دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

فواد ایزدی: بروز و ظهور آرا و حیات فکری و سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و پژواک آن در خارج از مرزهای کشور در مقایسه با تأثیر اندیشه‌های مطرح متفکرانی از سایر نقاط دنیا تفاوت‌هایی دارد.

سوگواری

مشي عملي امام خميني(ره) فارغ از انديشه‌هاي مترقي ايشان در حوزه‌هاي سياسي و اجتماعي نفوذ بالايي درون كساني بر جاي مي‌گذاشت كه با ايشان در ارتباط بودند يا پيام‌هاي ايشان را درك مي‌كردند. اين تأثيرات قبل و بعد از انقلاب وجود داشتند و جمعيت قابل توجهي در دنيا زماني كه زندگي خود را مرور مي‌كنند به تغيير مسير زندگي خود براساس آشنايي با شخصيت امام(ره) اشاره مي‌كنند.

ويژگي‌هاي مسيري كه امام(ره) در مسير انقلاب طراحي كردند و قبل از انقلاب با هدف آگاهي‌بخشي در ميان مردم پيگيري كردند با گذشت 25سال از زمان رحلت ايشان همچنان زنده و پويا خود را نشان مي‌دهند. وجوه شخصيتي ايشان فراتر از يك انديشمند ديني، مرجع تقليد يا حتي رهبر يك انقلاب به تنهايي بود. امام خميني(ره) در قامت يك اسلام‌شناس، اسلامي را به مردم معرفي كردند كه پايه و اساس جمهوري اسلامي را شكل داد و مصون ماندن جمهوريت و اسلاميت نظام هم وابسته به حفظ حركت در مسير دغدغه‌هاي ايشان است. نظام‌ سياسي ما براساس فهم حضرت امام(ره) از اسلام برنامه‌ريزي شد. اين الگوي جديدي در مقابل تفكرات سرمايه‌داري در دنيا بود و بر همين اساس غرب مبارزاتي عليه اين الگو آغاز كرد. اين مبارزه به‌دليل ديدن موج گسترش انديشه‌هاي امام(ره) به چشم يك رقيب بود.

اينكه جمهوري اسلامي پس از 34سال توانسته موجوديت خود را حفظ كند به‌دليل عمق انديشه راهبردي امام خميني(ره) در انقلاب بوده است كه همچنان توانسته در جامعه امروز خودش را پابرجا نشان دهد. از اين جهت اگر كسي مي‌خواهد تأثيرگذاري حضرت امام(ره) را ببيند بايد حضور جمهوري اسلامي را در دنياي امروز مشاهده كند. ادامه حيات جمهوري اسلامي به خوبي گوياي اين نكته بوده است. ما بايد با پيرايه‌زدايي الگو و چهره شاخصي را كه امام(ره) از اسلام در دنيا ارائه دادند حفظ كنيم.

خدشه‌اي كه امروز غرب در القاي يك چهره زشت و نامطلوب از اسلام به پيروانش وارد كرده با پيروي از همان انديشه حضرت امام(ره) و پايبندي به آن قابل جبران است. حضرت امام(ره) ملاك حركتشان اسلام بود و چون اسلام يك دين جهاني است نگاه ايشان هم جهاني بود. طرح بحث صدور انقلاب در ارتباط با ايده‌هايي بود كه جمهوري اسلامي به رهبري امام(ره) در جهت ارائه آن به مردم دنيا برآمده بود. آن چيزي كه امروز به‌عنوان ديپلماسي عمومي براي تأثيرگذاري يك كشور بر افكار عمومي دنيا مطرح مي‌شود در تفكر حضرت امام(ره) ديده مي‌شد. سخنراني‌ها و فعاليت‌هاي امام(ره) براي انتقال پيام‌هايي خاص به خارج از كشور بود كه امروز در منابع آكادميك به‌عنوان ديپلماسي عمومي شناخته مي‌شود. امام(ره) از قبل انقلاب با افكار عمومي كشورهايي فراتر از ايران در ارتباط بودند و اين ارتباط با تشكيل جمهوري اسلامي بيشتر نيز شد.

كارشناس مسائل سياسي

کد خبر 261399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha