سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در دیدار قائم مقام معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با رئیس سازمان نهضت العلماء، مقرر شد سمینار بین المللی حج در خردادماه ۹۳ در اندونزی برگزار شود.

حج

به گزارش مهر، دکتر سید مهدی مصطفوی قائم مقام معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به کشور اندونزی سفر کرده بود 12 اردیبهشت با سعید عقیل سراج رئیس نهضت العلماء به عنوان بزرگترین سازمان اسلامی در اندونزی در محل دفتر این سازمان و با حضور مفید حسینی مدیر کالج اسلامی جاکارتا و نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیة و حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، مصطفوی ابتدا ضمن تشکر، اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان، جهان اسلام به وحدت نیاز دارد. سفر شما به ایران خاطرات خوبی بر جای گذاشت. نقاط مشترک بین مسلمانان زیاد است و باید برنامه ریزی کنیم چگونه از آن استفاده نمائیم. قرآن یکی از مشترکات ما محسوب می گردد که بحمد الله در ایران کار در باره قرآن مورد توجه قرار دارد و آماده ایم این تجربیات را به اندونزی انتقال بدهیم و حتی برای فعالیت پژوهشی قرآنی آمادگی همکاری را داریم. حج یکی از ظرفیت های وحدت امت اسلامی و ما آمادگی خود را برای استفاده از فرصت حج در اندونزی جهت وحدت علماء اعلام می داریم.

سراج رئیس نهضت العلماء اندونزی گفت: در اندونزی خوشبختانه سازمان های غیر سیاسی و مستقل مانند نهضت العلماء و محمدیه که بزرگترین سازمان در اندونزی محسوب می گردند، وجود دارد و نقش خود را هنگامی ظاهر می کنند که درگیری هایی در جامعه پیش می آید و این دو سازمان با کمک هم دیگر به اصلاح طرف های درگیر می پردازند و این است تفاوت ما با برخی از کشورهای عربی که چنین سازمان‌هایی وجود ندارند و درگیری هایی که پیش آمد، خود دولت باید حل کند و حتی از راه نظامی و خون ریزی استفاده می‌شود. کادرهای این سازمان ها در وزارت خانه ها منتشر شده است و لذا درگیریهای پیش آمده مانند درگیری بین شیعه و سنی و حتی مسلمانان و غیر مسلمانان را می توانند به راحتی و در زمان کوتاه حل نمایند.

عقیل سراج سپس به مسایل خاورمیانه اشاره کرد و گفت: ما از فاجعه انسانی و رویدادهایی که در آن منطقه رخ داده، تأسف می خوریم و امیدواریم به زودی راه های صلح در این زمینه به دست آید. اندونزی با 17.000 جزیره، 6 دین رسمی، 400 نژاد و بیش از 250 میلیون جمعیت یکی از کشورهای بزرگ جهان محسوب می گردد. کشورهایی مانند استرالیا، چین و سنگاپور منتظر بهانه ای برای حمله به اندونزی هستند؛ یعنی اگر رفتار رادیکالی و افراطی را انجام دهیم که نقض حقوق بشر محسوب می گردد، هجوم به اندونزی برای آن کشورها توجیه می گردد.

رئیس نهضت العلماء اندونزی در خصوص همکاری با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: همکاری هایی داشته ایم و سه بار سمینار بین المللی برگزار نمودیم. ما باید منصف باشیم و ای کاش زمانی برسد که علمای اهل تسنن از شیعه دفاع نمایند و بالعکس علمای شیعه از اهل تسنن، تا وحدت بین مسلمانان ایجاد گردد. یکی از مصادیق حفظ وحدت که ایران به آن توجه دارد، قضیه فلسطین است؛ ایران با رهبری آیت الله علی خامنه‌ای همیشه از فلسطین دفاع می‌کند، در حالی که یک شیعه در آن دیار وجود ندارد. همچنین از سید حسن نصرالله تقدیر می نمایم که ایشان از موجودیت اسلام دفاع می کند، نه فقط شیعه.

وی درباره اندونزی عنوان کرد: امروز مصیبت اندونزی حضور وهابی ها است، بودجه کلانی دارند و اگر بودجه ای در میان نباشد، هیچ حرکتی نمی توانند انجام دهند. عامل اصلی تفرقه در اندونزی، وجود وهابی‌ها می‌باشد. آنها سنت‌هایی را که مورد پذیرش طرفداران نهضت العلماء مانند برگزاری جشن میلاد پیامبر (ص)، زیارت قبور، برگزاری مجالس ترحیم و... است، بدعت می دانند.

سراج ادامه داد: ورود اسلام به مجمع الجزایر اندونزی صلح آمیز بود و اولیای نه گانه که مبلغان و مروجان این دین در منطقه جاوه بوده‌اند، از روش تبلیغ صلح آمیز و رویکرد ارائه اخلاق نیک استفاده نمودند و لذا امپراتوری‌های بزرگ وقت، اسلام را قبول داشتند.

مصطفوی در ادامه این جلسه اظهار داشت: می بایست به اصول مشترک بین مسلمانان تکیه کنیم تا راه افراطی‌ها را ببندیم و از آنها جلوگیری نماییم. ما از تقریب استقبال می کنیم و امیدواریم زمینه های این امر در این کشور توسط علمایی مانند رئیس این سازمان فراهم گردد.

وی پیشنهاد برگزاری سمینار بین المللی حج را در آینده نزدیک ارائه کرد که مورد موافقت ریاست نهضت العلماء قرار گرفت و مقرر شد در پایان خرداد ماه 93 همزمان با اجلاس بزرگ سالانه نهضت العلماء این همایش عظیم در جاکارتا توسط نهضت العلماء با همکاری جمهوری اسلامی ایران برگزار گردد.

کد خبر 258663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز