همشهری آنلاین: دولت‌های غربی به ویژه اروپایی که ابتدا خود از ترویست‌ها در سوریه حمایت می‌کردند اکنون از گرویدن جوانان این قاره به تروریست‌هایی که در سوریه علیه دولت دمشق می‌جنگند ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایرنا، شبکه‌های تلویزیونی فرانس 24 و یورونیوز روز جمعه گزارش دادند؛ در راستای این نگرانی و چاره اندیشی به معضل گرویدن جوانان اروپایی به گروههای تروریستی در داخل سوریه، روز گذشته نشستی در سطح وزیران کشور در شهر بروکسل بلژیک برگزارشد .

فرانس 24 گزارش داد، وزیران کشورهای مختلف جهان که درنشست وال دوشس در بروکسل شرکت کردند، نگران آن هستند جوانانی که با تبلیغ گروه های تروریستی درحال جنگ در سوریه ، به این گروه ها می پیوندند ، در بازگشت به کشورشان به عناصری بیش از پیش افراطی تبدیل شده و تهدیدی عمده درداخل خاک کشور خودشان به شمار خواهند رفت.

یورونیوز نیز گزارش داد، جیلز دی کرکوف ˈهماهنگ کننده مبارزه با تروریست اروپاˈ در پایان نشست روز گذشته گفت:ˈ با جوانانی روبروهستیم که در پی ماجراجویی بوده و دیگر بازی های رایانه ای و اینترنتی برای آنان جذاب نبوده و به گمانشان جنگ کردن هیجان انگیز تر استˈ.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد، گرایش جوانان و اعزامشان به جبهه های جنگ داخلی در سوریه تبدیل به مشکلی جدی برای کشورهای مبدا شده است.

برنارد کازنوو وزیر کشور فرانسه که این معضل هم اکنون گریبان کشورش را گرفته است، با شرکت دراین نشست دراین باره گفت:ˈ هدف ما فعال ساختن تمامی امکانات قضایی در راستای شناسایی چنین شبکه های تروریستی گردآوری کننده جوانان و همچنین آگاهی از گستره فعالیت این شبکه ها و گروها استˈ.

ژوئل میلکه وزیر کشور بلژیک که کشور وی نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای غربی درگیر باچنین معضلی است، در پایان این نشست گفت: این گردهمایی ها باعث همکاری و تبادل هرچه بیشتر آگاهی و اطلاعات و طراحی برنامه های ملی در برخورد با چنین مشکلی می شود.

یورونیوز گزارش داد جلوگیری از اعزام نیروهای تروریستی به سوریه به اروپا این امکان را می دهد تا از مشکلات بازگشت آنها به کشورهایشان پیش گیری و با تروریسم مبارزه کنند.

بنابراین گزارش کشورهای آلمان، آمریکا، اردن، اسپانیا، انگلیس، ترکیه، تونس، فرانسه، سوئد، مراکش و هلند دراین نشست شرکت داشتند.

گفتنی است در پی آزاد شدن چهار خبرنگار فرانسوی پس از 10 ماه از دست تروریست هایی که در سوریه علیه دولت مرکزی می جنگند، حضور تروریست های بین المللی از جمله غربی و اروپایی باردیگر مطرح شد.

چهار خبرنگار ربوده شده فرانسوی در سوریه که سرانجام 31 فروردین ماه گذشته به زادگاهشان بازگشتند در اظهارات خود گفتند که برخی از گروگانگیران در سوریه با آنها به زبان فرانسه صحبت می‌کردند.

در پی این اظهارات لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه با اعتراف به این مطلب و ابراز تاسف درباره حضور اتباع کشورش در سوریه، گفت: اتباع کشورهای مختلفی از اروپا از جمله فرانسه، بلژیک و ایتالیا در سوریه به سر می‌برند.

براساس این گزارش و بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه، 250 تبعه فرانسه در ژانویه 2014 میلادی در درگیری های سوریه علیه نیروهای دولتی جنگیدند.

درهمین حال مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز از حضور و فعالیت هفت هزار تبعه خارجی در سوریه علیه دولت این کشور خبر داده اند.

به گفته کارشناسان ، دولت های غربی و برخی کشورهای عربی که در ابتدا خودشان تروریستها را آموزش و به سوریه ارسال می کردند امروز با مشکل بازگشت آنها روبرو شده و این بحران گریبان خودشان را گرفته است.

کد خبر 258901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز