تقریبا همه جداشدگان از فرقه‌های انحرافی به‌دلیل آسیب‌های جدی روحی و روانی به روانشناسان مراجعه می‌کنند.

دکتر مجید ابهری -آسیب شناس اجتماعی- از کارشناسانی ست که با توجه به تحقیق و بررسی در حوزه عرفان‌های انحرافی و همچنین مراجعان فراوان از سوی آسیب‌دیدگان، اطلاعات بسیاری از این فرقه‌ها دارد.

  • چه چیزی باعث می‌شود که افراد سراغ عرفان‌های انحرافی بروند؟

انسان در زمان گرفتاری‌ و بیماری همواره به‌دنبال علاج و راه خروجی می‌گردد. کسانی که ایمان به خدا دارند برای درمان به پزشکان و متخصصان مراجعه می‌کنند اما افرادی که ایمان ضعیفی دارند و عموما سواد قابل توجهی هم ندارند برای گرفتاری خود به رمال، فالگیر، طلسم‌باز یا مدعیان دروغین درمانگری مراجعه می‌کنند. در این آشفته بازار، عده‌ای با سوءاستفاده از صداقت مردم و زودباوری آنها هم جیب خود را پر پول می‌کنند و هم این افراد ساده‌دل را به دام خود می‌اندازند؛ فرقی نمی‌کند مدعی حلقه انحرافی باشد یا شعور مرموز. افراد خسته از مصرف دارو یا اشخاصی که حوصله درمان ندارند برای رسیدن به شفای فوری حرف این فرقه‌ها را باور کرده و به‌دنبال آنها راه می‌افتند.

  • حالا چطور شست‌وشوی مغزی می‌دهند؟

مدیران اینگونه تشکیلات با آموختن فنون و کارهایی که همه می‌توانند بیاموزند افراد را به خلسه می‌برند و از آنها سؤالات غیراخلاقی مانند روابط جنسی و زناشویی می‌پرسند و با وعده فرستادن انرژی از این سوی زمین به آن‌سوی زمین و درمانگری، نیازمندان مختلف را مشغول خودشان می‌کنند. همه اینها القائاتی‌ است که به افراد می‌کنند. بسیاری از حرکات این مربی‌ها که درنظر مردم شبیه به معجزه است، در حقیقت توسط مرتاض‌های هندی و مدیوم‌های هیپنوتیزم به راحتی آموخته می‌شود.

  • چطور علمی بودن و درست بودن آنها را رد می‌کنید؟

رهبران این گروه‌ها اکثرا خودشان فاقد سواد و تحصیلات هستند و در اعترافات به چیز‌هایی اشاره می‌کنند که اگر پیروانشان ذره‌ای دقت می‌کردند، اسمشان را هم دیگر به زبان نمی‌آوردند. البته متأسفانه مریدانشان می‌گویند که به زور این اعترافات گرفته شده. یک لحظه هم با خودشان فکر نمی‌کنند که اگر این افراد واقعا چنین قدرتی دارند چرا بازپرس خود را به خلسه نمی‌برند یا به طریقی از زندان فرار نمی‌کنند؟ چرا تا الان کاری نکرده‌اند؟ اصلا کسی که در ادعای خود صادق است حاضر است جانش را برای هدفش بدهد. پس چرا این افراد کلی اعتراف کرده و تناقض‌گویی‌های فراوانی دارند.

  • چه آسیب‌هایی از افراد به شما گزارش شده؟

متأسفانه بین افرادی که به من مراجعه می‌کنند بعضی‌ها به تلقین استادان خود از همسرشان جدا شده‌اند. همین فنون باعث گول خوردن بسیاری می‌شود که در ادامه آن، به بهانه خارج کردن ارواح خبیثه و جن از بدن آنها مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. اینگونه رفتارها باعث ایجاد یکسری ناراحتی‌های عصبی و ناهنجاری‌های روحی شده و این ترس و توهم تا مدت‌ها در این افراد وجود دارد.

  • برای درمان آسیب دیدگان باید چه کار کرد؟

اول اینکه باید به خدا پناه ببرند و بعد به پزشک متخصص مراجعه کنند و داروهای ضدتوهم بخورند. 80درصد کسانی که در این حلقه‌ها شرکت می‌کنند پشیمان شده‌اند اما متأسفانه الان زندگی متلاشی و به‌هم ریخته‌ای دارند و مشکلات روانی عدیده‌ای پیدا کرده‌اند که تنها راه علاجش بازگشت به دین است.

کد خبر 259899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز