همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر موضوعاتی نظیر اجتماعی کردن امر بهسازی و نوسازی بافت شهری، ایجاد نظام حکمروایی محلی برای بهسازی بافت‌ها و جلوگیری از ایجاد بافت‌های فرسوده و ایجاد رابطه بین دولت مرکزی و دولت محلی با اتکا بر رفع عدم تعادل منطقه‌ای، گفت: همین که به این نتیجه رسیده‌ایم تا «شهروندان» محور قرار گیرند، خود یک گام به پیش است.

نشست

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، عباس آخوندی شنبه 20 اردیبهشت ماه در آئین هفدهمین سالروز تأسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری گفت: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بحثی که از ابتدا در حوزه بهسازی و نوسازی تعقیب کرده‌ام این است که این بحث به یک امر و خواسته اجتماعی تبدیل شود. البته برای تبدیل بحث بهسازی و نوسازی شهری به یک امر اجتماعی، مقاومت‌های خیلی زیادی پیش می‌آید و این مقاومت‌ها به نحوه تصمیم‌گیری اداری در کشور برمی‌گردد که نه تنها همه چیز در نهایت به دولت برمی‌گردد بلکه مردم هم علاقمند هستند که دولت به نحوی مداخله کند؛ این درخواست مداخله نیز یک بحث جدی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پس از گذشت هفده سال از تأسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، موضوعاتی نظیر قانون ساماندهی مسکن و بهسازی بافت‌ها در سطح رسمی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: هنوز موضوع بهسازی و نوسازی شهری تبدیل به یک خواست اجتماعی نشده است.

وی با اشاره به گرایش به سوی ساخت‌وساز در حواشی شهرها، خاطرنشان کرد: این درحالیست که شهرها هنوز از درون دچار فرسودگی و فرسایش می‌شوند لذا در صورتی که نوسازی و بهسازی شهری تبدیل به یک امر اجتماعی نشود، اعمال سلیقه دولتمردان بیشتر شده و این سلیقه در دولت‌های مختلف نیز فرق می‌کند.

آخوندی با اشاره به تأکیداتی که درباره مفاهیمی نظیر «شهروندی» و «حکمروایی محلی» در سخنرانی‌هایش دارد، اظهار داشت: حکمروایی محلی همان مداخله قانونمند ساکنان در امر زندگی است اما تا این مرحله فاصله زیادی داریم. هنوز برای بهسازی بافت‌های قدیمی ایران اعم از بافت‌های کهن، تاریخی و فرسوده و همچنین بافت‌های حاشیه‌ای، دو نهاد شهرداری و دولت دارند مداخله می‌کنند و هنوز ساکنان این بافت‌ها یک نوع نظر جدی ندارند و فرآیندی برای اظهارنظر هم وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم به حکمروایی شهری برسیم باید راهی طولانی برویم تا به مرحله‌ای برسیم که ساکنان بافت‌ها بتوانند نقطه نظری داشته باشند.

آخوندی با اذعان به اینکه در ایران یک سطح حکمروایی بیشتر نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سطح حکمروایی در ایران، حکمروایی ملی است و چیزی به نام حکمروایی محلی نداریم که اگر هم بخواهیم برای ایجاد آن تلاشی داشته باشیم، باید فعالیت‌های اجتماعی، نظری و فکری را در پیش بگیریم تا هسته‌های ایجاد این حکمروایی محلی در ذهن نخبگان شکل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند رابطه‌ای بین دولت ملی و دولت محلی هستیم، گفت: در امر مالیه شهرداری‌ها دچار افراط و تفریط شده‌ایم. یک زمانی تمام بودجه شهرداری‌ها متکی به دولت بوده و یک دوره‌ای هم شهرداری‌ها به طور کامل از بودجه دولت منفک شده‌اند. شهرهایی داریم که شهرداری‌هایشان امکان اداره امور جاری‌شان را هم ندارند.

وی افزود: بحث عدالت جغرافیایی و رفع عدم تعادل‌های جغرافیایی، بحثی است که هنوز در ایران شکل روشنی ندارد که چگونه می‌خواهیم رابطه مالیه دولت ملی و دولت محلی را تنظیم کنیم؛ لذا این بحث باید در دستور کار قرار گیرد.

عباس آخوندی در بخش دیگر سخنانش با ابراز نگرانی از وضعیت معماری شهرها یادآور شد: راه بهسازی بافت‌های کهن و تاریخی، در افزایش تراکم دیده شده است؛ این درحالیست که قطعاً این راه حل درستی نبوده بلکه کیفیت زندگی را تنزل داده است. در بهترین حالت شاید بتوانیم مدعی شویم که ساختمان‌ها خوب ساخته شده ولی اصلاً نمی‌توانیم مدعی شویم که کیفیت زندگی را ارتقا داده و عدالت شهری را برقرار کرده‌ایم.

کد خبر 259021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز