مدیرکل نظارت و امور استان های شورای نگهبان گفت: بانوان مجتهده و جامع الشرایط و دارای شرایط اجتهاد، نیز می‌توانند در انتخابات خبرگان رهبری نامزد انتخاباتی شوند.

" نصرت الله لطفی " یکشنبه شب در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: اگر نامزدهای انتخاباتی خبرگان شرایط مجتهدی داشته باشند، منعی برای کاندیدا شدن در انتخابات خبرگان رهبری نخواهند داشت.

به گفته وی، نامزدهای انتخاباتی باید دارای شرایط فقاهت،اجتهاد، قدرت استنباطی سیاسی، آشنا با موضوعات سیاسی روز، معتقد به نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه و نداشتن سوء پیشینه سیاسی باشند.

وی یادآور شد: احزار صلاحیت نامزدهای انتخاباتی خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و نظارت بر انتخابات بر عهده شواری نگهبان می‌باشد.

مدیرکل نظارت و امور استانهای شورای نگهبان گفت : شورای نگهبان فقط بر انتخابات "خبرگان رهبری "وانتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی که امسال برگزار می‌شود، نظارت می‌کنند و بر انتخابات شوراهای‌اسلامی نظارتی نخواهند داشت.

لطفی افزود:این شورا قصد پذیرش نظارت برانتخابات شوراهای اسلامی را ندارد و نظارت شوراهای اسلامی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

به گفته وی، در انتخابات خبرگان رهبری امسال ‪ ۷۲‬هزار صندوق رای در نظر گرفته شده و هر جا صندوق انتخابات شوراهای اسلامی وجود دارد، یک صندوق اخذ رای انتخابات خبرگان نیز تعیین شده است.

وی تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات خبرگان و صیانت از آرای مردم، بیش از ‪ ۳۰۰‬هزار نیروی آموزش دیده امر نظارت و بازرسی بر این انتخابات را بر عهده خواهند داشت.

به گفته وی، تجمیع و همزمانی انتخابات خبرگان و شوراهای اسلامی باعث شد، تعداد شعب اخذرای‌انتخابات خبرگان از ‪ ۴۲‬هزار صندوق به ‪ ۷۲‬هزار شعبه برسد.

وی‌تصریح کرد:انتخابات چهارمین دوره خبرگان رهبری یکی ازمهمترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود و حضور حداکثری در این انتخابات باعث یاس و ناامید دشمنان انقلاب اسلامی خواهد شد.

لطفی، از تغییر شکل صندوقهای اخذ رای در انتخابات امسال خبر داد و گفت:
این صندوقها با ضریب امنیتی بالا و مکعبی شکل و شفاف طراحی شده و پیش از اخذ رای، این صندوقهای هشت بار پلمپ خواهد شد و از پلمپهای سنتی استفاده نخواهد شد.

به گفته وی، شورای نگهبان آمادگی کامل برای شمارش مکانیزه آرا را دارد و ولی انتخابات امسال خبرگان به صورت مکانیزه شمارش نخواهد شد.

وی گفت: شرایط سنی رای‌دهندگان درانتخابات خبرگان رهبری امسال سن پانزده سال تمام است.

مدیرکل نظارت و امور استانهای شورای نگهبان افزود: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات،خواستارتغییرزمان‌انتخابات خبرگان رهبری ، به دلیل برگزاری سرشماری نفوس و مسکن در کشور از ‪ ۲۶‬آبانماه به ‪ ۲۴‬آذرماه شدوشورای نگهبان براین عقیده است که درصورت رفع موانع ، تغییر زمان انتخابات بلامانع است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل نظارت و امور استانهای شورای نگهبان در جلسه آموزشی وتوجیهی هیاتهای نظارت برانتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری شهرستانها و بخشهای تابعه چهارمحال وبختیاری شرکت کرد.

کد خبر 2602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز