تولید کود کمپوست از زباله‌های شهر تهران در سال‌جاری افزایش قابل توجهی خواهد یافت و بخش عمده‌ای از زباله های ‌تر تولیدی در شهر تهران تبدیل به کود کمپوست می‌شود.

پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از بهره‌برداری کارخانه تولید کود گرانول از کمپوست در سال‌جاری خبر داد و از افزایش میزان تولید کمپوست سخن گفت. حسن کریمیان با اشاره به تولید روزانه 7500تن زباله در شهر تهران و اهمیت مدیریت مطلوب آن به همشهری گفت:

ساماندهی و مدیریت مطلوب پسماندهای شهر تهران، در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی‌ به شهروندان درخصوص تفکیک زباله از مبدا از اهداف عالیه این سازمان بوده و یکی از بارز‌ترین آثار آن روند رو به رشد افزایش خطوط پردازش و افزایش کمپوست خروجی از آرادکوه است. وی در ادامه فواید کمپوست و تأثیر آن در غنی‌سازی‌ خاک‌های کشاورزی را مطرح کرد و افزود: در حال حاضر به‌دلیل مصرف بی‌رویه و سهل‌الوصول بودن استفاده از کودهای شیمیایی میزان مواد آلی در خاک‌های کشور پایین آمده و سازمان مدیریت پسماند در راستای استفاده و ترویج کمپوست نیز اقدامات مطلوبی ارائه کرده است.

همچنین کریمیان از افتتاح 2 واحد گرانول‌سازی‌ 50و100تنی طی ماه‌های آتی خبر داد و تصریح کرد: مراحل ساخت کارخانه تبدیل کمپوست تولیدی به گرانول با مشارکت سازمان مدیریت پسماند و بخش خصوصی به پایان رسیده و در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وی اشتغال‌زایی بیش از 100نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، کاهش هزینه حمل‌ونقل کمپوست تولیدی به مراکز گرانول‌سازی‌ و استفاده و سهولت کاربرد آن در مصارف کشاورزی به جهت شباهت ظاهری آن به کود شیمیایی از مزایای گرانوله کردن کمپوست است. کریمیان افزود: گرانول تولیدی این کارخانه در قالب بسته بندی‌های جدید به زمین‌های کشاورزی اطراف مجتمع و فضای سبز شهری ارائه شده و بدین‌ترتیب حلقه نهایی مدیریت پسماند تر تکمیل خواهد شد.

کود کمپوست

در حال حاضر سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد با احداث کارخانه تولید برق از زباله در منطقه‌4 شهرداری، تقریبا تمامی زباله‌های تولیدی این منطقه را به انرژی برق تبدیل می‌کند. این کارخانه قادر است روزانه بین 300تا 500تن زباله دریافت کند و میزان برق تولیدی آن 2مگاوات است. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران برق تولیدی از کارخانه تولید برق از زباله در منطقه 4توان روشنایی بیش از 300هزار لامپ کم مصرف را دارد که برق تولیدی از این کارخانه وارد شبکه سراسری برق شده است. مجتبی عبداللهی پایان دفن غیربهداشتی زباله در مجتمع آراد‌کوه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته اعلام کرد و گفت:

راه‌اندازی کارخانه تصفیه شیرابه زباله در سال گذشته در مساحتی 3هکتاری و دارای 20مخزن و 14هزار مترمکعب گنجایش ازجمله اقدامات قابل توجه مدیریت شهری بود. این کارخانه آب تصفیه شده را مجددا به چرخه مصرف باز می‌گرداند و هم‌اکنون برای آبیاری فضای سبز از آن استفاده می‌شود. کارخانه تولید برق از زباله ازجمله اقدامات مناسب مدیریت شهری بوده که توانست روش نوینی در چرخه بازیافت قلمداد شود و گامی مؤثر در صرفه‌جویی شهرداری تهران باشد.

نمودار مقایسه‌ای خروج کود کمپوست از مجتمع آرادکوه

در سال 88 فقط 1377 تن کود کمپوست از مجتمع آراد کوه خارج شد. این رقم در سال بعد یعنی در سال‌89 افزایش یافت و به 6هزار و 330تن در سال رسید. با افزایش توان سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد و افزایش ظرفیت تولید کمپوست در سال 90کود کمپوست به‌دست آمده از مجتمع آراد کوه به تقریبا 20هزار تن در سال رسید و سال 91نیز شاهد افزایش بیش از 180درصدی بود و بیش از 55هزار تن کود کمپوست از مجتمع آراد کوه به‌دست آمد. این مقدار در سال گذشته به بیش از 70هزار تن در سال رسید. به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری نیز میزان تولید کمپوست در مجتمع آراد‌کوه افزایش 30درصدی داشته باشد.

 

نمودار

 

کد خبر 258928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز