همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور از رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران خواست در بازگرداندن محمودرضا خاوری با دستگاه قضایی همکاری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر سراج صبح امروز در ديداري كه با رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران داشت، ضمن ابراز اميدواري در خصوص همكاري اين دفتر با جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با فساد گفت: متاسفانه كشورها، خصوصا كشورهاي غربي در خصوص اجراي كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد همكاري لازم را ندارند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشــــاره به عدم همكاري كشورهاي اروپايي براي بازگرداندن متهمان فســـــــــاد به ايران گفت: تقـــاضا داريـــم دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در خصوص بازگرداندن آقاي محمودرضا خاوري كه يكي از متهمان اصلي پرونده فساد بزرگ مالي در ايران است، كمك كند. اين متهم اكنون در كانادا حضور داشته و به رغم اقدامات زيادي كه ايران از طريق اينترپل انجام داده ولي موفق به بازگرداندن وي به كشور نشده‌ايم.

وي با اشاره به بازگرداندن يكي از متهمان ديگر پرونده فساد 3 هزار ميلياردي به كشور گفت: اين در حالي است كه اخيرا يكي از متهمان ديگر اين پرونده كه به يكي از كشورهاي حوزه خليج فارس فرار كرده بود، از طريق اينترپل ديپورت و به ايران باز گردانده شد.

سراج با اشاره به پيگيري‌هاي ايران در خصوص بازگرداندن متهم فراري ديگر به كشور گفت: مورد ديگري كه مثال بزنم، شخصي به نام عياشي است كه حدود 300 الي 400 ميليارد تومان اموال قشر مستضعف و ضعيف جامعه در استان خوزستان را با لطايف الحيل اخذ و بعد از كلاهبرداري به كشور يونان گريخته است. بنده دو بار در جايگاه معاون دادستان كشور به يونان سفر كرده ام تا اين موضوع را پيگيري كنم. در اين سفرها با اكثر مقامات مسئول كشور يونان از جمله كميسارياي عالي پناهندگان ملاقات داشته و وعده‌هايي براي بازگرداندن اين شخص دريافت كرده ام. همچنين ملاقاتي با دادستان كل كشور يونان داشته ام كه وي اذعان كرد در خصوص نقش آقاي عياشي در پولشويي و بازگرداندنش به ايران قانع شده است. اما او اعلام كرد به شرط آنكه كميسارياي عالي پناهندگان در فرانسه نامه‌اي كه به اين كشور ارسال داشته را پس بگيرد، عياشي را به ايران باز خواهد گرداند.

وي ادامه داد: از همين رو با كميسارياي عالي پناهندگان در ايران و فرانسه تماس گرفته شد. اما به رغم آنكه نامه مد نظر يوناني‌ها مرتفع شد، دادستان كل يونان عنوان كرد با توجه به اين‌كه يونان عضو اتحاديه اروپا است نمي‌تواند آقاي عياشي را ديپورت كند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تأكيد كرد: اگر سازمان‌هاي بين المللي قدرت عملياتي كردن موضوعات و شعارها را نداشته باشند، بسياري از اقدامات و تلاش‌ها در زمينه مبارزه با فساد موثر نخواهند بود. از همين رو ايران تقاضاي مساعدت و آماده همكاري با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در خصوص مبارزه با فساد است.

سراج با تأكيد بر اين‌كه متاسفانه كشورهاي غربي به رغم شعارهايي كه در خصوص مبارزه با پولشويي و فساد مطرح مي‌كنند، اقدام عملي انجام نمي‌دهند، گفت: اخيرا بنده در دومين مجمع بين المللي مبارزه با فساد كه تحت عنوان بازگرداندن اموال مسروقه ناشي از فساد در كشور عراق برگزار شد، شركت كردم. به جرات مي‌توان گفت كه اكثر قريب به اتفاق كشورهاي جهان سوم، درباره بازگرداندن متهمان پرونده‌هاي فساد با كشورهاي غربي مشكل داشتند. به نحوي كه كشورهاي غربي مامن كساني شده كه اموال كشورهاي ديگر را به يغما مي‌برند. در ديدارهايي كه در حاشيه اين اجلاس با نمايندگان كشورهاي ديگر داشتم، هيچ كدام اميدي در خصوص بازگشت اموال مربوط به فساد از كشورهاي غربي نداشته و تقريبا همگي از اين موضوع نااميد بودند.

وي خاطرنشان كرد: عزم همه مسئولين جمهوري اسلامي ايران در خصوص برخورد با فساد در هر رتبه و جايگاهي جدي است و تحمل نظام ايران در خصوص فساد چه جرائم سازمان يافته و چه جرايم سازمان نيافته تقريبا به صفر رسيده است.

سراج در پايان با بيان اين‌كه سازمان بازرسي كل كشور نهايت همكاري در امر مبارزه با فساد را با دفتر UNODC در تهران خواهد داشت، افزود: مبارزه با فساد تنها با همكاري تنگاتنگ بين المللي ممكن خواهد بود. اگر همكاري بين المللي تنگاتنگ باشد و مجرمين حرفه‌اي و سازمان يافته از آن طرف مرزها نا اميد باشند، قطعا دست به اين جنايات بزرگ نمي‌زنند.

در ادامه اين ديدار رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران درگذشت برخي از شهروندان ايراني در طوفان روز گذشته تهران را تسلیت گفت.

وی تصریح کرد: هر كشوري امروزه مبارزه با فساد را با اهميت جلوه مي‌دهد و همان طور كه اخيرا رئيس جمهور چين گفته، بايد همه به طور جدي به موضوع مبارزه با فساد توجه كنيم.

وي با تقدير از سازمان بازرسي كل كشور به خاطر همكاري با اين دفتر افزود: دفتر(UNODC) مسئوليت نظارت بر اجراي كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد را بر عهده دارد؛ كنوانســــيوني كــه ايران نــيز آن را پذيـــــــرفتـه است. بنـــابراين خواستار ادامه همـــكاري ســــازمان با دفتر (UNODC) و ارتقاي آن هستيم.

رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) گفت: قبل از اين‌كه در كشور شما ماموريت پيدا كنم، در خصوص بازگشت اموال ناشي از فساد در كشورهاي جنوب شرق آسيا فعاليت داشته ام و از اين بابت با اين موضوع آشنا هستم. هم اكنون نيز در خصوص بازگشت اموال ناشي از فساد، طرح مشتركي از سوي سازمان ملل و بانك جهاني پيگيري مي‌شود.

وي با اشاره به اصول مصرح در كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد تأكيد كرد: كنوانسيون مي‌تواند مبناي توقيف، ضبط و بازگشت اموال ناشي از فساد به كشورها قرار گيرد.

وي با اشاره به درخواست سراج مبني بر همكاري با ايران براي بازگرداندن خاوري و عياشي خاطرنشان كرد: در خصوص اين افراد به زودي با دفتر مركزي UNODC در وين مكاتبه كرده و درخواست سازمان بازرسي كل كشور ايران در خصوص بحث استرداد اين افراد كه در فساد نقش داشته اند، را منعكس و پيگيري خواهم كرد.

رئيس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) تصريح كرد: در ساير كشورهاي آسيايي كه بنده مسئوليت داشتم در حوزه مبازه با فساد و بازگرداندن اموال ناشي از فساد، توانستيم كمك بسيار خوبي با نهادهاي مبارزه با فساد داشته باشيم. همكاري ميان دستگاه‌هاي مبارزه با فساد كشورها حائز اهميت است و ما نيز در اين خصوص كمك مي‌كنيم و براي كشور شما خوب است كه همكاري خوبي بين دستگاه شما و دستگاه‌هاي مبارزه با فساد ساير كشورها داشته باشند و اين گونه تبادل همكاري‌ها مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود.

کد خبر 261471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha