سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه میانگین سرعت در کشور سال گذشته یک کیلومتر در ساعت کاهش یافته است گفت: بیشترین تلفات تصادفات عابران پیاده در جاده‌ها در استان‌های شمالی و خراسان رضوی رخ داده است.

به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی در پنجمین همایش ملی مدیریت ترافیک اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داده است با اجرای برنامه ملی می‌توانیم طی سه تا 4 سال آینده میزان حوادث و تلفات را 30 تا 40 درصد کاهش دهیم. این برنامه تدوین شده و به دولت و مجلس ارایه شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور طی چند سال گذشته میزان تلفات رانندگی 36 درصد نسبت به عدد مطلق کاهش یافته است به صورتی که میزان تلفات از 28 هزار نفر در سال 84 به کمتر از 18 هزار نفر در سال گذشته رسید. همچنین بر اساس میزان خودروها به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه میزان تلفات در 8 سال گذشته 70 درصد کاهش نشان می‌دهد. در سال 84 و 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر کشته می‌شدند که این آمار سال گذشته به کمتر از 7 نفر رسید. هم اکنون وضعیت ایران از میانگین دنیا و آسیا بهتر است و ما تلاش می‌کنیم تلفات را به حداقل برسانیم.

کاهش میانگین سرعت در سال گذشته

مومنی با اعلام اینکه میانگین سرعت در کشور سال گذشته یک کیلومتر در ساعت کاهش یافته است افزود: میانگین سرعت در سال 91، 81 کیلومتر در ساعت بود که سال گذشته به 80 کیلومتر رسید. این در حالی است که در 15 استان شاهد افزایش میانگین سرعت و در مابقی استان‌ها شاهد کاهش سرعت بودیم. سرعت در برخی از استان‌ها مانند مرکزی و قزوین بیش از 90 کیلومتر است که باید در سال جاری مدیریت شود.

وی ادامه داد: درصد تخلفات سرعت نیز در سال 91، 14 درصد از تمامی خودروهای عبوری در جاده ها بود که در سال گذشته به 11 درصد کاهش یافت. سهم تخلفات سرعت در استان های شرقی، قزوین و ایلام زیاد است و باید کنترل شود.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: در خصوص عدم رعایت فاصله طولی نیز میزان تخلفات در سال 91، 13 درصد بود که سال گذشته به 16 درصد افزایش یافت. البته استانهای شمالی و شمال غرب کشور حجم این تخلف بیشتر بود.

وی با اعلام این که در مقایسه سرعت و شدت تصادفات هر جا سرعت افزایش یافته است شدت حادثه نیز بیشتر بوده است گفت: در این مورد 152 نفر در سال 91 در 100 تصادف کشته و مصدوم شدند که این آمار در سال گذشته به 149 کاهش یافت. این رابطه نشان می داد علاوه بر تخلفات سرعت رعایت فاصله طولی نیز مهم است.

مومنی در مورد تصادفات خودروهای سنگین گفت: در سال 91، 549 فقره تصادف خودروهای سنگین در جاده ها رخ داد که سال گذشته به 489 نفر کاهش یافت. این در حالی است که باید در سال جاری در مورد تصادفات ناوگان خودروهای سنگین در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کردستان نظارت بیشتری انجام شود.

وی با اعلام این که بیشترین تلفات تصادفات عابران پیاده در جاده‌ها در استان‌های شمالی و خراسان رضوی رخ داده است گفت: در سال 91، 146 عابر پیاده در جاده‌های کشور کشته و مجروح شدن که این آمار سال گذشته به 147 نفر رسید. 20 درصد این تلفات سهم استان‌های گیلان و گلستان است که علاوه بر آنها باید نظارت‌ها و برنامه‌ها در مورد عابران پیاده در استان فارس نیز تشدید شود.

رئیس پلیس راهور در مورد وضعیت تصادفات موتورسواران در جاده های کشور گفت: در سال 91، 541 نفر در تصادفات موتورسواران در جاده ها دچار حادثه شدند که این آمار در سال گذشته به 491 نفر کاهش یافت. در حالی که شاهد بهبود وضعیت در این استان هستیم باید کنترل استان‌های شمالی، خراسان رضوی، اصفهان و فارس در سال جاری افزایش یابد. سال گذشته 17 هزار و 200 موتورسوار در جاده های کشور کشته و زخمی شدند.

کد خبر 260037
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز