خصوصی می‌شوند و کلیه دارایی، بدهی و تعهدات نیروگاه‌ها در اختیار شرکت شکل گرفته خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ مقدمات واگذاری نیروگاه براساس اصل 44 آغاز شده و شرایط برای انجام این کار فراهم می‌شود. توانیر نیز در ساختار جدید به ایجاد یکپارچگی در صنعت برق و مدیریت شبکه انتقال برق خواهد پرداخت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: با ایجاد مدیریت‌های غیر متمرکز قدرت پاسخگویی و سرعت عمل در فعالیت افزایش پیدا می‌کند، خدمات بهبود پیدا کرده و کاهش بیشتر خاموشی را در پی خواهد داشت؛ از سوی دیگر کیفیت خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند.

فلاحتیان با تاکید بر عدم توسعه ساختار در وزارت نیرو گفت: بنا نداریم دولت را بزرگ کنیم و برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای کاهش تصدی دولت است. از سوی دیگر بستر خوبی برای همکاران فراهم می‌شود تا بیش از پیش پاسخگو باشند. براین اساس شرکت جدیدی ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: براساس ساختار جدید کل کار تولید برق تحت امر یک شرکت قرار می‌گیرد، بنابراین شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کار تعمیر، توسعه و جلب مشارکت بخش خصوصی را انجام می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: 16 شرکت برق منطقه‌ای کشور به همراه شرکت مدیریت شبکه برق ایران زیر نظر توانیر فعالیت می‌کنند. شاهرگ حیاتی برق کشور که انتقال و فوق توزیع است تحت امر شرکت توانیر صورت خواهد گرفت. فقط شرکت‌های توزیع منفک می‌شوند و نیروگاه‌ها نیز تحت امر شرکت جدید قرار می‌گیرند؛‌ این کار برای شفاف سازی قیمت برق، تولید، انتقال و توزیع صورت می‌گیرد و شرکت‌های مادر تخصصی به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند تا تمرکززدایی شود.

فلاحتیان تصریح کرد: توانیر به صورت منسجم‌تر شبکه انتقال و فوق توزیع و شبکه اصلی را مدیریت می‌کند و یکپارچگی ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد که وی با این طرح کاملا موافق است و مطمئن است که در ساختار جدید کیفیت خدمات بهتر شده و رضایتمندی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، طرح جدید وزارت نیرو برای ایجاد تغییرات ساختاری در نحوه مدیریت صنعت برق در حالی با استدلال "ایجاد رضایتمندی و تمرکززدایی مدیریت" مطرح شده که برخی از کارشناسان برق این اقدام را ضربه‌ای به صنعت برق می‌دانند و معتقدند ایجاد تغییرات در مدیریت صنعتی که باوجود آن‌که میزان بدهی آن به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسیده است و کمبود اعتبار چالش جدی این صنعت در سال‌های اخیر بوده است، از ایجاد خاموشی در دهه اخیر جلوگیری کرده است و نسبتا صنعت موفقی در کشور بوده است نیازمند کارشناسی دقیق‌تر و شناسایی آسیب‌های احتمالی ایجاد تغییرات و چندگانگی مدیریتی است.

کد خبر 261620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha