همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت: ما کار روی تهیه پیش‌نویس را از دور بعدی مذاکرات با ایران آغاز می‌کنیم اما رسیدن به توافق جامع نهایی حتمی نیست.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به این سوال که آیا نتایج نشست کارشناسان فنی بخشی از پیش‌نویس توافق هسته‌ای هست یا خیر؟ پاسخ داد: همان‌طور که ما برای پیش‌نویس توافق به جلو می‌رویم که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ما در دور بعدی مذاکرات کار بر روی پیش‌نویس را آغاز می‌کنیم. مسلما مدیران سیاسی در این مرحله مشارکت خواهند داشت اما ما به یکسری ایده‌های کارشناسی و اطلاعات نیاز داریم. از این پس ما روی جزئیات پیش‌نویس کار خواهیم کرد.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارجه آمریکا وی در ادامه بدون در نظر گرفتن صلح‌آمیز بودن ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: بخش زیادی از این کار فنی است. اینکه چگونه اطمینان حاصل کنیم ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و برنامه هسته‌ای‌اش کاملا برای اهداف صلح‌آمیز است که این نیازمند سطح بالایی از نکته‌های فنی است که باید از سوی کارشناسان ما، کارشناسان اتحادیه اروپا، گروه 1+5 و به طور قطع ایران اطلاع‌رسانی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی همانند وزیر امور خارجه ایران در خصوص موفقیت این توافق درصدی اعلام می‌کند یا خیر؟ گفت: من فکر می‌کنم همان جوابی را بدهم که پیش از این مقامات آمریکایی گفتند. من درصد اعلام نمی‌کنم. ما هنوز تهیه پیش‌نویس را آغاز نکرده‌ایم. ما پیش از این نشست‌هایی را داشتیم که در آنها به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که همان‌طور که در طرح اقدام مشترک آمده است تا زمانی که به صددرصد نرسیم بر سر هیچ چیز توافق نمی‌کنیم بنابراین ما بر روی رسیدن به صددرصد تمرکز کرده‌ایم و سه ماه پیش‌رو تا پایان مدت زمان توافق اولیه سخت خواهد بود.

وی تاکید کرد: این یک مذاکرات سخت با مسائل بسیار پیچیده است.

هارف اظهار کرد: من نمی‌خواهم هیچ کس فکر کند که این توافق قریب‌الوقوع است. ما به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم اما هنوز کار زیادی برای انجام دادن داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانش در پاسخ به این سوال باز هم تاکید کرد که هدف اصلی از مذاکرات، رسیدن به صددرصد است و نه حتی 90 درصد و تمام بخش‌های توافق مهم است.

وی ادامه داد: ما با بخش‌های راحتی روبرو نیستیم. اگر هدف شما رسیدن به راه‌حل این مساله باشد و برای اینکه کامل به نظر برسد پس تمام بخش‌های مختلف آن نقشی مهم دارند.

هارف گفت: بنابراین چطور شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و آنها برنامه هسته‌ای‌شان را برای اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کنند. وقتی شما در خصوص هر یک از این مسائل صحبت می‌کنید آنها برای رسیدن به هدف نهایی ما نقش دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی احساس می‌کند که زمان تهیه پیش‌نویس آغاز شده است، بیان کرد: قطعا ما در مورد تمام مسائل در طول سه دوره مذاکرات قبلی صحبت کرده‌ایم. ما در حال حاضر در خصوص برخی از آنها به توافق رسیده‌ایم و یا حداقل به مسیر آن نزدیک شده‌ایم و فهمیده‌ایم که مذاکرات بعدی سخت‌تر خواهد بود اما ما احساس می‌کنیم که می‌توانیم تهیه پیش‌نویس را آغاز کنیم و معتقدیم که می‌توانیم تا 20 ژوئیه به آن دست یابیم. ما نمی‌دانیم که می‌توانیم به طور قطع به آن برسیم اما فکر می‌کنیم که قادر به انجام آن هستیم.

وی در پایان به این سوال که آیا وی اطلاعاتی در مورد گزارشات جدید مبنی بر احتمال رخ دادن جنگ میان ایران و‌ آمریکا در آینده نزدیک دارد یا خیر؟ پاسخ داد که گزارش جدید در این خصوص در ماه‌های گذشته ندیده است و باید آن را بررسی کند.

 

کد خبر 258588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز