دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: «بعثت‏» انقلاب بزرگ بر ضد جهل، گمراهی، فساد و تباهی است و سزاوار منت‏‌گذاری خداوند و در بردارنده حکمت و تربیت است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بهترین و بالاترین فرد یعنی (حضرت محمد(ص)) به مرز 40 سالگی رسیده بود او هر ساله سه ماه رجب، شعبان و رمضان را در غار حرا (کوهی در شمال مکه) به عبادت می‌گذرانید.

آن شب، شب بیست و هفتم رجب بود که محمد در غار حرا مشغول راز و نیاز با خالق محبوب بود، صدای خجسته و با صلابتی را شنید که او را امر به خواندن کرد. بعد از سه مرتبه پیامبر نیز با او خواند؛ بخوان، بخوان به نام پروردگارت که آفرید. همان که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی‏‌دانست، یاد داد.

آری چه شروع زیبا و کاملی. این آیات از خواندن، خلقت، کیفیت خلقت، شکر و سپاس، علم و دانش و... سخن گفته است، گویی باور خلقت اگر با علم و دانش عجین شود، انسان را به اوج آگاهی می‌رساند.

محمد(ص)، هنگامی که از غار پایین می‌آمد زیر بار عظیم نبوت و خاتمیت، به جذبه الوهی عشق بر خود می‌لرزید، از این رو وقتی به خانه رسید به خدیجه(س) که از دیر آمدن او سخت دلواپس شده بود گفت: مرا بپوشان، احساس خستگی و سرما می‌کنم!

و چون خدیجه علت را جویا شد گفت: آنچه امشب بر من گذشت بیش از طاقت من بود،‌ امشب من به پیامبری برگزیده شدم!

خدیجه که از شادمانی سر از پا نمی‌شناخت، در حالی که روپوشی پشمی و بلند بر قامت او می‌پوشانید، گفت: من مدت‌ها پیش در انتظار چنین روزی بودم می‌دانستم که تو با دیگران بسیار فرق داری، اینک به پیشگاه خدا شهادت می‌دهم که تو آخرین رسول خدایی و به تو ایمان می‌آورم. پس از آن حضرت علی(ع) که در خانه حضرت محمد(ص) بود با پیامبر بیعت کرد. بعد از آن پیامبر اکرم (ص) از جانب خداوند مأموریت یافت تا خویشاوندان خود را به اسلام دعوت کند.

فلسفه بعثت

سرآغاز تاریخ اسلام از روزی شروع شد که پیامبراسلام (ص)در خلوت با محبوب، در دل غاری که در دامن کوهی در شمال مکه بود، راز و نیاز می‌کرد. گویا غار حراء هنوز هم پژواک مناجات پیامبراکرم(ص) را در قطعه قطعه سنگ ریزه‌های خود به یادگار حمل می‌کند و در گوش عاشقان حضرت که در آن وادی قدم می‌گذارند؛ نجوا می‌کند. پس از قرن‌ها تحقیق و بررسی درباره مسائل دینی، هنوز پرده از اسرار بسیاری از آنها برداشته نشده است، که از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آیات قرآن می‌توان استفاده کرد که بعثت پیامبران الهی، به ویژه پیامبراسلام (ص) دارای اهدافی می‌باشد.

با توجه به آیات الهی به برخی از اهداف بعثت انبیاء اشاره می‌کنیم:

خداوند در آیه 2 سوره جمعه می‌فرماید: "اوست خدایی که میان عرب امی پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت تا بر آنان آیات وحی خدا تلاوت کند و آنها را پاک سازد و شریعت و احکام کتاب آسمانی و حکمت الهی بیاموزد با آن که پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی بودند."

اولین نکته در این آیه بحث تلاوت آیات الهی است. تلاوت به معنای پیروی کردن در حکم و خواندن منظم آیات الهی همراه با تدبر است. پیامبراسلام (ص) با خواندن آیات پروردگار و آشنا نمودن گوش دل و افکار مردم با این آیات، آنها را آماده تربیت می‌نماید، که مقدمه تعلیم و تربیت است.

دومین نکته بحث تربیت است. یکی از مهمترین برنامه‌های پیامبراسلام (ص) تربیت انسان‌هاست. تربیت به معنای فراهم کردن زمینه‌ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. او باید زمینه‌ها را برای انسان‌ها آماده کند تا از نظر عملی بهترین رابطه را با خدای خود (عبادات)، با هم نوع خود (عقود و ایقاعات)، با قوانین و مقررات اجتماعی (حکومت و سیاسات)، با خانواده خود( حقوق خانوادگی) و با نفس خود( اخلاق و تهذیب نفس) داشته باشند، تا بتوانند مسجود فرشتگان قرار گیرند. پیامبر (ص) منجی بشریت است. یکی از دانشمندان فرانسوی می‌گوید: " بزرگترین قانون اصلاح و تعلیم و تربیت همان حقایقی است که به نام وحی، قسمت به قسمت بر محمد (ص) نازل شده و امروز به نام قرآن در بین بشر است."

پیامبراسلام (ص) در مدتی کوتاه، انسان‌هایی بزرگ، مانند حضرت علی(ع)، حضرت زهرا (ع)، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد و... را تربیت کرد. حضرت محمد (ص) کاشف معدن‌های نهفته انسانیت بود. زیرا" الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه"؛ مردم مانند معدن‌های طلا و نقره هستند. انسان دارای استعدادهای نهفته است که برای بهره وری صحیح باید آنها را کشف کرد تا به ارزش حقیقی خود دست یابند.

اعمال وارده در شب مبعث

در این شب بزرگ اول مستحب است که در نیمه‌های این شب از خواب برخیزید و به عبادت و نماز بپردازید و کیفیت نماز آن به این صورت است: به جای آوردن 12 رکعت نماز، در هر رکعت حمد و سوره‏‌ای از سوره‏‌های کوچک مفصل (مفصل از سوره محمد است تا آخر قرآن). در هر دو رکعت سلام دهید. پس از پایان نمازها، سوره حمد را هفت مرتبه و معوذتین را هفت مرتبه و قل هو الله أحد و قل یأایها الکافرون هر کدام را هفت مرتبه و إنا أنزلناه و آیة الکرسی هر کدام را هفت مرتبه بخوانید. سپس این دعا را قرائت نمایید :الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدا وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیرا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ عِزِّکَ عَلَی أَرْکَانِ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الْأَعْلَی الْأَعْلَی الْأَعْلَی وَ بِکَلِمَاتِکَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ . آنگاه هر دعایی که خواستید بخوانید. ان‌شاءالله مستجاب می‌شود.

دوم زیارت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام که افضل اعمال این شب است و عبادات دیگری دارد که برای مطالعه بیشتر می‌توان به مفاتیح الجنان مراجعه کرد.

منبع:

بحارالانوار، ج 18

درمنگهم، دانشمند فرانسوی، به نقل از بعثت نبوی، ص283

مفردات راغب

کد خبر 260731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز