سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

فاطمه شیری: خانه محل امنی است که اجازه می‌دهد در آن برای خودتان یک کسب و کار درست و درمان راه بیندازید و به مرور زمان درآمد معقولی هم به‌دست بیاورید.

کیک تولد

مرجان رحيمي اين تجربه شيرين را به خوبي به ثمر رسانده و حالا شيريني‌هاي خانگي‌اش مشتري‌هاي ثابتي دارد. او كه كارشناسي ارشدش در رشته MBA را از دانشگاه شريف گرفته و هنوز هم به‌صورت پاره‌وقت در يك مؤسسه مشاوره مديريت مشغول است، شغل اصلي‌اش را شيريني‌پزي در خانه انتخاب كرده؛ كاري كه خيلي اتفاقي با آن آشنا شده: «پس از تحصيل، در يك مؤسسه مشاوره مديريت مشغول به‌كار شدم و كارم خوب پيش مي‌رفت اما هميشه در كنار كارم به هنر آشپزي و به‌خصوص پخت كيك و شيريني علاقه بسياري داشتم تا جايي كه براي تولد پسرم يا چند مهماني خانوادگي خودم ترتيب پخت كيك را دادم و كار هم خوب از آب درآمد. معمولا عكس كارهايم را مي‌گرفتم و در آرشيو شخصي‌ام نگهداري مي‌كردم. وقتي دوستانم علاقه مرا به پخت شيريني ديدند، به من پيشنهاد دادند كه وارد اين كار شوم و يك شيريني‌فروشي خانگي راه بيندازم. ابتدا چند مدل بيسكوئيت با ظاهري متفاوت و زيبا درست كردم و آنها را به دوستانم فروختم. اين اتفاق يك سال و نيم پيش رخ داد و من با فروش بيسكوئيت‌هاي خانگي‌ام توانستم نزديك به 400هزار تومان پول به‌دست بياورم و از همان موقع سفارش‌ها شروع شد».

ذوق هنري

كارهاي من با بيسكوئيت‌هايم شهرت پيدا كرد اما به تدريج مشتري‌ها خواستند كه كيك هم برايشان بپزم. علاقه به اين كار باعث شد كه شهامت پخت كيك را هم به‌خودم بدهم. حالا زير 3كيلو كيك قبول نمي‌كنم چراكه فقط در حجم زياد كيك است كه مي‌شود روي آنها را با تصاوير عروسكي و فانتزي تزيين كرد. وقتي اسفنج كيك پخته شد، با خامه روي آن را پر مي‌كنم، موادي مثل ميوه، ژله يا مغز آجيل را لابه‌لاي كيك‌ها مي‌گذارم و بعد با روكش ديگري از خامه شروع مي‌كنم به كشيدن فوندانت روي ساختمان نهايي كيك. در آخرين مرحله هم تزيينات مورد علاقه مشتري را روي كيك پياده مي‌كنم تا همه‌‌چيز آماده شده باشد. در اين كار ذوق و هنر حرف اصلي را مي‌زند و تكنيك به تنهايي كافي نيست؛ لازم است كار تجسمي‌تان خوب باشد و بلد باشيد كه چطور مثل نقاشي تركيب رنگ درست كنيد، تزيين كنيد و بعضي تصاوير را با مواد خوراكي روي كيك نقاشي كنيد؛ همه اينها به ذوق شما بستگي دارد.

كيفيت و تبليغ

لازم است كه تبليغ خوبي براي ارائه كارتان انجام بدهيد و كيفيت بالايي از كارتان را در اختيار مشتريان قرار بدهيد. البته من براي تبليغات هزينه زيادي نكردم و با گرفتن عكس از نمونه كارهايم آنها را در چند سايت قرار دادم. بعد از مدتي هم خودم اقدام به راه‌اندازي يك وبلاگ كردم و كارها و شماره تماسم را قرار دادم. البته تبليغات اطرافيانم هم مؤثر بود. آنها بيسكوئيت‌هاي مرا به ديگران تبليغ كرده بودند و حالا من سفارش‌هاي زيادي براي درست كردن بيسكوئيت‌هاي خاص و كيك‌هاي خوش طعم داشتم.

توسعه بازار

اگر جايي را به‌عنوان كارگاه بگيرم فرصت اين را دارم كه تبليغات بيشتري كنم، چند كارگر استخدام كرده و به كارهايم سرعت بيشتري ببخشم. حتي درنظر دارم پس از راه‌اندازي كارگاهم با كافه‌ها، رستوران‌ها، تالارها و... ارتباط بگيرم و براي مناسبت‌ها كيك و بيسكوئيت برايشان بپزم. بيسكوئيت‌هايي كه مدل آنها را تنها در يكي‌دو مغازه شيريني‌فروشي در تهران ديده‌ام و مدل بسيار خاص و متفاوتي دارند. قيمت اين بيسكوئيت‌ها اوايل كار، دانه‌اي هزار تومان بود اما الان قيمتش به 3تا 4هزار تومان هم رسيده.

مشتري‌مداري

سعي مي‌كنم اطلاعاتم به‌روز باشد و در فضاي مجازي به‌دنبال طرح و شكل‌هاي زيبا و مشتري‌پسند براي كيك‌ها مي‌گردم. خيلي مهم است كه در كارتان مشتري‌مدار باشيد. بدقولي يا خراب‌كردن كار باعث مي‌شود يكي‌يكي مشتري‌ها را از دست بدهيد. پس اگر سرتان زياد شلوغ است و زمان زيادي نداريد سفارش قبول نكنيد، به همين دليل گاهي مجبور مي‌شوم سفارش قبول نكنم. در عوض، به آن دسته از مشتري‌ها كه سفارش‌شان را قبول كرده‌ام بهشان پيشنهادهاي جالبي در ارتباط با نوع جشنشان مي‌دهم. نظر مشتري را هم لحاظ مي‌كنم. گاهي مطابق ميل آنها عكس و نقاشي‌هاي دلخواه متقاضيان را روي كيك‌ها اعمال مي‌كنم. شايد به‌خاطر همين هماهنگي‌ها در كارم است كه مي‌توانم در هفته 5تا 10سفارش قبول كنم. البته اين بستگي به مناسبت‌ها هم دارد و اين تعداد براساس شرايط گوناگون ممكن است كم و زياد شود.

حمل‌ونقل مطمئن

كيك و بيسكوئيت‌ها انرژي زيادي از من مي‌گيرند و گاهي بايد براي پخت آنها نزديك به 10تا 12ساعت وقت بگذارم. به همين‌خاطر علاقه در اين‌كار بسيار مهم است. اما يادتان باشد كه تنها درست‌كردن كيك مهم نيست و حمل‌ونقل آن تا مقصد هم از اهميت زيادي برخوردار است. من براي فرستادن بيسكوئيت‌هايم به مناطق تهران يا شهرهاي ديگر راه‌حل خوبي دارم و آنها را تا رسيدن سالم به مقصد در بسته‌بندي‌هاي محكم و خوبي قرار مي‌دهم اما جابه‌جايي كيك‌ها كمي دردسرساز است چراكه امكان دارد راننده‌اي كه كيك را حمل مي‌كند به واسطه نوع رانندگي‌اش كيك را خراب كند. در حال حاضر من با آژانس كيك‌هايم را به خانه‌هاي مشتري‌ها مي‌فرستم اما اگر كارگاهم راه بيفتد مي‌خواهم راننده مطمئني را فقط براي جابه‌جايي درست كيك‌ها تا خانه‌هاي مردم استخدام كنم تا رضايت مشتري را بيش از پيش به‌دست آورم.

درآمد؟ 4ميليون ناقابل!

كارشناس و ميهمان امروز ما به نسبت هزينه‌اي كه براي مواداوليه كيك مي‌كند درآمد خوبي دارد و به‌نظرش هر كسي مي‌تواند با يك ايده تازه درآمدش را به سقف 4ميليون يا حتي 10ميليون تومان هم برساند درحالي كه او هر بار براي خريد هر كيلو آرد بايد 2هزار تومان، پودرقند هر كيلو 2500هزار تومان، كره كيلويي 24هزار تومان و... پرداخت كند ضمن اينكه وقت و انرژي زيادي را براي تزيين كيك‌هايش مي‌گذارد.خانم رحيمي در آخرين‌ماه كاري خود 6ميليون تومان فروش داشت كه يك ميليون و 600هزار تومان آن را خرج هزينه‌هاي خريد مواد كيك كرده بود؛ «قيمت كيك‌ها نسبت به وزن و تزييناتشان متغير است و از 120هزار تومان شروع مي‌شود تا به بالا». پس اگر يك حساب سرانگشتي بكنيد متوجه مي‌شويد كه داشتن درآمد 4ميليون توماني از پخت شيريني خانگي و توسعه اين شغل و درآمدزايي بيشتر، كار دور از ذهني نيست.او مي‌گويد:«معمولا هفته‌اي يك تا 2بار به خريد مي‌روم. در تهران چند مغازه فروش وسايل قنادي همه وسايل مورد نياز براي راه‌اندازي يك شيريني‌پزي خانگي را دارند. نزديك‌ترين اين مغازه‌ها به خانه‌ام را انتخاب كرده‌ام تا هر زمان نياز داشتم به سرعت وسايل مورد نيازم از مواداوليه پخت كيك و بيسكوئيت گرفته تا ابزار قنادي را تهيه كنم. خيلي مهم است كه شما از مغازه‌اي خريد كنيد كه قيمت‌هايش مناسب باشد تا در هزينه‌هايتان صرفه‌جويي كرده باشيد. متوسط پرداختي براي خريد تجهيزات پخت كيك چيزي حدود 400هزار تومان است».

کد خبر 261439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha