همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری سوریه در حالی در خارج از این کشور آغاز شده است که تعدادی از کشورها در اقدامی که نقض شدید دموکراسی به شمار می‌آید اجازه برگزاری انتخابات را در کشورهایشان ندادند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خارج از کشور آغاز شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، سوری‌های مقیم خارج صبح روز چهارشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند.

در حالی که شبکه الاخباریه سوریه اعلام کرد که روند رای گیری سوری‌های مقیم لبنان در سفارت سوریه آغاز شده است، سفیر سوریه در این کشور نیز اعلام کرد که امکان تمدید زمان رای گیری وجود دارد.

برخی کشورها انتخابات سوریه را تایید و به دولت این کشور اجازه دادند تا این انتخابات را در سفارتخانه‌های سوریه برگزار کند که از جمله این کشورها روسیه، صربستان، هند، رومانی، اتریش، چین، ایران، کوبا، ونزوئلا، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، نیکاراگوئه، بولیوی و اکوادور است.

در مقابل چند کشور غربی از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، بلژیک، استرالیا و ترکیه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در این کشورها مخالفت کرده‌اند.

همچنین از میان 21 کشور عربی این انتخابات در 9 کشور برگزار نخواهد شد که برخی از این کشورها از جمله قطر، عربستان، کویت، لیبی و تونس با برگزاری این انتخابات مخالفت کرده‌اند.

اما جیبوتی، جزایر قناری و سومالی اعلام کرده‌اند که سفارتخانه‌های سوریه در این کشور وجود ندارد.

برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که مصر با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در این کشور مخالفت کرده است.

عراق، لبنان، اردن، بحرین، عمان، الجزایر، مراکش، موریتانی، سودان و یمن مخالفت خود را با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در این کشورها اعلام نکرده‌اند که این بدان معناست که در این کشورها انتخابات برگزار خواهد شد.

قرار است انتخابات سوریه در خارج از این کشور فقط برای یک روز برگزار شود و رای گیری از ساعت هفت صبح تا 19 همان روز به وقت این کشورها ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: تعداد کسانی که می‌توانند در خارج از این کشور در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند به 200 هزار تن می‌رسد که این رای گیری‌ها در 39 سفارتخانه برگزار خواهد شد.

وزارت کشور سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد شهروندان سوری که براساس قانون اساسی و قانون انتخابات می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند در داخل و خارج از کشور به 15 میلیون و 845 هزار و 575 تن می‌رسد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد که تعداد بسیاری از سوری‌ها برای ثبت نام جهت انتخاب رئیس جمهور کشور خود به سفارتخانه‌ها رفته‌اند. در انتخابات ریاست جمهوری سوریه بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و ماهر حجار و همچنین حسان نوری با هم رقابت می‌کنند و قرار است که انتخابات در داخل سوریه در سوم ژوئن برگزار شود.

این در حالی است که سازمان ملل اعلام کرده است که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با توافقنامه ژنو همخوانی نداشته و مانع از دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور می‌شود اما دولت سوریه اعلام کرده است که تصمیم برگزاری انتخابات تنها مختص به نظام این کشور بوده و هیچ کس اجازه دخالت در آن را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اظهار کرد: هزاران تن از سوری‌ها به سفارت‌خانه‌های کشور ما رفتند تا رئیس جمهور خود را انتخاب و نظر خود را بیان کنند و در این روند دموکراتیک مشارکت به عمل آورند.

در انتخابات ریاست جمهوری سوریه بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و ماهر حجار و همچنین حسان نوری با هم رقابت می‌کنند و قرار است که انتخابات در داخل سوریه در سوم ژوئن برگزار شود.

کد خبر 260888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز