چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

محمد کرباسی: می‌گویند می‌خواهند قانون «شریعت» را اجرا کنند اما بویی از اسلام نبرده‌اند، آدم‌های بی‌گناه را به قتل می‌رسانند و حتی کودکان را با جلیقه انتحاری به میان جمعیت می‌فرستند تا به فکر خودشان بهشت را تصاحب کنند.

انفجار

شبه‌نظامیان افراطی که به غیراز قتل‌عام و خشونت کار دیگری نمی‌کنند، با حرف‌زدن از شریعت شاید طی سال‌های گذشته بیشترین ضربه را به چهره اسلام در جهان وارد و در زمین اسلام‌هراسی بازی کرده‌اند. این روزها گروه افراطی دیگری نظر رسانه‌ها را جلب کرده که ربودن ۳۰۰دختر دانش‌آموز را با اعلام حرام بودن تحصیل آنها بخشی از تلاشش برای اجرای شریعت خوانده است. اسلامی که دین صلح و دوستی بوده به‌خاطر ضربه گروه‌های افراطی که کاری غیراز کشتار و بمب‌گذاری بلد نیستند با ضربه‌ای منفی روبه‌رو شده است.

بیشتر از افراطیونی که نام اسلامگرا را برای خودشان یدک می‌کشند و روی پرچم‌هایشان نام حضرت رسول را حک می‌کنند، چه‌کسی توانسته به چهره اسلام در جهان ضربه وارد کند؟ اسمشان را هرچه می‌خواهید بگذارید: بوکوحرام، الشباب، القاعده یا داعش. با وجود نام‌های مختلف همه آنها نام اسلامگرایی را یدک می‌کشند و تنها یک کار را بلدند: کشتار. در ماه‌های اخیر این حملات در کشورهای آفریقایی افزایش پیدا کرده است. این گروه‌های افراطی برخلاف حرف‌هایشان نه کاری به آمریکا و استکبار دارند و نه منافع کشورهای غربی. آنها بیشتر از هر مسئله‌ای حالا مردم کشورهای خود یا غیرنظامیان کشورهای دیگر را هدف قرار می‌دهند و قربانی می‌کنند.

اعلام حرام بودن تحصیل به نام اسلام

بوکوحرام تا همین چند سال قبل نام و نشان زیادی نداشت اما حالا شاید کسی در جهان نباشد که نام این گروه افراطی را به‌خاطر ربودن صدها دختر دانش‌آموز در نیجریه نشنیده باشد. آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهد که تنها در سال‌جاری میلادی 1500نفر در حملات بوکو حرام در نیجریه کشته شده‌اند. این گروه افراطی که عمرش حدود یک دهه است خواستار تعطیلی تمامی مدارس و اجرای قوانین شریعت آنطور که آنها می‌خواهند در ۳۶ ایالت نیجریه است.

شهرت با گروگانگیری

در کشورهای غربی کسی تا چند وقت پیش خبر چندانی از گروهی به نام الشباب نمی‌شنید اما گروگانگیری این گروه در مرکز خرید وست گیت کنیا موج جدیدی از اسلام‌هراسی را در دنیا به راه انداخت. سومالی مرکز اصلی فعالیت الشباب به‌حساب می‌آید اما این گروه مسئول حملات مختلفی در کنیا هم بوده است. در حمله الشباب به مرکز خرید وست‌گیت که باعث ترس و دلهره فراوان در جهان شد ۶۷ نفر کشته و ۱۷۵نفر دیگر زخمی شدند. الشباب که مناطقی از مرکز و جنوب سومالی را در کنترل خود گرفته برای عملیات تروریستی همکاری نزدیکی با «القاعده در شبه جزیره عرب» و بوکوحرام دارد. نام الشباب، به معنی جوانی و جوانان و تفکراتش براساس وهابیت است. این گروه که از سال۲۰۰۶ در سومالی خودنمایی کرده هم هدف خود را ایجاد دولتی براساس قوانین شریعت اعلام کرده است.

گروه‌های جدید در جنگ داخلی سوریه

ناآرامی‌های سوریه و به راه افتادن جنگ داخلی در این کشور باعث شد تا گروه‌های افراطی جدیدی که به نام اسلام دست به بمبگذاری و حملات تروریستی می‌زنند در جهان معروف شوند. شاید مشهورترین مورد گروه موسوم به «حکومت اسلامی عراق و شام» یا داعش باشد که علاوه بر سوریه، عراق را هم به صحنه حملات متعدد خود تبدیل کرده است. داعش در کنار جبهه نصرت حملات تروریستی مختلفی در سوریه داشته است اما چند‌ماه قبل مقام‌های سازمان ملل هشدار دادند که عراق و سوریه به میدان حملات یکپارچه برای گروه‌های افراطی تبدیل شده‌اند. انفجارهای خیابانی و حملات گسترده عراق سال۲۰۱۳ را به مرگبارترین دوره زمانی این کشور در ۵ سال گذشته تبدیل کرد. کار به جایی رسید که بخش‌هایی از 2شهر فلوجه و رمادی در استان انبار در غرب عراق را شبه‌نظامیان داعش تصرف کردند و ارتش عراق وارد نبرد با آنها شد.

گسترش آتش جنگ در آفریقا

حضور نظامی اخیر فرانسه در مالی، با حملات گروه‌های افراطی در این کشور کلید خورد. این کشور از ابتدای سال۲۰۱۲ شاهد گسترش شدید درگیری‌ها به‌ویژه در منطقه شمالی خود بوده است. گروه موسوم به «جنبش ملی برای آزادی ازواد» با حمایت گروه افراط‌گرای انصار‌الدین توانست کنترل بخش‌هایی از مالی را به‌دست آورد و اعلام استقلال کند. پس از آن گروه‌های مرتبط با القاعده ازجمله انصارالدین تلاش کردند تا قوانین به سبک طالبان را اجرا کنند.

۵ دلیل برای اسلامی‌نبودن بوکوحرام از نگاه تایم

مجله تایم به تازگی در گزارشی با اشاره به آموزه‌های پیامبر اسلام و اقدام‌های خلاف آن توسط بوکوحرام ۵ دلیل را در اثبات اسلامگرا نبودن بوکوحرام ارائه کرده است:
۱- هدف قراردادن مدرسه‌ها
به گزارش عفو بین‌الملل حملات این گروه باعث تعطیلی حداقل ۶۰ مدرسه در شمال نیجریه شده است. این در حالی است که نخستین الهام به پیامبر اسلام، جمله «بخوان» بود و در این دین همواره بر اهمیت آموزش بدون تعصبات جنسیتی تأکید شده‌است.
۲- ادعای جهاد
بوکوحرام هم مانند گروه‌های افراطی دیگر حملات خود را جهاد در راه خدا می‌نامد. این در حالی است که کسانی مانند اسامه بن لادن و ابوبکر شیخو بدون صلاحیت دینی حق اعلام حکم جهاد را ندارند. علاوه بر این پیامبر اسلام(ص) هیچ وقت هدف قرار دادن غیرنظامیان و افراد بی‌گناه را جایز ندانسته است.
۳- اعلام جنگ علیه مسیحی‌ها
ابوبکر شیخو، رهبر بوکوحرام به تازگی با انتشار فیلمی علیه مسیحی‌ها اعلام جنگ کرد و از اعضایش خواست آنها را هدف قرار دهند. این در حالی است که در قرآن به مسلمانان توصیه شده که با اهل کتاب مدارا داشته باشند.
4- تغییر دین با اجبار و اکراه
«لا اکراه فی الدین». این آیه از قرآن مشخص می‌کند که هر کسی باید اسلام را با فهمیدن مبانی آن بپذیرد. اعضای بوکوحرام اما با اجبار افرادی را که به گروگان می‌گیرند مجبور به مسلمان شدن می‌کنند.
۵- ممنوعیت ازدواج اجباری
در ۵ می رهبر بوکوحرام اعلام کرد که دختران دانش‌آموز را در کشورهای دیگر آفریقایی برای ازدواج اجباری به فروش می‌رساند. این در حالی است که در دین اسلام ازدواج چه زن و چه مردم بدون رضایت قلبی ممکن نیست.

دانش‌آموز اخراجی که فرمانده بوکوحرام شد

رهبری بوکوحرام را اکنون ابوبکر شیخو برعهده دارد. یکی از کسانی که با او ارتباط داشته است می‌گوید او به‌دنبال جذب افراد جوان به این گروه است و هر کاری می‌کند تا آنها برای انجام وحشیانه‌ترین حملات آماده شوند. ابوبکر که در روستای شیخو در مجاورت مرز نیجر به دنیا آمد در کودکی به مدرسه‌ای مذهبی فرستاده شد اما مشکل‌دار‌ترین دانش‌آموز این مدرسه شد. رفتار نامناسب او باعث شد که معلم مدرسه بعد از ۱۱ سال تحصیل دیگر صبرش تمام شود و او را اخراج کند. او پس از مدتی به محمد یوسف در مایدوگوری نزدیک شد؛ جایی که یوسف بوکوحرام را تاسیس کرد. محمد یوسف هم سلفی بود و به‌شدت با دمکراسی، آموزش علم و دانش مخالف بود. این مرد حتی اولیه‌ترین اصول علمی مانند کروی بودن زمین را هم زیر سؤال برده است.

چرا رژیم صیهونیستی در امان است؟

گروه‌های افراطی زیادی اکنون در گوشه و کنار جهان مشغول حملات و کشتار غیرنظامیان هستند. سؤالی که خیلی‌ها مطرح می‌کنند این است که این گروه‌های افراطی که بیشتر عقاید وهابی و سلفی دارند چطور هیچ وقت به رژیم صیهونیستی حمله نکرده‌اند؟ این گروه‌های وابسته به القاعده که به‌ویژه در آفریقا هر روز آدم می‌کشند چطور هیچ وقت به منافع یکی از خبیث‌ترین رژیم‌های دنیا کاری نداشته‌اند؟ این سؤالی است که باید به آن فکر کرد.

کد خبر 260228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز