همشهری آنلاین: دولت آمریکا مقررات سخت و تازه‌ای را برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های زغالی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (ای پی اِی) روز گذشته طرح "نیروی پاکیزه" را برای کاهش تولید گازهای کربنی به میزان 30 درصد تا سال 2030 نسبت به سال 2005 معرفی کرد.

این مقررات 645 صفحه‌ای در کانون طرح‌های باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای مهار روند گرمایش زمین و ترغیب کشورهایی مثل چین و هند به اعمال مقرراتی مشابه است.

این طرح تازه، بیش از 600 نیروگاه برق را که با زغال کار می‌کند هدف قرار داده است؛ این نیروگاه‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید آلودگی کربنی در آمریکا هستند و یک سوم از کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده در آمریکا را به جو زمین می‌فرستند.

ایالت‌های آمریکا باید تا ژوئن 2016 طرح‌های اولیه خود برای پیروی از مقررات تازه را ارائه کنند.

"جینال مکارتی" مدیر سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا روز دوشنبه گفت که وظیفه سازمان او حفاظت از سلامت عموم و محیط زیست است و استدلال کرد که تغییرات آب و هوایی باعث تشدید خطر علیه سلامتی، جامعه و اقتصاد شده است.

بر اساس طرح نیروی پاکیزه همچنین قرار است ذرات آلاینده، دی اکسید سولفور و اکسید نیتروژن بیش از 25 درصد کم شود که تاثیر جانبی طرح اصلی خواهد بود.

منتقدان استدلال کرده‌اند که مقررات تازه باعث بسته شدن نیروگاه‌های برق در آمریکا می‌شود و قیمت برق را افزایش می‌دهد و می‌تواند به اقتصاد آمریکا به خصوص در بخش‌های تولید زغال سنگ لطمه بزند.

"میچ مکانل" رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در بیانیه‌ای گفت: اعلامیه امروز تیری در قلب طبقه متوسط آمریکاست.

وی ادامه داد: تاثیر آن بر افراد و خانواده‌ها و مناطق مختلف کشور فاجعه‌بار خواهد بود، چون باعث ویرانی یک صنعت افتخارآمیز داخلی می‌شود.

اما سازمان حفاظت از محیط زیست تخمین می‌زند که مقررات تازه باعث افت 8 درصدی صورت حساب برق از طریق افزایش بازدهی و کاهش تقاضا برای برق خواهد شد.

مکارتی در پاسخ به منتقدان گفت: آنها در اشتباه هستند. ما هرگز مجبور نبوده‌ایم تا میان یک اقتصاد سالم یا یک محیط زیست سالم یکی را انتخاب کنیم.

رییس جمهور دموکرات آمریکا در پنج سالی که از شروع ریاست جمهوری‌اش می‌گذرد نتوانسته مخالفان جمهوری‌خواه خود را در کنگره راضی به اقدام در مورد مهار تغییرات جوی کند.

دموکرات‌ها در سال 2010 تلاش کردند لایحه‌ای را برای محدود کردن تصاعد دی‌اکسیدکربن تصویب کنند که با مخالفت جمهوری خواهان بی‌نتیجه ماند.

اکنون دولت اوباما برای اعمال مقررات تازه به اختیارات ریاست جمهوری متوسل شده است.

طرح "نیروی پاکیزه" با تکیه بر حکم سال 2007 دیوان عالی آمریکا صادر می‌شود که به سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان بخشی از قوه مجریه اجازه می‌داد بدون نیاز به تایید کنگره، میزان دی اکسید کربن را بر اساس "قانون هوای پاکیزه" کنترل کند.

"قانون هوای پاکیزه" ابتدا در سال 1963 تصویب شد اما آخرین بار در سال 1990 متمم‌های عمده‌ای به آن اضافه شد تا روزآمد شود.

با این حال قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنا قول داده‌اند طرح تازه را مسدود کنند. از جمله آنها یک نماینده جمهوری‌خواه و یک دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی هستند که اقتصاد آن به شدت بر زغال سنگ متکی است.

انتظار می‌رود که مقررات تازه تا ژوئن 2015 پس از ثبت نظر عموم نهایی شود. ایالت‌ها سپس ملزم به ارائه طرح‌های اولیه اجرای آن تا ژوئن 2016 خواهند بود. آنها می‌توانند تحت شرایطی پیروی از مقررات را تا ژوئن 2016 عقب بیاندازند.

استراتژی ایالت‌ها می‌تواند شامل افزایش تولید نیروی برق با کمک انرژی اتمی یا خورشیدی، روی آوردن به گاز طبیعی، یا حرکت به سوی طرح معامله تصاعد موسوم به "سقف و تجارت" باشد.

بر اساس این طرح شرکت‌هایی که زیر حد مجاز آلودگی تولید کنند اعتبار کسب می‌کنند و می‌توانند آن را به شرکت‌هایی که بیش‌تر از حد مجاز آلودگی تولید کرده‌اند بفروشند.

میزان کاهش آلودگی برای همه ایالات یکسان نخواهد بود. مثلا ویرجینیای غربی باید 19 درصد آن را کم کند درحالی که نیویورک باید 44 درصد از آن بکاهد. اما نیویورک جزو ایالت‌هایی است که از قبل طرح‌هایی را برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای شروع کرده‌اند.

ری تامبلین فرماندار دموکرات ویروجینیای غربی روز دوشنبه گفت که به نظر می‌رسد طرح تازه نگرانی‌های جدی ما را در نظر می‌گیرد.

اما او اضافه کرد که اگر طرح تازه اجرا شود شکی نیست که قیمت برق افزایش خواهد یافت.

کد خبر 261432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha