چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته با اشاره به سوگند شیطان در به انحراف کشیدن انسان فرمودند: شیطان می‌گوید من با تَمنیه با امنیه، با آرزو انسان را می‌فریبم ﴿لَیْسَ بِأَمَانِیکُمْ﴾، این تصرف در مجاری ادراکی است، این از درون خاطرات انسان را مشغول می‌کند, اینجا مراد گمراه کردن مجاری فطری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه جلسات هفتگی درس اخلاق حضرت آیت الله جوادی آملی، درس اخلاق این هفته ایشان مانند جلسات گذشته در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد. که متن این سخنان در پی می آید:

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته با اشاره به سوگند شیطان در به انحراف کشیدن انسان فرمودند: شیطان می‌گوید من با تَمنیه با امنیه، با آرزو انسان را می‌فریبم ﴿لَیْسَ بِأَمَانِیکُمْ﴾، این تصرف در مجاری ادراکی است، این از درون خاطرات انسان را مشغول می‌کند، اینجا مراد گمراه کردن مجاری فطری است، لذا ذات اقدس الهی به ما فرمود شما مواظب خاطراتتان باشید، کلید کعبهٴ دل هم به دست خود شما باشد، مواظب باشید که برای هر کسی درِ دل را باز نکنید، این شیطان وارد مجاری ادراکی می‌شود منتظر است چه وقت درون دل باز بشود که وارد دل بشود و بشود صاحب‌دل فرمود: ﴿إِن الذِینَ اتقَوْا إِذَا مَسهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشیْطَانِ تَذَکرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ﴾.

ایشان ادامه دادند: بنابراین شیطان اصرارش این است که در مجاری ادراکی ما وارد بشود، آنها که با دانش کار دارند نظیر افرادحوزوی و دانشگاهی آنها را با این مغالطات فریب می‌دهد، با علوم و اندیشه و افکار و مبانی کار دارند، همه شبهات و مغالطات محصول این وحی شیطانی است.

ایشان در ادامه با بیان این نکته که شیطان هرگز انسان را رها نمی‌کند فرمودند: غرض آن است که دل هرگز نمی‌خوابد، همیشه بیدار است، شیطان هم هرگز انسان را رها نمی‌کند چه در خواب چه در بیداری، این اضغاث احلامی که دامنگیر بسیاری از ماهاست در عالَم خواب و رؤیا در اثر القائات همین شیطان است، اگر کسی واقعاً مواظب گفتارش, رفتارش، غذایش باشد این از نفوذ شیطان محفوظ است، وقتی شیطان از انسان ناامید شد کاری با آدم نداشت انسان ـ ان‌شاءالله ـ جزء مخلَصین می‌شود و شیطان اظهار عجز می‌کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشت: به هر تقدیر اخلاق این است که انسان هم مجاری ادراکی درون را کنترل کند هم رفت و آمد بیرون را، رفت و آمد بیرون با شیاطین الانس تهدید می‌شود، آن خاطرات با شیطان که سوگند یاد کرد من از راه آرزو، از راه زینت دادن، از راه مغالطات، از راه شبهات اینها را فریب می‌دهم هست. مردان الهی متذکرند و هرگز به این شیطان اجازه نمی‌دهند که اگر خاطره‌ای القا بکند فوراً پاسخ او را دارند در بخش‌هایی از قرآن کریم به ما فرمود: ﴿وَإِما یَنزَغَنکَ مِنَ الشیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللهِ﴾ اگر احساس خطر کردید دیدید خاطرات تلخ سرگرمتان می‌کند فوراً به خدا پناه ببرید.

ایشان با اشاره به کارکردهای عملی اخلاق فرمودند: فن اخلاق برای شناختن دشمن داخلی، دشمن خارجی، جهاد اصغر، جهاد اکبر، کنترل خاطرات، کنترل این نزاغ‌ها و نجات پیدا کردن، است. فرشته‌های فراوانی، ملائکه‌های زیادی مؤید انسان‌اند منتها افراد برخی‌ها که متوسط‌اند اول باید دیو درونشان را بیرون کنند تا بعد فرشته بیاید. اما گاهی ممکن است لطف الهی شامل انسان بشود فرشته‌ ای بیاید که با آمدنش دیو را بیرون می‌کند؛ این دو راه برای تهذیب نفس است آنها که بحرانی فکر می‌کنند گاهی انقلابی، اخلاقی می‌شوند نظیر فضیل و امثال اینها که اینها دفعتاً وضعشان برمی‌گردد یک فرشته قوی وارد می‌شود دیو را بیرون می‌کند، وگرنه برای دیگران راه معمولی این است که انسان اول تخلیه کند آن رذایل اخلاقی را با توبه برطرف کند، حق الله را حق الناس را ادا کند، آن‌گاه دیو چو بیرون رود فرشته در آید. اگر آن توفیق هم نصیب انسان بشود که طوبی له و حسن مآب. عمده اخلاق, کنترل این خاطرات، رعایت این خاطرات، ارزیابی این خاطرات است که ـ ان‌شاءالله ـ امیدواریم همه شما به این فیض برسید ما هم محروم نمانیم!

ایشان در ادامه به توضیح و تفسیر نامه 53 نهج البلاغه حضرت امیر(سلام الله علیه) پرداختند.

کد خبر 258794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز