سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

عباس محمدی: چندی پیش، استاندار کردستان از وزیر نیرو خواست که تا پیدا شدن راهی برای نجات‌بخشی کانی‌بل (چشمه بل)، سد داریان آبگیری نشود.

سدسازی

از سوي ديگر وزير نيرو، به‌تازگي گفته است كه «در سدسازي افراط كرده‌ايم». اين سخنان، درنظر دوستداران محيط‌زيست و توسعه‌ پايدار، اميدبخش بوده است، اينك به‌نظر مي‌آيد كه در اين زمينه‌ نگرشي اعتدالي و معقول در ميان مسئولان در حال شكل‌گيري است.

سد داريان، روي رودخانه‌ سيروان در منطقه‌ اورامان استان كردستان در حال ساخت است. اين سد تا‌كنون سبب تخريب مستقيم صدها هكتار جنگل بلوط و بنه شده و صدها هكتار باغ و بخش‌هايي از چند روستا و محوطه‌هاي تاريخي را غرق خواهد كرد. سد داريان همچنين موجب تخريب‌هاي ثانويه‌ جنگل‌هاي زاگرسي، به‌علت نياز به احداث خانه و باغ و كشتزارهاي جديد از سوي مالكان كنوني خواهد شد. همچنين راه‌هاي دسترسي به ساختگاه سد، رانش‌هاي ايجادشده، و محوطه‌هاي تصرف شده جديد، باعث آسيب‌ديدگي بيشتر محيط‌زيست كوهستاني و حساس منطقه خواهد شد. ديگر اينكه سد داريان، كاني‌بل را كه چشمه‌اي است عظيم با آب‌دهي سالانه در حدود 150ميليون مترمكعب، زير يكصد متر آب درياچه سد غرق خواهد كرد.

طرح‌هاي سدسازي در منطقه‌ اورامان و بخش‌هاي نزديك به آن، به سد داريان محدود نمي‌شود و چند‌ده سد بزرگ و كوچك ديگر هم در دستور كار قرار دارد كه درصورت به اجرا درآمدن، تأثير بسيار مخربي بر حيات اجتماعي و طبيعي اين منطقه‌ كوهستاني و حساس خواهد داشت.

اكنون بدنه‌ اصلي سد در مراحل پاياني است و بنا به درخواست و تأكيد استاندار كردستان، دست‌اندر‌كاران ساخت سد در حال بررسي و اقدام براي نجات‌بخشي چشمه بل هستند اما واقعيت مسلم اين است كه چشمه‌اي را كه بيش از 100متر زير ميليون‌ها مترمكعب آب درياچه غرق خواهد شد، به هيچ وسيله‌اي نمي‌توان نجات داد. با غرق شدن چشمه‌بل، سالانه حدود 150ميليون مترمكعب آب معدني خالص و گرانبها از دست خواهد رفت و در بهترين حالت، با آب پشت سد كه به هر حال آلوده به پساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صدها روستا و شهر و مواد‌آلي است، مخلوط خواهد شد. همچنين يك پديده‌ طبيعي خارق‌العاده و پربركت و مورد احترام كه به‌عنوان اثر ملي به ثبت رسيده، از مجموع چشم‌اندازهاي زيباي سرزمين ايران حذف خواهد شد. بهتر است سد داريان اصلا آبگيري نشود؛ صرف هزينه‌هاي سنگين براي ساخت سد، نبايد توجيهي براي وارد ساختن زيان جبران‌ناپذير به داشته‌هاي طبيعي‌مان باشد. در شرايط كنوني، بايد شرايط را براي كارشناسان مستقل و نمايندگان جامعه محلي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد براي بحث درباره سد داريان و ديگر طرح‌هاي سدسازي در منطقه فراهم كرد.

 

کد خبر 261414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha