چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

ترجمه‌ی عباس تربن: چه‌طور یک کتاب متاسب خودمان پیدا کنیم؟ این نکته‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا کتاب مورد علاقه‌ی خود را راحت‌تر پیدا کنیم.

* * *

موضوع را پیدا کن

قبل از هرچیز باید جواب این سؤال را پیدا کنی که دنبال چه موضوعی می‌گردی و دوست داری چه‌جور کتابی بخوانی؟ شعر؟ داستان؟ طنز؟ هنری؟ علمی؟ تاریخی؟ مذهبی؟ فلسفی؟ سینمایی؟ ورزشی؟

* * *

نویسنده را پیدا کن

تا به حال از کتاب کدام نویسنده خوشت آمده؟ توجه به کتاب‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت برده‌ای، از این نظر مهم است که می‌توانی دیگر کتاب‌های همان نویسنده را پیدا کنی. خبر خوب این که احتمالش زیاد است از آثار دیگر او هم خوشت بیاید.

* * *

پیشنهاد را پیدا کن

از دیگران بخواه به تو کتاب پیشنهاد بدهند. می‌توانی از پدر، مادر، دوست یا معلم ادبیاتت بخواهی که به تو کتاب پیشنهاد بدهند. کسانی که با تو نقاط مشترک بیش‌تری دارند، می‌توانند کتاب‌هایی به تو معرفی کنند که از آن‌ها خوشت بیاید. در ضمن می‌توانی نگاهی به بخش معرفی و نقد کتاب مطبوعات یا رسانه‌های مجازی بیندازی و فهرست کتاب‌های پرفروش هفته را از فروشگاه‌های شهر کتاب و دیگر کتاب‌فروشی‌ها بخواهی.

* * *

سطر را پیدا کن

اگر از جلوی قفسه‌ای رد شدی و از کتابی خوشت آمد، آن را بردار و قبل از هرکار نگاهی به نوشته‌های پشت‌جلدش بینداز. بعد به داخل کتاب سرک بکش و به‌طور اتفاقی سطرهایی از آن را بخوان. اگر به‌قول معروف تو را گرفت، احتمالاً کتاب خوبی برای تو است؛ چون سبک نوشتن می‌تواند یکی از نکات مهم در لذت‌بردن از کتاب باشد.

* * *

فیلم را پیدا کن

خیلی از فیلم‌های خوب بر اساس رمان‌های خوب ساخته شده‌اند. بنابراین در انتخاب کتاب می‌توانی به فیلم‌های موردعلاقه‌ات هم رجوع کنی. نگران نباش، آدم‌ها معمولاً از کتاب یک داستان بیش‌تر از فیلمش خوششان می‌آید.

* * *

کتاب را پیدا کن

* چیزی از تو کم نمی‌شود اگر کتاب‌ها را برداری و نگاهشان کنی! جلو برو و کتاب‌ها را امتحان و سبک‌سنگین کن تا بالأخره کتاب موردعلاقه‌ات را پیدا کنی. اما مراقب باش موقع نگاه‌کردن یا ورق‌زدن به کتاب‌ها آسیب نرسانی.

* درست است که جلد کتاب‌ می‌تواند عامل مهمی در جذابیتش باشد، اما فقط از روی جلد و ظاهرشان درباره‌ی کتاب‌ها قضاوت نکن.

* چه‌کسی گفته تو باید کتابی را بخوانی یا از آن لذت ببری، چون بقیه این‌کار را کرده‌اند؟ اگر از کتابی خوشت نمی‌آید، اشکالی ندارد. آن را زمین بگذار و به دنبال کتابی دیگر برو.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

کد خبر 259150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز