گروه سلامت: پژوهشگران ژاپنی ماده‌ای را یافته‌اند که میزان ریزش موی بیماران سرطانی را در هنگام شیمی درمانی کاهش می‌دهد.

معمولاً یکی از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان این است که با شروع شیمی‌درمانی دچار ریزش مو می‌شوند و با وجود اینکه پس از طی دوره درمان، این موها دوباره می‌رویند، این ریزش‌ها در همان دوره زمانی هم باعث افسردگی این بیماران می‌شوند.

حالا این مژده را می‌توان به بیماران مبتلا به سرطان داد که لازم نیست دیگر نگران موهایتان باشید، چرا که پژوهشگران ژاپنی در دانشگاه پزشکی کیوتو، موفق به یافتن ماده‌ای شده‌اند که میزان ریزش موی بیماران سرطانی در هنگام شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و اگر فقط در هنگامی که عوارض جانبی ناشی از به‌کارگیری از داروهای شیمیایی ضدسرطان در بیمار پدیدار می‌شود، این دارو را به پوست سر بمالید، این احتمال وجود دارد که بتوان از ریزش موی بیمار پیشگیری کرد.

این محققان می‌گویندکه این ماده که «آروپستاتین» نامگذاری شده، دوره تجزیه و تکثیر سلول در بدن را کندتر کرده و به همین دلیل زمان ریزش مو در هنگام استفاده از داروهای شیمی‌درمانی، به عقب می‌افتد.

از آنجا که در هنگام درمان سرطان‌هایی همچون سرطان ریه، دارویی به نام «اتوپوزید» بکار گرفته می‌شود که ریزش موی بیمار را در پی‌دارد، پژوهشگران هم با آزمایش بر روی موشی که به او داروی اتوپوزید داده شده بود، تحقیقاتی را انجام دادند.

کد خبر 26139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز