یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

مرد خیاط عتیقه‌های ۳۰۰ میلیونی را در کت و شلوارهای مغازه‌اش جاسازی کرده بود.

عتیقه

این مرد زمانی که به‌دنبال مشتری مناسبی برای فروش محموله خود می‌گشت، دستگیر شد. تحقیقات مأموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران برای دستگیری این مرد زمانی آغاز شد که گزارش محرمانه‌ای در اختیار فرماندهی این یگان قرار گرفت. در این گزارش آمده بود که مرد مغازه‌داری در یکی از خیابان‌های مرکزی پایتخت در زمینه خرید و فروش اشیای عتیقه فعالیت دارد. بررسی‌ها نشان می‌داد که وی خیاط است و مغازه کت و شلوارفروشی دارد و در پوشش این مغازه دست به قاچاق عتیقه می‌زند.

با این گزارش تیمی از مأموران مغازه خیاطی را زیرنظر گرفتند و دریافتند که صاحب مغازه به‌تازگی کلکسیونی از اشیای عتیقه خریداری کرده و در جست‌وجوی مشتری است. با تکمیل تحقیقات، دستور بازداشت این مرد صادر شد و ظهر سوم اردیبهشت، مأموران در اقدامی غافلگیرانه وارد خیاطی شدند و به بازرسی داخل مغازه پرداختند. مأموران در جیب کت و شلوارهایی که داخل مغازه برای فروش بود، تعداد زیادی شیء عتیقه و سکه کشف کردند. همچنین داخل چرخ خیاطی و کمد مغازه تعدادی شیء قدیمی جاسازی شده بود که تمامی آنها کشف شد. با دستگیری صاحب خیاطی وی برای بازجویی‌های بیشتر به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران انتقال یافت. اشیای کشف شده نیز برای بررسی قدمت آنها در اختیار کارشناس این سازمان قرار گرفت.

عتیقه‌های 300میلیونی

در بررسی‌های تخصصی مشخص شد که کلکسیون کشف‌شده شامل 170قلم شیء نفیس است که تمامی آنها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند. این مجموعه شامل 33عدد سکه نقره، مسی و برنز اشکانی، ساسانی و اوایل اسلامی، 21سرنیزه و خنجرمفرغی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، قمقمه و ظروف سفالی نخودی رنگ متعلق به دوره اشکانی، یک عدد شیء تزیینی از جنس طلا مربوط به دوره اسلامی، یک عدد کاسه خاکستری داغدار مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، 17ظرف شیشه‌ای مربوط به دوره تاریخی و اسلامی، 11ظرف مفرغی مربوط به دوره هخامنشی و پایه‌های شمعدان مربوط به دوره اسلامی بود. همچنین بررسی‌ها نشان داد که ارزش این مجموعه عتیقه دست‌کم 300میلیون تومان است.

خیاط در کوزه افتاد

متهم پرونده که سال‌ها شغلش خیاطی است، در بازجویی‌ها گفت: 20سال است که خیاط هستم و کت و شلوار می‌دوزم. مغازه نیز متعلق به‌خودم است و درآمد بدی نداشتم اما حدود 5 یا 6 سال پیش وسوسه شدم تا در زمینه خرید و فروش اشیای عتیقه هم فعالیت کنم. چون عاشق گنج و زیرخاکی بودم وارد این کار شدم. من عتیقه‌ها را از افراد مختلف می‌خریدم و بعد از پیدا کردن مشتری، با آنها وارد معامله می‌شدم اما در آخرین معامله‌ای که قصد داشتم انجام دهم ناکام ماندم و دستگیر شدم. عتیقه‌های کشف شده را نیز از مردی در خیابان منوچهری خریدم که او را نمی‌شناختم.

سرهنگ پاسدار محمد کربلایی حریری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: متهم پرونده در اختیار قاضی پرونده قرار گرفته و برای وی قرار قانونی مناسب صادر شده است. به گفته وی، تحقیقات تکمیلی از این مرد برای شناسایی فروشندگان اشیای عتیقه به وی ادامه دارد.

کد خبر 258408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز