مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

همزمان با آغاز اعلام نرخ جدید کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس، برخی شهروندان از تفاوت‌های نرخ‌های اعلام شده با مبلغی که هنگام خرید پرداخت کرده‌اند سخن می‌گویند. برخی نیز اعلام می‌کنند که هنوز نتوانسته‌اند از تخفیف‌های ارائه شده بهره‌مند شوند.


این در حالی است که ابوالفضل قناعتی، سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره این مسئله اظهار داشت این اقدام براساس بررسی‌های فراوان شورای شهر بوده و در آن به میزان افزایش نرخ حامل‌های انرژی چندان توجه نشده است. وی اضافه کرد که بررسی‌های شورای شهر و شهرداری نیز به این نتیجه رسید که مبلغ و نوع کارت‌ها به‌گونه‌ای باشد که تخلفات در استفاده از آنها به حداقل برسد. این عضو شورای شهر تهران در ‌باره تخلفات صورت‌گرفته در سال‌های قبل با اشاره به مثالی گفت: گاهی مشاهده می‌شد که تعداد اندکی از رانندگان بخش خصوصی بدون سوارکردن مسافر با داشتن کارت مدت‌دار در طول روز بارها از کارت استفاده می‌کردند.

قناعتی روش به‌کار گرفته‌شده برای این منظور را مبلغ‌دار شدن کارت‌های مدت‌دار یکساله عنوان کرد. وی در پاسخ به این مسئله که چرا با خرید کارت یکپارچه مترو و اتوبوس و شارژ آن به مبلغ 120هزار تومان می‌توان تا 150هزار تومان از آن استفاده کرد اما با خرید کارت مدت به مبلغ 80هزار تومان می‌توان تا سقف 120هزار تومان از آن استفاده کرد نیز گفت: «این مورد هم به‌خاطر کاهش تخلفات و هم به منظور اعمال سیاست‌های تشویقی برای کاهش استفاده شهروندان از وسایل نقلیه شخصی است. تحقیقات ما حاکی از آن است که بیشتر مردم به‌طور میانگین در طول سال حداکثر تا مبلغ 120هزار تومان از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند.
سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل این نکته را هم گفت که چنانچه پس از پایان دوره یکساله مبلغی در کارت باقی‌ماند، نمی‌سوزد و در دوره سال جدید قابل استفاده خواهد بود. البته اگر شارژ کارت فردی زودتر از پایان یک‌سال تمام شود باید کارت را با نرخ آزاد تهیه کند.

تخفیف دانشجویی راحت‌تر می‌شود

اینطور که برخی اقشار خاص اعلام کرده‌اند طی مدت اخیر نتوانسته‌اند از تخفیفی که مشمول حالشان برای خرید کارت مترو و اتوبوس می‌شود بهره ببرند. بعضی از دانشجویان هم می‌گویند ایستگاه‌های مترو برای تخفیف 50درصدی به آنها اعلام می‌کنند باید حتما از واحد دانشگاه هویت‌ آنها را استعلام کنند یا باید دانشجویان از دانشکده خود نامه بیاورند. این در حالی است که چنین کاری بسیار زمان‌بر بوده و شاید در پروسه اداری دانشجویان را از گرفتن تخفیف محروم کند. قناعتی در این مورد نیز اعلام کرد که با متولی صدور کارت‌ها جلسه‌ای را برگزار کرده‌اند.

به‌همین‌دلیل قرار است کارت دانشجویی یا دانش‌آموزی ملاک کار قرار گیرد. به گفته وی ‌دانشجویان می‌تواند برگه ثبت‌نام ترم خود را نیز برای بهره‌مندی از تخفیف ارائه کنند. ابوالفضل قناعتی در مورد این گلایه برخی شهروندان مبنی بر اینکه صدور اولیه کارت با مبلغ 5هزار تومان گران است نیز قول داد که این موضوع در کمیسیون با همفکری شرکت بهره‌برداری قطار شهری بررسی شود. شایان ذکر است که طبق اعلام قبلی این عضو شورای شهر، کارت ویژه والدین و همسر شهدا، جانبازان 25درصد به بالا و معلولان نیز به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بازنشستگان نیز می‌توانند با دریافت کارت ویژه منزلت از 90درصد تخفیف بهره‌مند شوند.

شیوه دریافت کارت‌ها

سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در مورد شیوه دریافت کارت‌های الکترونیکی مترو و اتوبوس نیز گفت: مردم می‌توانند هنگام ثبت‌نام نشانی منزل یا محله کارشان را بدهند و با پرداخت هزینه پستی حدود هزار تومان کارت را به‌راحتی دریافت کنند. راه دیگر این است که شهروندان می‌توانند هنگام ثبت‌نام در سایت شهرداری به آدرس Tehran. ir آدرس نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به‌خود را وارد کرده و با مراجعه به آن ایستگاه کارت خود را دریافت کنند.

کد خبر 260008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز