همشهری آنلاین: رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در نماز جمعه تهران سخنرانی کرد.

بهمن کارگر

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار بهمن کارگر در این سخنرانی ضمن تبریک ماه رجب و مبعث رسول اکرم (ص) و همچنین تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، یاد شهدای دفاع مقدس به ویژه عملیات بیت‌المقدس را گرامی داشت.

وی اظهار کرد: سوم خردادماه روز خرمشهر قهرمان است. این شهر روزی خونین‌شهر شد و روزی دیگر با دست نصرت الهی از اسارت آزاد و دل امام و مردم را شاد کرد و به همین جهت روز مقاومت‌، ایثار و پیروزی نام گرفت.

سردار کارگر یادآور شد: صدام از یک سال قبل نقشه حمله به خوزستان را ترسیم کرده بود اما زمانی که حمله کرد با مقاومت مدافعان خرمشهر آن هم با کمترین امکانات مواجه شد. او پیش‌بینی کرده بود در مدت سه روز خرمشهر را اشغال می‌کند اما مقاومت‌های مردمی دشمن را 34 روز در پشت دروازه‌های شهر زمینگیر کرد.

وی گفت: مهمترین نتیجه مقامت مدافعان خرمشهر این بود که سپاه و ارتش فرصت کافی به دست آوردند تا با ارزیابی توان خود در خطوط پدافندی مناسب مستقر شوند تا بدین وسیله از پیش روی بعدی دشمن جلوگیری کنند.

سردار کارگر ادامه داد: دفاع در خرمشهر سرنوشت جنگ را تغییر داد و ضربه زیادی به استراتژی دشمن وارد کرد بنابراین می‌توان گفت مدافعان کم شمار خرمشهر حق بزرگی بر گردن مردم دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: به دلیل آگاهی از تصمیم ایران برای بازپس گیری خرمشهر، دشمن و حامیان آن تمام توان خود را برای حفظ این شهر به کارگرفتند اما رزمندگان ما با وجود مشکلاتی از جمله استحکامات دفاعی در خرمشهر و همچنین منطقه عملیاتی، به پیش‌روی خود ادامه داده و خرمشهر را آزاد کردند.

سردار کارگرد یادآور شد: آزادسازی خرمشهر در واقع اثبات پیروزی و غلبه حق بر باطل و پیروزی خون بر شمشیر بود که با تکیه بر ایمان، توکل‌، روحیه و انگیزه مکتبی متاثر از نفوذ امام (ره) به دست آمد. البته در این میان باید به طرح‌ریزی دقیق عملیات بیت‌المقدس ‌، غافلگیری دشمن و به کارگیری توان و مقدورات داخلی هم اشاره کنیم که از عوامل پیروزی در این عملیات بودند.

سردار کارگر گفت: تقویت خودباوری و ارتقای امنیت ملی از جمله نتایج آزاد سازی خرمشهر در بعد داخلی بود. در بعد سیاسی هم پیروزی نظامی ایران موجب ظهور قدرت دفاعی و نظامی جدید ایران در منطقه شد.

وی در پایان سخنانش فرمایشات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را در مورد آزادسازی خرمشهر بیان کرد.

کد خبر 260270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز