مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل تصمیم دارد به‌جای ایجاد تغییر و به‌روزرسانی محصولات دیگر شرکت‌ها، خودروهای هدایت خودکار و بدون راننده مخصوص به‌خود را تولید کند.

خودرو بدون راننده

براساس گزارش BBC، این خودرو بدون فرمان تنها با کمک یک کلید توقف و حرکت هدایت خواهد شد. تصاویر منتشر شده از محصول جدید گوگل نشان می‌دهد این خودرو از نوع خودروهای درون شهری بوده و از طراحی صمیمانه و خوشایند برخوردار است تا چهره آن تهدید کننده به نظر نیاید، به این شکل گوگل تلاش دارد تکنولوژی خودروهای خود هدایت شونده یا بدون راننده را در میان مردم جا بیاندازد.

با این‌همه گروهی از محققان درحال مطالعه روی زوایای منفی احتمالی خودروهای بدون راننده هستند. به اعتقاد آنها چنین خودروهایی می‌توانند گره ترافیک‌های شهری را کورتر کنند زیرا افرادی که چنین خودرویی سوار شوند دیگر انرژی برای راندن خودرو صرف نخواهند کرد،‌ از این رو عبور از مسیرهای طولانی‌تر برایشان اهمیتی نخواهد داشت و همین به مشکل ترافیک شهرها دامن خواهد زد.

خودرو بدون راننده

گوگل می‌گوید در مرحله اول 100 دستگاه از این خودرو خواهد ساخت که سرعت آنها در آغاز فراتر از 40 کیلومتر بر ساعت نخواهد رفت تا از ایمنی خودروها اطمینان حاصل شده و نواقص و معایب آنها مشخص شوند.

قابل‌توجه‌ترین نکته درباره طراحی این خودرو عدم وجود سیستم هدایت و کنترل درون خودرو است و تنها یک کلید حرکت-توقف در داخل آن به چشم می‌خورد. با این‌همه در زمان آزمایش‌های اولیه برای حفظ ایمنی راننده آزمایش‌کننده،‌ سیستم‌های کنترلی مازادی درون خودرو گنجانده خواهند شد. همچنین این سیستم‌ها به‌راحتی به خودرو قابل اتصالند تا درصورت تمایل، مورد استفاده قرار گیرند، اما به تدریج و با افزایش اطمینان به این تکنولوژی، این سیستم‌های کنترلی نیز از خودرو حذف خواهند شد.

خودرو بدون راننده

بخش جلویی خودرو از ایمنی بسیار بالا و ویژه‌ای برای عابران پیاده برخوردار است و طراحان برای افزایش امنیت این افراد، از موادی نرم برای ساخت سپرها استفاده کرده‌اند و شیشه جلوی خودرو نیز قابل انعطاف خواهد بود تا از شدت آسیب‌های احتمالی ناشی از تصادف بکاهد.

مجموعه‌ای از حسگرهای لیزری و راداری به همراه دوربین به هدایت خودکار خودرو کمک می‌کند. مسیر حرکتی خودروها نیز براساس برنامه نقشه شهری گوگل تعیین خواهد شد،‌ برنامه‌ای که ویژه این خودروها طراحی و ساخته شده و توسط خودروهای بدون راننده کنونی شرکت گوگل آزموده شده‌است.

گوگل اعلام کرده خودروهای بدون راننده این شرکت تاکنون 700 هزار مایل از خیابان‌ها و جاده‌های عمومی را در حالت خودکار طی کرده‌است، و این شرکت هم‌اکنون درحال رفع مشکلات ناشی از ترافیک‌های شهری موجود در مسیر این خودروها است.

حامیان این طرح، کاهش آلودگی و تصادفات جاده‌ای و همچنین افزایش ایمنی خیابان‌ها را از دستاوردهای این طرح متحول‌کننده می‌دانند. به گفته ران مدفورد مدیر بخش ایمنی خودروهای بدون راننده گوگل، این تکنولوژی می‌تواند به واسطه کاستن میزان خطای راننده،‌از آمار مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات جاده‌ای بکاهد.

اما از سویی دیگر مدیر اجرایی مرکز تحقیقات خودرو در دانشگاه استنفورد آمریکامعتقد است خودروهای بدون راننده در شرایط دشوار هنوز نیازمند مداخله انسانی هستند و از سویی دیگر، افراد ممکن است در اثر استفاده از خودروهای بدون نیاز به رانندگی، نحوه استفاده و کنترل خودروی خود را در شرایط بحرانی فراموش کنند، وضعیتی که در شرایط اضطراری می‌تواند مرگبار باشد.

کد خبر 260849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز