مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

محدودیت سرعت اتوبوس‌های شرکت واحد به ۵۰کیلومتر در ساعت ابلاغ شد.

اتوبوس

قرار است اتوبوس‌ها از نظر سخت‌افزاری به‌گونه‌ای تنظیم شوند که بیش از 50کیلومتر در ساعت قادر به حرکت نباشند و نتوانند بیشتر از این سرعت تردد کنند.به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، تعیین سرعت براساس علائم راهنمایی و رانندگی در شهر مشخص می‌شود و مبنا تابلویی است که مورد تأیید پلیس قرار می‌گیرد. یکی از زمینه‌های کاهش امنیت تردد در معابر سرعت بالا محسوب می‌شود.

شورای شهر تهران، وزارت کشور و قوه قضاییه روی پرونده واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان که منجر به فوت 8 نفر از شهروندان تهرانی شد، کار می‌کنند. علاوه بر بحث کنترل سرعت، یکی از احکامی که در این خصوص صادر‌خواهد شد این است که سازنده نسبت به رفع نقص محصولات سابق خود اقدام کند؛ چرا که این موضوع امری بسیار طبیعی بوده و در دنیا مرسوم است. زمانی که خودرو دارای نقص باشد و خودروساز متوجه این نقص شود موظف است نسبت به رفع آن اقدام کند.به گفته تشکری هاشمی، به‌دلیل تخصص و صلاحیت، امکان دستکاری در ساختار اتوبوس توسط دستگاه‌های غیرذیصلاح وجود ندارد؛ چرا که هیچ فردی به‌جز شرکت سازنده اجازه ندارد به ساختار یک خودروی تولیدی دست‌بزند.

سن اتوبوس واژگون شده زیر5 سال بود

براساس شواهد و مدارک مستند، سن اتوبوس واژگون شده در بزرگراه آزادگان کمتر از 5سال بوده، بنابراین طبق قانون این اتوبوس نیاز به معاینه فنی نداشته است. معاینه فنی از الزامات شرکت واحد برای ورود اتوبوس‌ها به چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر است و تهران تنها شهر در کشور است که اتوبوس‌های شرکت واحد آن به‌صورت مرتب معاینه فنی می‌شوند. به گفته پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، اتوبوس‌ها ملزم هستند برای ورود به چرخه حمل‌ونقل عمومی تهران حتما مورد تست معاینه فنی در مراکز معتبر پایتخت قرار گیرند و شرکت واحد به هیچ عنوان در این مورد مماشات نمی‌کند. طبق قانون خودروهایی که کمتر از 5سال از تولید آنها می‌گذرد شامل معاینه فنی نمی‌شوند، اما بعد از 5سال هر 6‌ماه یک‌بار اتوبوس‌ها معاینه فنی می‌شوند که این امر هم شامل اتوبوس‌های بخش خصوصی و هم اتوبوس‌های خود شرکت واحد می‌شود.

سازندگان اتوبوس رفع عیب کنند

تشکری هاشمی ابراز امیدواری کرد که بعد از به‌دست آمدن نتایج نهایی تحقیقات یکی از مصوبات با توجه به اینکه محصولات شرکت تولید‌کننده این اتوبوس در سراسر ایران پخش شده، موضوع، اصلاح اتوبوس‌ها باشد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه به شرکت سازنده کمک خواهیم کرد که مرحله اصلاح اتوبوس‌ها را پشت سر بگذارد، گفت: نباید اجازه داد یک صنعتگر داخلی با وجود یک نقص پرونده‌اش بسته شود و باید در این زمینه رفع‌عیب شود تا این مسئله ادامه پیدا نکند؛ همچنین در مورد اتوبوس‌های گازسوز که از قبل اخطار داده شده بود. بدین‌ترتیب باید نظام ایمنی خودروها تدوین و راهکارهای اجرایی آن درنظر گرفته شود تا از این دست مسائل در سطح شهر به‌وجود نیاید؛ چرا که هرچه خودروها فرسوده‌تر باشند احتمال وقوع حادثه برایشان بیشتر است.

کد خبر 260491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز