شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از تغییر روند کارشناسی طرح و لوایح در مجلس و همچنین تغییر روند استیضاح وزیران با اصلاح آیین نامه داخلی خبر داد.

به گزارش مهر، عزت الله یوسفیان ملا از اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در خصوص بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس خبر داد و گفت: با این اصلاحیه طرح‌ها و لوایح باید از این پس پروسه کارشناسی کاملتری را طی کند.

وی ادامه داد: در جریان بررسی طرح‌ها باید دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و مرکز پژوهش‌ها در کمیسیون مربوطه حضور یافته و در خصوص طرح یا لایحه مورد بررسی اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به نامه لاریجانی به کمیسیون های مجلس در خصوص اخذ نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت در خصوص طرح ها و لوایح گفت: این که ریاست مجلس کمیسیون ها را مجبور کند در بررسی طرح و لوایح نظر ارجاعی به مجموع تشخیص مصلحت داشته باشند خلاف قانون اساسی است. نباید قانون‌گذاری به اجازه و یا استعلام از مرجع خاص وابسته باشد.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس این طرح ما روند کارشناسی جدی برای بررسی طرح ها و لوایح در درون مجلس پیش بینی کرده ایم. البته آقای لاریجانی هم اعلام کرده اند ارایه طرح‌ها و لوایح به مجمع الزام آور نیست.

یوسفیان ملا همچنین در خصوص اصلاح ماده دیگری از قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر این اساس روند استیضاح وزرا اصلاح شد.

وی ادامه داد: پیش از این اگر نمایندگان امضاهایشان را از پای طرح استیضاح پس می گرفتند، استیضاح از نصاب می افتاد اما با اصلاح آیین نامه داخلی حتی اگر یک امضا بر روی استیضاح باقی بماند آن استیضاح قابل طرح است بنابراین طرح استیضاحی که در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود باید در جلسه علنی بررسی شود مگر این که همه امضاکنندگان امضاهای شان را پس بگیرند.

کد خبر 260395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز