سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس،گفت: هدف دشمن جدا کردن خوزستان از کشور بود و مقاومت و ایستادگی مردم خوزستان و شهر دزفول توطئه‌های دشمن را خنثی کرد.

سیدعلی شفیعی

به گزارش ایسنا آیت‌الله سیدعلی شفیعی در مراسم بزرگداشت روز مقاومت که در اهواز برگزار شد، با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین روز مقاومت دزفول اظهار کرد:بزرگداشت چنین روزی آب و رنگی نظامی و جهادی دارد و غیر از این هم نمی تواند باشد، ولی ابعاد دزفول،منحصر به مسأله جبهه و جنگ نمی‌شود. دزفول دارای جهات و ابعادی متنوع و متعدد از نبوغ فقهی،علمی و اجتهادی است و حضور شخصیت‌های برجسته با شاخص‌های علمی و اجتهادی در این شهر روشنی بخش راه مردم بوده و هست.

وی افزود: شهر دزفول همچنین از ابعاد مختلف عرفانی، فوق عرفانی، پزشکی، فلسفی، سیاسی و نظامی نیز برخوردار بوده و از سویی، صبوری و پایداری مردم این شهر در دوران دفاع مقدس، برکات و نعمت هایی برای این شهر و کشور به همراه داشته که امروز و پس از گذشت سال ها از آن دوران، به تدریج شاهد این آثار و برکات هستیم.

آیت‌الله شفیعی ادامه داد: دزفول دین بزرگی به اسلام ادا کرد و مقاومت دزفول با تبعیت از مبانی اسلام و انقلاب اسلامی و حضور شخصیت های روحانی دزفول و بویژه آیت‌الله قاضی(ره) که مورد احترام و اعتقاد تمام اقشار و صفوف مردم دزفول و استان و مورد عنایت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده، همراه شده بود.

وی ادامه داد:امروز با شهری مواجه هستیم که امتحانی بزرگ را به خوبی پشت سر گذاشته و حوادث و جریان های مربوط به دوران دفاع مقدس که از دزفول به یادگار مانده نمودهایی از عظمت، صبوری و بردباری و تحمل این شهر است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حملات دشمن به شهر دزفول و شهادت مردم این شهر در شرایطی بسیار ناراحت کننده، اظهار کرد: در بسیاری موارد پیش می آمد که تازه عروس و دامادها و یا زن و بچه به شهادت می‌رسیدند و چنین حوادثی می‌توانست یک کشور را به هم بریزد، ولی مردم دزفول حتی از صحنه مقاومت هم خارج نشدند. این شهر مورد اصابت حدود 180 موشک قرار گرفت و این در حالی است که مردم دزفول را ترک نکردند. هدف دشمن این بود که خوزستان را از کشور جدا کند و مقاومت و ایستادگی مردم خوزستان و دزفول موجب شد که توطئه های دشمن خنثی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا،عبدالعلی امیدی مسئول ستاد بازسازی دزفول در دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم بازسازی را از مباحث مهم در مقاومت دزفول برشمرد و گفت: مشارکت مستقیم مردم در بازسازی ها از ویژگی های مهم شهر دزفول در دوران دفاع مقدس است.

وی اظهار کرد: در آن دوران 176 موشک 9و 6 متری به دزفول اصابت کرد که به طور متوسط وقتی یک موشک اصابت می کرد تا شعاع 500 متری خود را مورد تخریب قرار می داد.

وی افزود: بر اساس برآورد دقیق صورت گرفته، به صورت میانگین هر موشک 80 خانه را تخریب می کرد. همچنین دزفول 480 مرتبه مورد حمله هوایی قرار گرفت و زمانی که در تیررس توپخانه دشمن بود 2500 توپ به شهر اصابت کرد و این در حالی است که آمار اصابت توپ به اطراف شهر جمع‌آوری نشده است.

امیدی یادآور شد: بر اثر این حملات در آن دوران، 19 هزار و 500 واحد مسکونی و تجاری در دزفول تخریب شد. از همان ابتدای جنگ حتی برخی نقاط شهر 5 تا 6 بار مورد اصابت قرار می گرفت و مردم شهر بلافاصله بازساری را آغاز می کردند. در آن زمان مشارکت مستقیم مردم در بازسازی ها موجب می شد خانه های تخریب شده، توسط اهالی محل و یا افراد خانواده مورد بازسازی قرار گیرد. این ویژگی موجب شد که مردم همیشه آمادگی داشته و در صحنه باشند و در فعالیت های بازسازی همکای کنند.

وی افزود: بیشتر مردم وقتی دزفول مورد حمله قرار می‌گرفت اطراف شهر ساکن می‌شدند و وقتی تهدیدها کمتر می‌شد یا ضرورت ایجاب می‌کرد، به شهر مراجعه می‌کردند. در سال 64، حملات بسیار شدید شد و قسمت‌های مختلفی از شهر مورد اصابت موشک قرار گرفت و به همین دلیل مردم در اطراف شهر ساکن شدند. اردوگاه‌هایی برای اسکان مردم پیش‌بینی شد، ولی در همان دوران پیشنهاد شد که چادرهای ارودگاه‌ها تبدیل به مکانی با دیوارهای بلوکی و سقف گرانیتی شوند. با برآوردهای انجام شده 50 میلیون تومان در راستای اسکان مهاجران در این اردوگاه‌ها هزینه و در نهایت این مسأله موجب احداث 4000 واحد مسکونی در اطراف دزفول شد.

امیدی گفت: علاوه بر اینکه در زمان جنگ از این اردوگاه ها استفاده شد پس از جنگ نیز به عنوان اردوگاه آوارگان عراقی مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر نیز به عنوان ارودگاه آموزش و پرورش و دیگر موضوعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 260771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز