همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر پرونده هسته‌ای نظارت دقیق و عمیق دارند، گفت: ایشان تمامی خط قرمزهایی را که باید رعایت شود، از هرکس در هر جایگاهی مطالبه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران پیش از ظهر  پنجشنبه 18 اردیبهشت در سومین همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت روحانیون رزمنده تهران بزرگ که در سالن همایش‌های باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، طی سخنانی پرونده هسته‌ای کشورمان را یکی از مهمترین موضوعات ایران عنوان کرد و گفت: این پرونده یکی از مهمترین موضوعات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و حتماً آیندگان پیرامونش قضاوت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این پرونده دارای پیچیدگی‌های حقوقی است و بازیگرانی از سطوح مختلف در آن ایفای نقش می‌کنند تصریح کرد: این میدان مبارزه‌ای است که ملت و انقلاب ما با آن روبروست.

شهردار تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر پرونده هسته‌ای نظارت دقیق، عمیق دارند و اداره‌کننده آن هستند خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بدون شک خط قرمزهایی که باید در این زمینه رعایت شود را از هرکسی در هر جایگاهی مطالبه خواهند کرد، ایشان هیچگاه اهل معامله کردن بر سر عزت ملت و نظام با هیچ چیز، هیچکس و هیچ دولتی نیست.وی اضافه کرد: در کنار وجود سیاست و استراتژی مشخص (درباره مسئله هسته‌ای) اگر به گذشته بنگریم درخواهیم یافت دولت‌های گوناگون در قبال این موضوع رفتارهای مختلفی از خود نشان دادند و گاهاً این رفتارها با یکدیگر در تضاد بود،‌امروز هم یکی از همین رفتارها در این مقطع درحال رقم خوردن است.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مذاکره‌کنندگان فرزندان انقلاب هستد، تصریح کرد: اگر ما امروز این بیان را به صورت مستقیم از امام خود می‌شنویم که نباید تیم مذاکره کننده را تضعیف کرد؛ نباید بیان یا قلمی را به حرکت درآوریم که باعث شود آنها در صحنه مقابله با غرب احساس ضعف کنند.

وی با تأکید بر اینکه افراد نباید اقدامی کنند که باعث تضعیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان شود، خاطرنشان کرد: نقد در هر شرایطی حق افراد و جامعه است. اما باید به این نکته توجه کنیم که نقد اثرگذار باید با صداقت و نیت مثبت نقدکننده همراه باشد.

شهردار تهران در ادامه در بیان مؤلفه‌های نقد گفت: نقد در نه موضوع هسته‌ای بلکه در هر موضوعی باید با صداقت و نیت خالص باشد و اگر اینگونه نبود آن نقد، دیگر نقد نیست.

قالیباف با بیان اینکه نباید در موضوعات مهم و حیاتی و سرنوشت‌ساز برای کشور به گونه‌ای رفتار شود که شاهد دو قطبی شدن جامعه باشیم اظهار داشت: دو قطبی شدن امنیت ملی، اقتدار و مولفه‌های قدرت را به خطر می‌اندازد و طبعاً آسیب‌های این موضوع به نظام و کشور بازخواهد گشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید بداند که مذاکره یک فرایند دو طرفه است، تصریح کرد: نباید در این فرآیند انتظار داشت که همه خواسته‌های ما به طرف مقابل دیکته شود زیرا نمی‌توان همه مطالبات را تأمین کرد.

وی با یادآوری اینکه غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها با انقلاب و ملت مسلمان ایران سر ستیز دارند، گفت: رابطه ما تا زمانی که ما بر انقلاب خود استواریم و آنها نیز به خوی استکباریشان معتقدند رابطه گرگ و میش است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه نباید به هیچ‌وجه به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها در دولت‌های گذشته و این دولت نسبت به این مهم تذکر دادند؛ نباید ما ساده اندیش باشیم و تصور کنیم اگر آنها با ما خوش و بش کرده و یا حرف می‌زنند به دنبال منافع دولت و ملت ایرانند.

شهردار تهران اضافه کرد: مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح می‌کنند و باید در سیاست خارجی به این نکته توجه کرد؛ تیم مذاکره‌کننده هم باید بداند امروز در میدان نبرد است و فقط نوع این نبرد تغییر کرده است.

قالیباف با یادآوری اینکه دشمن پس از عدم موفقیت در تهاجم نظامی، تهاجم فرهنگی را در دستور کار خود قرار داد خاطرنشان کرد: امروز در عرصه سیاست خارجی هم باید بدانیم میز گفت‌وگوها یک میز مبارزه است، نه مذاکره و مذاکره برای مبارزه است.

وی با طرح این سؤال که آیا ما قبل از تحریم‌ها در کشور مشکلی نداشتیم اظهار داشت: امروز در دهه اول انقلاب نیستیم و بیش از سه دهه از انقلاب می‌گذرد، در طول این سال‌ها دولت‌های مختلف هرآنچه خواستند را به نمایش گذاشتند و امروز همه ما خروجی آن را می‌بینیم.

شهردار تهران ادامه داد: اگر امروز تحریم‌ها اتفاق افتاد و دشمن از این نقطه به انقلاب تاخت و تاز می‌کند باید برای ما درس باشد؛ ما در گذشته به جای مدیریت صحیح با پول نفت جامعه را اداره کردیم که دشمن امروز به این نقطه‌ضعف ما دست پیدا کرده، در واقع دولت‌ها ضعف خود را با پول نفت مدیریت می‌کردند و همین باعث شد نابسامانی‌ها، نفت را از یک فرصت به تهدید تبدیل کند.

قالیباف ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که ما پول نفت را به سرمایه‌گذاری‌ها ببریم اما این پول خرج روزانه شد؛ نفت در انتهای دهه 80 به 100دلار رسید اما هیچ اتفاقی در اشتغال و اقتصاد کشور نیفتاد.

شهردار تهران با بیان اینکه تغییر رویکرد دشمن از تهاجم نظامی به جنگ اقتصادی به معنای مذاکره نیست، تصریح کرد: دشمن هنوز اندیشه فروپاشی نظام اسلامی را در سر دارد.

قالیباف تحریم‌ها را ظالمانه دانست و بر لزوم شکستن آن تأکید کرد و در عین حال گفت: ما امروز باید به افکار عمومی جهان نشان دهیم به دنبال جنگ نبوده و اهل منطقیم که دولت باید در این مسیر تلاش کند.

وی با بیان اینکه طرف غربی امروز به دنبال حل مشکل نیست و مبارزه با روش‌های دیگر را برای پیروزی خود دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: ما امروز باید متوجه حرکات دشمن بوده و در زمینش بازی نکنیم. شهردار تهران بخش بعدی سخنان خود را به بیان راه‌های مقابله با تحریم‌ها اختصاص داد و در همین زمینه گفت: برای مقابله دو راه پیش روی ماست، راه اول اینکه مسیر مد نظر دشمن را طی کنیم؛ آن مسیر این است که ما تنها راه حل نابسامانی را در سیاست خارجی متمرکز کرده و سیاست خارجی را نیز فقط در مذاکرات ببینیم. سپس این توقع را در مردم ایجاد کنیم که اگر این حل شود همه مشکلات حل خواهد شد.

وی با طرح این سؤال که مگر پیش از تحریم‌ها مشکلی در کشور نداشتیم، تصریح کرد: با به وجود آوردن توقع در مردم اگر تحریم‌ها برداشته شد و آنگاه اتفاقی نیفتاد مردم نا امید می‌شوند و ‌آیا این به نفع کشور است؟

وی در بیان دومین راه برای مقابله با تحریم‌ها گفت: در راه دوم ما باید تلاش خود را برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری کشور به کار گیریم؛ ما باید اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری سیاست‌هایش را ابلاغ کردند دنبال کنیم و در این مسیر کشور را به اقتصاد بدون نفت برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی به گفتمان جهادی و باورهای برخواسته از این گفتمان نیازمندیم تصریح کرد: با نگاه سازش‌کارانه یا لیبرالیستی نمی‌توان این مباحث را پیش برد؛ ما باید با باورهای اندیشه اسلامی ضعف‌های خود را به قوت تبدیل کنیم.

شهردار تهران مجدداً نسبت به ایجاد توقع بی‌جا در مردم هشدار داد و افزود: نباید کار و تلاش را کنار گذاشته و توقع بیجا در مردم ایجاد کنیم؛‌نباید در این مباحث رفتار سیاسی یا گروهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وجود سناریوهای متعدد برای عرصه اقتصادی عزت و اقتدار ما را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: این اظهارات به این معنا نیست که نباید مذاکره کنیم بلکه باید این اتفاق بیافتد اما استفاده از توان داخل، باورهای دینی و توان داخلی یعنی قدرت مردم ما را به موفقیت خواهد رساند.

قالیباف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انسان در زندگی‌اش با امتحان و آزمایش‌ها روبرو می‌شود، یادآور شد: دوران دفاع مقدس یکی از آن امتحان‌های بزرگ الهی بود، البته این آزمایش‌ها امروز هم ادامه دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه یک روز باید مقابل تیرها و گلوله‌ها امتحان پس می‌دادیم خاطرنشان کرد: امروز بیش از دو دهه در جامعه اسلامی باید برای مقابله با تبعیض و فساد امتحان پس دهیم.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه امروز کشور نیازمند زهد شیعی برگرفته از سیره اهل بیت(س) است، اظهار داشت: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند کلام و مرام علوی است، همان فرهنگی که امام و شهدا به ما آموخته‌اند.

قالیباف اضافه کرد: اگر امروز با این باورها به میدان بیاییم و روحیه جهادی را در خود ایجاد کنیم بدون شک راه نجات و پیروزی در دنیا و آخرت برایمان فراهم می‌شود.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در این مقطع در آزمایش تحقق کارآمدی دین در اداره جامعه هستیم و باید نگاه علوی را برای سپری کردن درست این امتحان در خود تقویت کنیم؛ امروز باید به تبعیت از فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) اگر جایی نیاز بود باری از مشکلات جامعه برداریم هم با روحیه‌ای جهادی وارد میدان شویم.

کد خبر 258819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز