شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جزییات چهارمین جشن کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با نام «شب فیلمنامه» تشریح شد.

کارگردان سینما

به گزارش ایسنا، شادمهر راستین رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما در نشستی که 13 اردیبهشت ماه در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد‌، توضیح داد: عنوان «شب فیلمنامه» را که نام آن بر وزن شب شعر است را با توجه به جنبه هنری این دو انتخاب کرده‌ایم، این جشن سه دوره پیاپی تا سال 89 برگزار شد و امسال با یک وقفه، چهارمین شب آن را برگزار می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه جابر قاسمعلی در دوره قبلی دبیر اجرایی شب فیلمنامه بود‌ و این مسئولیت را نیز امسال خودش برعهده دارد،‌ افزود: روز فیلمنامه‌نویس به تایید شوراهای مرکزی قبلی رسیده بود که همزمان با روز فردوسی در 25 اردیبهشت است اما متاسفانه امسال این تاریخ همزمان با وفات حضرت زینب (س) است و به همین دلیل و همچنین با توجه به فشردگی برنامه‌های خانه سینما شب فیلمنامه را در تاریخ 19 اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار می‌کنیم.

راستین همچنین گفت: در این شب قرار است برای سیف‌الله داد به عنوان رئیس اولین دوره فیلمنامه‌نویسی و مرحوم هوشنگ طاهری که کتاب‌های او پیش‌تر از هرچیز دیگری ما را با فیلمنامه نویسی آشنا کرد، بزرگداشتی برگزار شود.

به گفته وی برای برگزیدگان این مراسم جوایز نقدی خوبی هم در نظر گرفته شده است و بهترین تالیف ‌،بهترین ترجمه‌، بهترین رسانه‌ و نیز بهترین همکار فیلمنامه‌نویس که ممکن است از میان کارگردانان،‌بازیگران و یا دیگر اعضای این گروه فیلمسازی باشد‌، برگزیده شوند.

دبیر اجرایی چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران ادامه داد: قرار است از یک فیلمنامه‌نویس پیشگام در گذشته هم قدردانی شود و به یک فیلمنامه‌نویس جوان نیز خیرمقدم گفته شود.

شادمهر راستین در ادامه این نشست با اشاره به اینکه فیلم‌های اکران 93 در این شب به سال آینده موکول می‌شوند گفت: با توجه به وقفه‌ای که در طول برگزاری شب فیلمنامه سینمای ایران رخ داده است، یک جایزه مخصوص سال 92 خواهد بود و جوایز سال‌های 90 و91 هم اهدا خواهند شد،همچنین آثار سال 89 هم بررسی می‌شود.

این هنرمند با تاکید بر اینکه در کانون فیلمنامه نویسان عضو گیری همانند قبل ادامه دارد و تاکنون هیچ عضوی از کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما انصراف نداده است‌، گفت: در شورای مرکزی این کانون موضوع بیمه و مالیات بر تالیف و نیز اختصاص حق تالیف فیلمنامه نویسان به طور جدی پیگیری می‌شود‌.

او در این‌باره افزود: در این راستا با حضور رئیس سازمان سینمایی و کارگروهی که در بنیاد سینمایی فارابی ایجاد شده است‌، این قضیه به شکل جدی پیگیری می‌شود تا تشخص فیلمنامه‌نویس‌ها را به آنها برگردانیم.

وی همچنین گفت: موضوع حق تالیف بارها مطرح شده است اما تعریف جنبه حقوقی آن کمی برای معاونت سینمایی وقت در گذشته مشکل بود، به همین دلیل با توجه به قانون سال 48 در حوزه نویسندگی و براساس حق تالیف‌های خارجی فیلمنامه نویسان طرحی را ارائه کرده‌ایم که کلیت آن تصویب شده اما جزئیات آن را فعلا نمی‌توانم شرح دهم.

جزئیات بیشتر درباره چهارمین جشن کانون فیلمنامه‌نویسان و داوران آن به زودی اعلام می‌شود.

کد خبر 258207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز