همشهری‌آنلاین: وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال پنجشنبه‌ها را به صورت اختیاری و آزمایشی با هزینه‌هایی که خود مردم پرداخت می‌کنند، فعال می‌کنیم.

فارس نوشت: علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «موضوع روزهای پنجشنبه مدارس چگونه پیگیری و دنبال می‌شود؟»، اظهار داشت: تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس یعنی از دست رفتن یک ششم فرصت تعلیم و تربیت؛ آموزش و پرورش 6 روز فعال بود و حالا پنج روز شده است و یک روز فرصت را از دست دادیم.

ژاپنی‌ها 6 روز مدرسه را 5 روز نکردند

فانی با بیان اینکه من مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش کشورهای دنیا را دارم، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در کشور ژاپن مدارس مثل ما 6 روز فعال بود که آمدند یک ششم کتاب‌ها را کم کردند ولی یک روز را تعطیل نکردند و گفتند 5 روز آموزش و یک روز کارهای فوق برنامه، ورزش، موسیقی، پرورشی و هنری.

وی افزود: حالا ما آمدیم گفتیم یک برنامه بدهیم تا پنجشنبه‌ها بچه‌ها با خودشان کیف نیاورند و بیایند بازی کنند، کارهای فکری و هنری و مهارت‌های زندگی و این کارها را کنند؛ باز دوباره بعضی‌ها مقاومت کردند و در آن مناظره شما شاهد بودید.

امسال روزهای پنجشنبه به طور آزمایشی راه‌اندازی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ما امسال این طرح را اجرا می‌کنیم، تصریح کرد: امسال به طور آزمایشی و اختیاری روزهای پنجشنبه را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به اولیا می‌گویم روز پنجشنبه را راه‌اندازی می‌کنیم و برنامه این است و هزینه آن هم این است؛ هر کسی مایل است می‌تواند پول بدهد و بیاید در مدرسه و سر کلاس؛ نه بار دولت را به لحاظ هزینه افزایش می‌دهیم و نه اجبار می‌کنیم.

وی ادامه داد: مثلاً یک مدرسه 200 دانش‌آموز دارد و 70 نفر آنها می‌گویند به برنامه‌های شما علاقه‌مندیم و می‌خواهیم بچه‌هایمان را بفرستیم؛ پنجشنبه این طرف سال 26 هفته است و آن طرف سال هم 10 هفته که می‌شود 36 هفته و چند روز هم امتحانات است که 30 هفته می‌شود؛ 30 پنجشنبه و هر پنجشنبه به عنوان مثال A تومان شما این هزینه را بپردازید و فرزندتان بیاید در مدرسه حضور داشته باشد.

تهیه بسته پنجشنبه‌ها با همکاری سه بخش از آموزش و پرورش

فانی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقعاً تخصص بالایی در حوزه کودک و نوجوان دارد، گفت: آنها الان برنامه‌هایشان را نوشته‌اند و با معاون پرورشی و معاون تربیت‌بدنی ما جلسه داشته‌اند و این سه قسمت با هم بسته پنجشنبه‌ها را آماده کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال پنجشنبه‌ها را به صورت اختیاری و آزمایشی با هزینه‌هایی که خود مردم پرداخت می‌کنند فعال می‌کنیم، اظهار داشت: بازخوردها را می‌گیریم و ارزیابی می‌کنیم و حسب ارزیابی اگر لازم شد اصلاحاتی انجام می‌دهیم.

باید پنجشنبه‌ها جاذبه داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گفته‌ام باید کاری کنیم که این پنجشنبه‌ها آنقدر جاذبه داشته باشد که به تدریج آن بقیه هم که نمی‌آمدند از این همکلاسی‌ها بشنوند آنها هم داوطلب شوند؛ اصلاً دنبال این نیستیم که فراگیر و اجباری این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به تدریج به سمت پر کردن خلأهای موجود آموزش و پرورش هستیم، گفت: امروز در آموزش و پرورش بچه‌ها مهارت‌های زندگی یاد نمی‌گیرند، امروز در آموزش و پرورش بچه‌ها برای زیستن تربیت نمی‌شوند و امروز در آموزش و پرورش بچه‌ها برای با دیگران زیستن و تعاملات اجتماعی تربیت نمی‌شوند و برای این است که وقتی بزرگ می‌شوند نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

فانی گفت: ما باید از این پنجشنبه‌ها و از این فرصت برای اینکه بچه‌ها تربیت اجتماعی شوند و جامعه پذیری آنها افزایش پیدا کند و بتواند تعاملات اجتماعی آنها افزایش پیدا کنند، استفاده کنیم.

کد خبر 260266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز