یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: «شهری بدون مصرف دخانیات»، این شعاری نمادین است که همزمان با شروع هفته بدون دخانیات بار دیگر از زبان مسئولان مطرح می‌شود اما به واقع این شعار چگونه می‌تواند به واقعیت نزدیک شود؟

سیگار

 مراسم هفته بدون دخانیات در مناطق 22گانه شهر تهران از 4تا 10خرداد سال‌جاری با اجرای برنامه‌های متنوع و متعددی برگزار می‌شود.در مراسم امسال نهادها و سازمان‌های زیادی ازجمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واحد‌های زیرمجموعه شهرداری (اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مترو، میادین میوه و تره بار و آتش‌نشانی)، سازمان‌های مردم نهاد (کانون‌های پیشگیری از استعمال دخانیات محلات شهرتهران)، سازمان‌های غیردولتی، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، مدارس، مساجد و پایگاه‌های بسیج، دانشگاه‌ها، اورژانس و مجمع امور صنفی با شهرداری تهران مشارکت دارند.

به گفته دکتر محمد مهدی گلمکانی مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، در هفته ملی بدون دخانیات در مناطق 22گانه تهران 1388برنامه و مراسم و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود. بانگاهی به‌عنوان این برنامه‌ها می‌توان تا حدودی به محتوای آن نیز پی برد. در واقع در این هفته بیشتر کار روی این محورهای کلیدی با تأکید بر خودمراقبتی خواهد بود؛ جوانی عاری از دخانیات با خود مراقبتی، دوری از دخانیات با خود مراقبتی، زنان و دوری از دخانیات، بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات، پیشگیری از استعمال دخانیات به کمک تغذیه، آموزش مهارت نه گفتن به جوانان، آموزش آموزه‌های دینی درخصوص تقویت وجدان افراد سیگاری در قبال سلامتی اطرافیان خود، نقش خانواده در پیشگیری از دخانیات و پیشگیری از مصرف دخانیات در بلوغ و شناخت مضرات قلیان.

به گفته مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران همچنین کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های مرتبط با هفته ملی بدون دخانیات در مناطق 22گانه اجرا می‌شود. کارگاه آموزش ترک سیگار، همایش آشنایی با بیماری‌هاو عوارض ناشی از مصرف دخانیات، همایش رهایی از دخانیات با خودمراقبتی، کارگاه آشنایی با مضرات استعمال سیگار روی متابولیسم بدن، همایش تأثیر رابطه سیگار با بیمارهای آسم و سرطان، کارگاه نقش معنویت در پیشگیری از مصرف دخانیات، کارگاه آموزشی مضرات سیگار و تأثیر آن بر سلامت جسم وروان، کارگاه زندگی بدون دخانیات، کارگاه پیشگیری از فشار خون با عدم‌مصرف دخانیات و کارگاه آموزش چگونه با خودمراقبتی از دخانیات دوری کنیم، ازجمله کارگاه‌ها و همایش‌هایی هستند که قرار است در هفته ملی بدون دخانیات در تهران برگزار شوند.

به گفته گلمکانی این برنامه‌ها در تمام اماکن مذهبی، فرهنگی و تفریحی و مراکز خرید مرتبط با شهرداری تهران ازجمله خانه‌های سلامت، فرهنگسراها، مساجد، بوستان‌ها، مهدکودک‌ها، سراهای محلات، سوله‌های بحران، درمانگاه‌ها، تاکسیرانی، مجتمع‌های ورزشی، پایگاه‌های بسیج، حسینیه‌ها، پایگاه‌های بهداشتی، میادین میوه و تره بار و سایر مراکز فرهنگی سطح مناطق برگزار می‌شود. برپایی نمایشگاه و ایستگاه‌های سلامت با موضوع دخانیات در مناطق 22گانه شهر تهران نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری در هفته ملی سلامت است.

عناوین غرفه‌های برپاشده در این نمایشگاه نیز کاملا با موضوع این هفته مرتبط هستند. در این زمینه مسابقات مختلفی نظیر عکاسی، طراحی پوستر، دوومیدانی، دارت، طناب کشی، ارسال پیامک، پرواز بادبادک‌ها (درمنطقه 10)، شطرنج، مارو پله، آمادگی جسمانی، نقاشی کودک، نقاشی دیواری، کاردستی، جمله‌نویسی، کاریکاتور، انشاء‌نویسی، کتابخوانی، دوچرخه‌سواری، مقاله‌نویسی، فوتبال دستی و روزنامه‌دیواری برگزار می‌شود.

برپایی پیاده‌روی نمادین و تورهای تفریحی آموزشی با موضوع مبارزه با دخانیات، مراسم نمادین دفن سیگار و قلیان، گرفتن نمادین سیگار از افراد سیگاری و اهدای شاخه گل، این برنامه‌ها در خانه‌های سلامت، پارک‌ها، خانه‌های اسباب‌بازی، مهدکودک‌ها، سرای محلات، مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره بار برگزار می‌شود. افتتاح مراکز بدون دخانیات در تعدادی از مناطق شهر تهران ازجمله دیگر برنامه‌هایی است که شهرداری تهران برای هفته ملی بدون دخانیات درنظر دارد.

کد خبر 260605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز