همشهری‌آنلاین: چهل‌و‌چهارمین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری با آثاری از کامبیز درم‌بخش، نازنین نوذری، فیروزه گل‌سرخی، پیمان اسماعیلی، حامد حبیبی، علی‌اکبر فلاحی، ابوذر قاسمیان، گابریل گارسیا مارکز، پلینیو آپولیو مندوسا، ماریا النالانو، ماریو بارگاس یوسا، جویس کرول اوتس، الکساندر ترو، لسی رابینکووسکی و الیف شفق منتشر شد.

چهل‌و‌چهارمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری

بخش درباره زندگی این شماره با نمی‌ترسی؟ آغاز می‌شود. روایتِ بهرام محمدی‌فرد از لحظه‌ی ثبت عکس معروف او از مصطفی چمران. در روایت دوم با عنوان نسیم آخر خرداد فیروزه گل‌سرخی از اضطراب روزها و شب‌های امتحان می‌گوید؛ حسی مشترک میان کودکی او و حال فرزندانش.

دست‌های عاطفه نوشته‌ی اکبر هاشمی روایتی است از رویارویی او با کودکان ماتم‌زده‌ی زلزله رودبار و منجیل، وقتی در همان زمان برای اجرای تئاتر به مناطق زلزله‌زده رفته بوده. در ادامه دو روایت می‌خوانید از گابریل گارسیا مارکز: به یک نویسنده نیازمندیم نوشته‌ی مارکز و گابو: دو تصویر که در این روایت، دو نویسنده درباره‌ی مارکز نوشته‌اند. یکی قبل از شهرت و دیگری بعد از شهرت. آخرین مطلب این بخش روایتی است از لسلی رابینکووسکی با عنوان در اعماق جنگل.

بخش داستان شماره‌ی خردادماه سه داستان از نویسندگان ایرانی دارد. واندرلند نوشته‌ی پیمان اسماعیلی، نیروی جدید نوشته‌ی حامد حبیبی و بازی در مدار بسته نوشته‌ی ابوذر قاسمیان. داستان‌های خارجی که در این شماره می‌خوانید: هجده سالگی از جویس کرول اوتس و در خانواده از ماریا النا لانو.

روایت‌های داستانی این شماره به لباس‌ها اختصاص دارد. بدل لباس گزیده‌ای است از نامه‌های تانکوانی درباره‌ی لباس ایرانی‌های دوره‌ی قاجار. لباس اهل رزم گزیده از طرح‌های لباس مدرسه‌ی نظام ظل‌السلطان است. آخرین مطلب این بخش چند آگهی قاجاری است با موضوع لباس.

آغازگر روایت‌های مستند این شماره خاطرات شغلی یک محضردار است از مراجعانش با عنوان با اجازه بزرگترها. روایت تصویری این شماره با عنوان خانه زیبارویان خفته چند قاب است از تولد و زندگی مانکن‌ها. برگه‌ها بالا‌ خاطرات یک مراقب امتحان نکته‌بین است از یک حوزه‌ی امتحان.

بخش درباره‌ داستان این شماره با سه مطلب به سراغ رابطه‌ی داستان و واقعیت و مرز میان این دو رفته. الکساندر ترو در این نامه را چاپ نکنید از دردسرهایی می‌گوید که گم کردن مرز واقعیت و خیال ایجاد می‌کند. ماریو بارگاس یوسا در هنر زیستن به این سوال پاسخ می‌دهد: ارتباط واقعیت داستانی و واقعیت عینی چیست؟ مطلب دیگر بستن بال و پر خیال است از الیف شفق. آخرین مطلب این بخش گفت‌و‌گویی است با گابریل گارسیا مارکز درباره‌ی خاستگاه داستان‌هایش با عنوان نویسنده باید تردست باشد.

بخش پایان خوش این شماره مثل همیشه با داستان‌های دیدنی کامبیز درم‌بخش همراه است.

شماره‌ی خرداد ماهنامه‌ی داستان همشهری در 246 صفحه و با قیمت 6000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 261240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha