سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون عالی انتخابات عراق با انتشار نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، فراکسیون مواطن (شهروند) به رهبری عمار حکیم و فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر به ترتیب بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده‌اند.

سهم نهایی جناح‌های سیاسی عراق از کرسی‌های پارلمان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، پس از تاخیر نسبتا طولانی بالاخره کمیسیون عالی انتخابات عراق ظهر دوشنبه، نتایج رسمی انتخابات پارلمانی را اعلام کرد که بر این اساس ائتلاف نوری مالکی، نخست وزیر عراق با به دست بیشترین 92 کرسی پارلمان و پیروزی قاطع در 10 استان، برنده انتخابات شد.

بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات عراق، ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی در استان بغداد با کسب یک میلیون و 74 هزار رای، 32 کرسی پارلمان را از آن خود کرد و پس از آن ائتلاف الوطنیه با 10 کرسی، فراکسیون الاحرار وابسته به مقتدی صدر با 6 کرسی، ائتلاف مواطن وابسته به عمار حکیم با 4 کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند. ائتلاف متحدون به رهبری اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق نیز 4 کرسی استان بغداد را بدست آورده است.

در استان الانبار که خواستگاه اصلی مخالفان دولت مالکی محسوب می‌شود، ائتلاف متحدون به رهبری اسامه النجیفی با کسب 4 کرسی پیروز انتخابات در این استان شد.

ائتلاف دولت قانون مالکی در استان‌های میسان با 4 کرسی، بصره با 12 کرسی، واسط با 6 کرسی، بابل با 7 کرسی و ذی‌قار با 8 کرسی پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی شد.

در دو استان مذهبی کربلا و نجف نیز دولت قانون به ترتیب با 7 و 6 کرسی پیروز شد و بعد از آن فراکسیون الاحرار وابسته به مقتدی صدر قرار گرفت.

در استان‌های شمالی عراق نیز که اکثریت ساکنان آن را کرد‌ها تشکیل می‌دهند، احزاب کرد بیشترین کرسی‌ها را نصیب خود کردند؛ به این ترتیب که در استان کرکوک، ائتلاف ملی کردستان با 6 کرسی، در سلیمانیه حزب تغییر(گوران ) با 7 کرسی و در استان‌های اربیل و دهوک نیز حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به ترتیب با 7 و 8 کرسی و پیشتاز رقابت‌ها شدند.

در استان‌های القادسیه و المثنی نیز دولت قانون به ترتیب با 5 و 4 کرسی، در استان دیالی فهرست دیالی هویتنا با 5 کرسی و در استان نینوا فهرست متحدون با 12 بیشترین آرا را به دست آوردند.

بنا بر اعلام کمیسیون مستقل انتخابات نتایج کلی به شرح زیر است:

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، 92 کرسی،

فراکسیون مواطن (شهروند) به رهبری عمار حکیم، 29 کرسی،

فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر، 28 کرسی،

فهرست متحدون به رهبری اسامه نجیفی، 23 کرسی،

ائتلاف الوطنیه، به رهبری ایاد علاوی، 21 کرسی،

حزب دموکرات کردستان، به رهبری مسعود بارزانی، 19 کرسی،

حزب اتحادیه میهنی کردستان، به رهبری جلال طالبانی، 19 کرسی،

ائتلاف العربیه، به رهبری صالح مطلق 10 کرسی،

حزب کُرد تغییر(گوران) به رهبری نوشیروان مصطفی 9 کرسی،

ائتلاف اصلاح وطنی، به رهبری ابراهیم جعفری 6 کرسی،

همپیمانی کردستانی در نینوی، 6 کرسی،

ائتلاف الفضیله، 6 کرسی،

ائتلاف دیاله هویتنا، 5 کرسی،

ائتلاف العراق، 5 کرسی،

اتحاد اسلامی کردستان، 4 کرسی

جماعت اسلامی، 3 کرسی،

جریان النخب وابسته به جریان صدر، 3 کرسی،

ائتلاف مدنی دموکراتیک، 3 کرسی،

تجمع شراکت ملی، 3 کرسی،

ائتلاف نینوی وطنم، 3 کرسی،

ائتلاف وفا به الانبار، 3 کرسی،

جبهه ترکمان کرکوک، 2 کرسی،

ائتلاف وفای عراق، 2 کرسی،

تجمع الکفائت والجماهیر، 2 کرسی،

فهرست السلام کردستان، 2 کرسی،

شورای ملی کلدانی سریانی آشوری، 2 کرسی،

فهرست وحدت فرزندان عراق، 2 کرسی،

فهرست رافدین، 2 کرسی،

ائتلاف صلاح الدین وطنم، 1 کرسی،

ائتلاف بدیل وطن مستقل من، 1 کرسی،

ائتلاف اعراب کرکوک، 1 کرسی،

فهرست کرامه، 1 کرسی،

فراکسیون الصادقون، 1 کرسی،

جریان دولت عادل، 1 کرسی،

حزب الدعوه الاسلامی/ شاخه درونی، 1 کرسی،

ائتلاف ملی صلاح الدین، 1 کرسی،

فهرست همبستگی عراق، 1 کرسی،

ائتلاف اخلاص، 1 کرسی،

جنبش ایزدی‌ها، 1 کرسی

فهرست ورکا دموکراتیک، 1 کرسی،

حارث شنشل سنید الحارثی، 1 کرسی،

شورای آزادگان الشبک، 1 کرسی

مجموع کرسی‌ها 328

البته در حوزه‌هایی مانند دیالی و کرکوک برخی فهرست‌ها با هم متحد و یک لیست ارائه داده‌اند که با پیوستن آرای فهرست‌های مشترک به ائتلاف مالکی و یا جریان صدر تعداد کرسی‌های این دو تغییر خواهد کرد. به این ترتیب با پیوستن دیگر گروه‌های نزدیک به جریان صدر از جمله تشکل "قیام مبارکه شعبان" و "جنبش اصلاح ملی" جمع کرسی‌های جریان صدر در پارلمان به 32 کرسی خواهد رسید.

با پیوستن جریان‌های نزدیک به مالکی در دیگر استان‌ها به ائتلاف دولت قانوناز جمله دو کرسی "ائتلاف ملی نینوا" و یک کرسی "ائتلاف صلاح الدین" تعداد کرسی‌های ائتلاف دولت قانون نیز به 95 تا 96 کرسی خواهد رسید که تا رسیدن به حد نصاب 164 + 1 کرسی پارلمان برای انتخاب نخست وزیر فاصله دارد.

کردها نیز به احتمال زیاد با یک فراکسیون در پارلمان حاضر خواهند بود که به این ترتیب تعداد کرسی‌های آنها نیز بین 59 تا 61 کرسی خواهد بود. البته این به شرطی است که جنبش تغییر(گوران) وابسته به نوشیروان مصطفی و جریان‌های اسلام‌گری کرد از ائتلاف با دو حزب بزرگ کرد سر باز نزنند.

این درحالی است که دیگر تشکل‌های سیاسی عراق به ویژه گروه‌های نزدیک به ایاد علاوی، کردها و جریان صدر که اصلی‌ترین رقبای مالکی محسوب می‌شوند از هم‌اکنون مذاکراتی را برای تشکیل یک ائتلاف گسترده و به دست آوردن اکثریت پارلمان، آغاز کرده‌اند.

با وجود مخالفت‌هایی که با دور جدیدی از نخست وزیری مالکی وجود دارد و جدایی برخی همپیمانان وی در انتخابات پیشین عراق از جمله جریان صدر و جریان‌های نزدیک به حکیم، انتظار می‌رود ائتلاف دولت قانون برای همراه کردن دیگر تشکل‌های سیاسی به ویژه گروه‌های شیعی این کشور، فرد دیگری را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد کند.

کد خبر 260069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز