همشهری آنلاین: ۱۴ خرداد (چهارم ژوئن) سالگرد قیام دانشجویی میدان تیان‌آنمن پکن است که به همین دلیل مقامات چین تدابیرامنیتی شدیدی را در اطراف این میدان به اجرا گذاشته‌اند.

میدان تیان‌آنمن

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امروز ده‌ها نیروی پلیس ضد شورش و خودروی گشت پلیس در در محل میدان تیان‌آنمن شهر پکن و همچنین تقاطع‌های خیابان‌ منتهی به آن مستقر شدند.

به رغم حساسیت این تاریخ در چین وضعیت در محل میدان تیان‌آنمن مثل یک روز عادی بود.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که در روزهای پیش از این سالگرد در سال جاری میلادی، 48 نفر توسط مقامات چینی بازداشت شده، در بازداشت خانگی به سر برده و یا بازجویی شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز مفقود شده‌اند.

همچنین طی این روزها سرعت اینترنت در چین بسیار پایین آمده و سرویس پست الکترونیکی گوگل نیز غیرقابل دسترسی بوده است.

از طرف دیگر پلیس چین به خبرنگاران خارجی نسبت به رفتن به مکان‌های حساس هشدار داده و آن‌ها را از مصاحبه با مردم درباره این موضوع منع کرده است.

در عین حال دالایی لاما، رهبر معنوی بودایی‌های تبت که از سوی مقامات چین یک جدایی طلب تلقی می‌شود، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تظاهرات دانشجویی میدان تیان‌آنمن در اظهاراتی از چین خواست که به دموکراسی روی بیاورد.

وی برای کسانی که آن‌ها را"قربانیان" اعتراضات چین خواند دعا کرد.

دالایی لاما در این اظهارات گفت: من برای کسانی که در راه آزادی، دموکراسی و حقوق بشر جان داده‌اند دعا می‌کنم.

وی در این اظهارات تاکید کرد: با وجود آنکه پیشرفت زیادی برای پیوستن چین به اقتصاد جهانی انجام شده من فکر می‌کنم به همان میزان مهم است که چین را تشویق کنیم تا به جریان اصلی دموکراسی جهانی وارد شود.

دالایی لاما افزود: در این سالگرد که متعلق به قربانیان جوان چین است بیایید دعا کنیم که رهبران چین امروز، نگرانی و ترس را از دل‌های خود بیرون کرده و به سراغ قربانیان و خانواده‌های آن‌ها آمده و کشتار جوانان چینی را محکوم کنند.

کد خبر 261530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha