شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

مریم غفاری: گفت‌و‌گو با دکتر سید حسن‌ هاشمی، فوق‌تخصص قرنیه و مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در کشورمان.

  • شایع‌ ترین بیماری چشمی در کشور چیست؟

شایع‌ترین مشکلات در کشور ما که موجب کورى مى‌شود آب مروارید و پس از آن تراخم، آب سیاه و عوارض ناشى از دیابت است.

  •  چقدر این بیماری‌ها برای نظام سلامت ما اهمیت دارند؟

کورى ناشى از دیابت، آب مروارید و آب سیاه با تشخیص به‌موقع، استفاده از امکانات بهداشتى قوى و برخوردارى از نظام ارجاع کامل، قابل پیشگیرى است. بیمارى تراخم هم در صورت استفاده از برنامه بهداشتى صحیح قابل ریشه کنى است.

 تنبلى چشم هم جزء بیمارى‌هاى شایع است که باوجود فعالیت‌هاى سازمان بهزیستى در این زمینه، کنترل آن هنوز نیاز به سرمایه‌گذارى بیشترى دارد. بد نیست بدانید بیمارى‌هاى شایع چشمى در کشورهاى توسعه یافته مربوط به کهولت سن است و نه آب مروارید یا تراخم یا تنبلى چشم.

  •  یعنی بیماری‌های چشمی در کشور ما با کشورهای پیشرفته‌تر، متفاوتند؟

 ببینید، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این تفاوت، وضع اقتصادى و فرهنگى و میزان اطلاعات عمومى مردم است. توجه به پیشگیرى از بیمارى‌ها و اختلالات بینایی ضرورى است. همچنان که به واکسیناسیون بچه‌ها اهمیت مى‌دهیم باید به پیشگیرى از تنبلى چشم نیز اهمیت دهیم. مثلا با استفاده از برنامه بهزیستى در این زمینه یا مراجعه به یک چشم پزشک مى‌توان از بروز مشکلات بینایى در آینده براى بچه‌ها پیشگیرى کرد.

  •  درباره دیابت گفتید و این بیماری هم که در کشور ماغوغا می‌کند.

کسانى که دیابت دارند، مطمئن باشند این بیمارى روى بینایى آنان تأثیر مى‌گذارد حتى اگر قند خونشان را کنترل کنند. اگر دیابت روى چشم تأثیر بگذارد اما به این مشکل رسیدگى نشود منجر به کورى خواهد شد. در حالى که با پیشگیرى مى‌توان از کورى جلوگیرى کرد.

  •  به بیماری‌های شغلی و بطور خاص، بیماری‌های مربوط به چشم هم در کشور ما توجه نمی‌شود. این‌طور نیست؟

همین‌طور است. تعدادى از مراجعان به چشم پزشکان، کسانى هستند که با مواد مذاب یا شیمیایى سر و کار دارند و به دلیل بى‌احتیاطى آسیب چشمى دیده‌اند. آنان در شرایطى به چشم پزشک مراجعه مى‌کنند که گاهی نمى‌توان کمکى به رفع این آسیب‌ها کرد و بینایى‌شان را از دست مى‌دهند.

 در حالى که با استفاده از عینک یا با اندک توجهى به نکات ایمنى که بارها تذکر داده شده است، مى‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیرى کرد.

کد خبر 25962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز