مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کار ساخت سومین مریخ‌نورد ناسا با هدف بررسی پوسته، گوشته و هسته سیاره‌سرخ به زودی آغاز خواهد شد.

ساخت مریخ‌ نورد جدید ناسا آغز شد

به گزارش ایسنا، مأموریت اصلی کاوشگر سه پا InSight تعیین جامد یا مایع بودن هسته مریخ و علت فقدان صفحات تکتونیکی بر روی پوسته این سیاره عنوان شده است.

این کاوشگر 425 میلیون دلاری علاوه بر بهره‌مندی از بازوهای رباتیک و دو ابزار جدید شامل "آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی" و "جریان حرارت و خواص فیزیکی"، مجهز به لرزه‌سنج و میله حفاری است که امکان نفوذ به عمق 2.7 تا 4.5 متری و بررسی ساختار داخلی پوسته، گوشته و هسته مریخ را فراهم می‌کند.

در طول 720 روز مأموریت در سیاره مریخ، مریخ‌نورد InSight برای نخستین‌بار اطلاعات جدیدی از ساختار داخلی این سیاره تهیه و در اختیار محققان قرار خواهد داد.

تیم علمی بین‌المللی شامل محققانی از کشورهای اتریش، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، لهستان، اسپانیا، سوئیس و انگلیس با محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در این پروژه همکاری می‌کنند.

ناسا در حال حاضر چهار سایت فرود ایمن را برای این کاوشگر در نظر گرفته است که عمدتا صاف، دارای سنگ‌های اندک و شیب بسیار کم هستند؛ اما سایت نهایی فرود با استفاده از نتایج مطالعات صورت گرفته توسط مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) تعیین خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، مریخ‌نورد جدید ناسا ماه مارس 2016 از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شده و شش ماه بعد بر سطح این سیاره فرود خواهد آمد.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد InSight به انجام سفر سرنشین‌دار به مریخ در دهه 2030 میلادی کمک خواهد کرد.

کد خبر 260416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز