همشهری آنلاین: روزنامه اورشلیم پست در گزارشی مداخله‌جویانه نوشت: عدم موفقیت در مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ نشان می‌دهد دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه شدنی نیست.

ایسنا گزارش داد: اورشلیم پست به نقل از منابع دیپلماتیک، نوشت: اکنون با توجه به شکست مذاکره‌کنندگان در دستیابی به هرگونه توافق رسیدن به راه‌حل نهایی برای پایان دادن به نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تا 20 ژوئیه دور از دسترس به نظر می‌آید.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به این روزنامه، گفت: هدف این نبود که به تنهایی روی پیش‌نویس توافق کنیم بلکه می‌خواستیم کار روی تهیه پیش‌نویس را آغاز کنیم.

این مقام دیپلماتیک افزود: همان‌طور که می‌دانیم این سخت‌ترین بخش کار است و زمان خواهد برد.

در ابتدای آغاز مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، اعضای هیات آمریکایی اذعان کردند که روند قانونی تهیه پیش‌نویس با توجه به دیپلماسی مستقل مورد نیاز برای دستیابی به توافق بر سر مسائل اصلی ماه‌ها زمان لازم دارد تا کامل شود.

مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند تا با ایران بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای‌اش به یک توافق جامع برسند. دولت‌های غربی هم‌پیمانانشان و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل ایران را متهم می‌کنند که در برنامه هسته‌ای‌اش ابعاد نظامی وجود دارد.

یک مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز پس از دور چهارم این مذاکرات که روز جمعه در وین پایتخت اتریش به پایان رسید، گفت: ما به نقطه مورد نظر برای آغاز متن پیش‌نویس توافق نهایی نرسیدیم.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته در ژنو به یک توافق اولیه دست یافتند که به این کشورها فرصت داد به مدت شش ماه تا رسیدن به ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق جامع و نهایی برسند.

مقامات ایرانی روز گذشته گفتند که از دست دادن ضرب‌الاجل 20 ژوئیه یک تراژدی نخواهد بود اما مقامات آمریکایی می‌ترسند که افزایش این مهلت شش ماهه می‌تواند مذاکرات را پیچیده‌تر کند.

دور بعدی این مذاکرات قرار است در شانزدهم ژوئن در وین برگزار شود.

همچنین یک مقام ارشد آمریکایی پس از پایان دور اخیر این مذاکرات به خبرنگاران، گفت که نمی‌خواهد در مورد جزئیات صحبت کند اما آنها مذاکره بر روی روند تهیه پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند که پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود.

اورشلیم پست همچنین نوشت: ماه‌ها مذاکره و ملاقات در وین به طور ساده نشان دهنده تلاش‌های دیپلماتیک است؛ کار به دست رهبران سیاسی این مذاکرات ادامه دارد و به گفته برخی مقامات، بخش زیادی از آن یعنی بیش از نصف آن کامل شده است اما سخت‌ترین بخش این مذاکرات این است که بر سر یکسری از مسائل به توافق برسیم.

با این حال عدم پیشرفت عمومی و اذعان دیپلمات‌های همه طرف‌های مذاکره‌کننده به این مساله نشان دهنده ناکامی در مسیر این مذاکرات است.

این روزنامه در ادامه به دو مساله مورد بحث در مذاکرات ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: به نظرمی‌آید دو مساله اصلی مورد بحث تعداد و کیفیت سانتریفیوژ‌هایی است که ایران اجازه خواهد داشت تحت یک توافق حفظ کند و به فعالیت‌هایش ادامه دهد و همچنین حفظ راکتور آب سنگین اراک است که به گفته کارشناسان قادر به تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت یک بمب اتم است.

همچنین یک مقام آمریکایی گفت که ما معتقدیم نیازمند واقع‌نگری بیشتری هستیم چون زمان در اینجا نامحدود نیست.

 

 

کد خبر 259935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز