پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پترو پوروشنکو (Petro Poroshenko) ملقب به سلطان شکلات در اوکراین که می‌گویند یک میلیارد یور ثروت دارد برای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نامزد شده است.

Petro Poroshenko

او که یک تاجر است، بعد از "انقلاب نارنجی" (غرب‌گرایانه) به مدت یکسال، وزیر امور خارجۀ دولت یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق این کشور بود.

پترو پوروشنکو همچنین سابقۀ وزیری اقتصاد را نیز در کارنامۀ خود دارد او در انتخابات ریاست جمهور اوکراین رقیب یولیا تیموشنکو است.

یورونیوز خبر داده که علیرغم حضور کمتر پوروشنکو در سیاست؛ نسبت به نخست وزیر سابق اوکراین، نظرسنجی‌ها حاکی از بالا بودن شانس وی برای پیروزی در این انتخابات است.

پترو پورشنکو در نطق‌های انتخاباتی خود بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند. 

سلطان شکلات که چهار فرزند دارد در رشتۀ اقتصاد تحصیل کرده؛ چند کارخانه اتومبیل سازی دارد و صاحب گروه صنعتی روشن (Roshen) است. این گروه شیرینی سازی مقام اول را در اوکراین و مقام پانزدهم را در جهان دارد.

پترو پوروشنکو همچنین صاحب یک شبکۀ تلویزیونی به نام پنج در اوکراین است که تبلیغات او را برای ریاست جمهوری پوشش می‌دهد.

پترو پورشنکو یکی از حامیان مالی "انقلاب نارنجی" ۲۰۰۴ اوکراین بود که در سال  به وقوع پیوست. 

او که همچنین از نزدیکان ویکتور یوشچنکو، رییس جمهوری سابق این کشور است توانسته است جای پای خود در میان دیگر رقبای این انتخابات را محکم کند. کنار رفتن ویتالی کلیتچنکو، قهرمان بوکس این کشور و دیگر نامزد این انتخابات به نفع پترو پورشنکو فعلا بر تعداد هواداران او افزوده است.

سلطان شکلات وعده داده است ارتشی جدید و کارآمد که بتواند از حاکمیت و تمامیت کشور اوکراین دفاع کند، تاسیس خواهد کرد.

کد خبر 258855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز