همشهری آنلاین: مقامات پاکستانی می‌گویند در تلاش هستند تا محدودیت‌های جدید بین‌المللی مسافرتی وضع شده درباره این کشور برای پیشگیری از انتشار فلج اطفال را اعمال کنند و از جمله مراکز واکسیناسیون را در همه فرودگاه‌های این کشور برپاکرده‌اند.

polio۳

سازمان جهانی بهداشت انتشار فلج اطفال را یک وضعیت اضطراری بین‌المللی بهداشت عمومی اعلام کرده است و پاکستان، سوریه و کامرون را به عنوان کشورهایی شناسایی کرده که امکان انتشار ویروس بیماری‌زا را به فراسوی مرزهای‌شان می‌دهند.

توصیه شده است این سه دولت همه شهروندان‌شان را موظف کنند تا مدارک تاییدکننده واکسینه‌شدن‌شان بر ضد فلج اطفال را پیش از سفر به خارج کسب کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس وزیر بهداشت پاکستان، سایرا افضل می‌گوید این محدودیت‌ها بار سنگینی بر پاکستان تحمیل می‌کند، اما مقامات این کشور با برگزاری جلسات اضطراری و اعمال اقداماتی مانند برپا کردن میزهای واکسیناسیون بر ضد فلج اطفال در همه فرودگاه‌های این کشور قصد دارند این محدودیت‌ها را اعمال کنند.

او در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون محلی گفت: «ما در وضعیتی فوق‌العاده قرار داریم.»

به گفته وزیر بهداشت پاکستان یک اقدام دیگر تعیین مقدار واکسن مورد نیاز برای هزاران نفری در هر روز از این کشور به خارج می‌روند. او گفت مسئولان مربوط موظف شده‌اند که به محض دستیابی به داده‌ها در این باره آنها را گردآوری کنند و ارتش پاکستان از هم اکنون در حال برقراری هماهنگی با مقامات کشوری برای کمک به تامین امنیت کارکنان بهداشتی در مناطق خطرناک است.

اکثریت موارد جدید فلج اطفال در جهان در پاکستان بروز می‌کند، کشوری که اعضای یک هیات نظارتی مستقل تشکیل شده بوسیله سازمان جهانی بهداشت آن را «بشکه باروتی که می‌تواند انتشار گسترده فلج اطفال را باعث شود» خوانده‌اند.

این بیماری عمدتا در ناحیه شمال غرب پاکستان شیوع دارد؛ منطقه‌ای که شورشیان اسلامگرا در آن مانع دسترسی کودکان به واکسیناسیون می‌شوند و علیه واکسیناسیون به عنوان عامل عقیم کردن پسران تبلیغات به راه انداخته‌اند.

کد خبر 258695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز