آمارها نشان می‌دهد که بورس کالا به مرجع قیمت‌گذاری محصولات گوناگونی تبدیل شده و در کنار بسیاری از محصولاتی که در این بورس مبادله می‌شود ۳محصول گوی سبقت را از محصولات دیگر ربوده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، تنوع محصولات بورس کالاروز به روز بیشتر می‌شود. در حال حاضر محصولات مختلفی در بخش معادن، فلزات، پتروشیمی وکشاورزی معامله می‌شود و نمودار سالانه ارزش معاملات این بورس روند رو به رشدی را دنبال می‌کند. آمارهای موجود نشان می‌دهد برخی از محصولات به مدد عرضه‌کنندگانشان رونق بیشتری در بورس کالا دارند. فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا مزایای زیادی برای عرضه‌کننده دارد که مهم‌ترین آن تعیین قیمت در یک مکانیزم کارا، شفاف و رقابتی است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که در 2‌ماه نخست سال درمجموع 11هزارو100 میلیارد تومان محصول در بورس کالا دادوستد شده است که از این میزان 7111میلیارد تومان مربوط به معاملات فیزیکی بوده و 4هزار میلیارد تومان آن هم مربوط به معاملات آتی اختصاص داشته است.

بررسی معاملات فیزیکی بورس کالا در 3رینگ فلزات، کشاورزی و پتروشیمی نشان می‌دهد فولاد مهم‌ترین محصولی است که در بورس کالا مبادله می‌شود. از مجموع 7111میلیارد تومان محصولی که در 2‌ماه نخست سال در این‌ سه تالار خریدو فروش شده است 3118میلیارد تومان آن مربوط به معاملات فولاد بوده است. این میزان 43.8درصد از کل معاملات فیزیکی بورس کالا را شامل می‌شود. در حال حاضر شرکت‌هایی چون فولاد مبارک اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد آذربایجان و فولاد خراسان محصولاتشان را از طریق تالار فلزات بورس کالا به فروش می‌رسانند. این شرکت‌ها محصولاتی چون میلگرد، ورق، تیر آهن، شمش و پودر قراضه آهن را به فروش می‌رسانند.

پس از فولاد محصولات پلیمری با ارزشی معادل 1400میلیارد تومان در جایگاه دوم معاملات بورس کالا قرار گرفته است. در 2‌ماه نخست سال درمجموع 19.5درصد معاملات بورس کالا به محصولات پلمیری مانند پلی‌اتالین، پلی استایرن، پلی بوتادین، پلی‌پروپیلن، استایرن بوتادین و محصولاتی از این دست در رینگ پتروشیمی اختصاص یافته است.

شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، بندر امام، امیرکبیر، لاله، ایلام، مارون، تبریز، خوزستان، آبادان، اروند، کرمانشاه، غدیر، شازند، رجال، پلی نار مهر و جم ازجمله عرضه‌کنندگان این محصولات هستند. رتبه سوم معاملات بورس کالا هم به قیر اختصاص دارد. این محصول که رفته‌رفته به یکی از مهم‌ترین محصولات بورس کالا بدل شده است در 2‌ماه نخست سال هواخواهان زیادی داشت و درمجموع 1100میلیارد تومان از این محصول توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خریداری شده است. درمجموع 15.5درصد از کل مبادلات فیزیکی بورس کالا فقط به محصول قیر اختصاص داشته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بورس کالا ظرف چند سال آینده به یکی از مراجع قیمت‌گذاری قیر در منطقه و جهان تبدیل می‌شود.

در مجموع از کل معاملات انجام‌شده در تالار‌های معاملات بورس کالا در 2‌ماه نخست 3358میلیارد تومان در رینگ پتروشیمی و 3744میلیارد تومان هم در رینگ فلزات مبادله شده است. اگرچه کل معاملات انجام شده در رینگ کشاورزی به8.7میلیارد تومان رسیده است اما عرضه محصولات خارجی نظیر برنج آمریکایی، نخود و عدس کانادا، شکر و ذرت برزیل، جو قزاقستان و هندوستان و همچنین محصولات کشاورزی کشور فرانسه، نوید بخش روز‌های خوش برای این تالار است.

کد خبر 260601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز