دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

رضا کربلایی: بازار مسکن ایران پس از ۶‌سال رویکرد دولت قبلی مبنی بر رونق در ساخت و ساز با کلیدزدن به پروژه‌های مسکن مهر، حالا فصل تازه‌ای از رونق را این بار در بازار خرید و فروش تجربه می‌کند؛ رونقی که برخی بر این باورند که جهش قیمت در بازار مسکن را به همراه خواهد داشت و برخی بر این عقیده هستند که با رونق معاملات و عرضه واحد‌های مسکونی ساخته‌شده و انباشت‌شده در گذشته، به تدریج رونق در بخش ساخت و ساز هم بیشتر خواهد شد.

مسکن

هرچند رشد قیمت مسکن در 2سال اخیر به ویژه پس از افت ارزش ریال در برابر سایر ارزهای معتبر و البته نرخ تورم بالای 30درصد، چندان نمی‌تواند دلیلی بر گران‌شدن قیمت مسکن قلمداد شود، اما برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که سیاست‌های پولی اخیر بانک مرکزی به ویژه کاهش شبه‌دستوری نرخ سود بانکی ممکن است باعث حرکت نقدینگی به سمت بازار خرید و فروش مسکن شود. این اتفاق هشداردهنده در حالی رخ می‌دهد که افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، این احتمال را تقویت می‌کند که ساخت و ساز در ایران به سمت عدم تعادل پیش برود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان برخی کلانشهرها کنند؛ اتفاقی که دست‌کم گزارش بانک مرکزی از روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان مناطق شهری در 6ماهه نخست پارسال هنگام انتقال قدرت اجرایی از دولت قدیم به دولت فعلی را به تصویر می‌کشد.

گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیمه اول پارسال حدود 42درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل در بخش ساختمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از کل رقم حدود 390 هزار میلیارد ریال، حدود 84 درصد برای احداث ساختمان‌های مسکونی بوده و 44درصد هم تنها در 3استان تهران، اصفهان وخراسان رضوی انجام شده است. نکته قابل تامل اینکه رشد سرمایه‌گذاری انجام‌شده در 3 استان پرطرفدار برای ساخت و ساز هم متعادل نبوده و استان تهران 22.7‌درصد، استان اصفهان 38.7درصد و خراسان رضوی 85 درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

از دیگر نکات قابل توجه در گزارش بانک مرکزی می‌توان به افت 9 درصدی احداث ساختمان‌های شروع شده در نیمه نخست پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اشاره کرد. این گزارش می‌افزاید: سرمایه‌گذاران در بخش احداث ساختمان‌های جدید در نیمه نخست پارسال با رشد 48 درصدی هزینه ساخت مواجه بوده‌اند و هر متر مربع ساختمان مسکونی در مناطق شهری ایران در مدت یادشده بالغ بر 5 میلیون مترمکعب برآورد شده که رشد 41درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 259964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز