همشهری آنلاین: معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از جایگزین شدن مالچ‌های زیستی به جای مالچ‌های نفتی خبر داد.

به گزارش مهر، عبدالرضا صمیمی با اشاره به مالچ‌های زیستی گفت: مالچ ترکیب پلیمری چسبناکی است که پس از پاشش موجب همبستگی ذرات خاک و شن در لایه سطحی می‌شود.

مالچ‌ها در حال حاضر به صورت ترکیبات نفتی، شیمیایی یا بیولوژیکی توسط کمپانی‌های مختلف در دنیا تولید می‌شود.

مالچ‌های بیولوژیک مجموعه‌ای بیوپلیمرها هستند که پس از فرآوری با ایجاد پیوندهای شیمیایی و اتصالات فیزیکی ذرات خاک موجب استحکام خاکدانه‌های خاک می‌شود.

در سالیان اخیر از این پلیمرها به منظور جایگزین مالچ‌های نفتی در تثبیت گرد و غبار و شن‌های روان استفاده می‌شود.

به گفته صمیمی امکان استفاده قبل و بعد از کاشت گیاه، سهولت بر پاشش هوایی و زمینی، مقاوم به تنش‌های محیطی و شیمیایی خاک از مهم‌ترین ویژگی‌های مالچ‌های بیولوژیک است.

مالچ یا خاکپوش را می‌توان پوشش غیرزنده نامید که برای هدف‌هایی مانند تثبیت شن‌های روان در اراضی بیابانی استفاده می‌شود. اصولاً در علوم جنگل مالچ به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می‌شود.

در کشاورزی کاربرد خاکپوش به این شکل است که سطح خاک را با لایه‌ای از کاه، خاک اره، برگ، ورقهٔ پلاستیکی، خاک سست و … می‌پوشانند تا خاک یا ریشهٔ گیاهان کاشته شده از آسیب باران، سله‌بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش محافظت شود.

مالچ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

کد خبر 259582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز