همشهری آنلاین: محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به طراحی و ساخت خشک‌کن خورشیدی بستر فواره‌ای شدند.

به گزارش ایسنا، مهندس فاطمه اسماعیلی، مجری طرح در خصوص جزئیات این خشک‌کن خورشیدی گفت: خشک‌کن خورشیدی بستر فواره‌ای از سه عدد کلکتور هوا گرمکن جهت گرمایش هوا به عنوان سیال فرآیند استفاده می‌کند و هوای گرم شده توسط فن دمنده هوا با سرعت زیاد به داخل محفظه دربرگیرنده ذرات خشک‌شونده هدایت می‌شود، ذرات خشک شونده در محفظه خشک‌کن به سمت بالا پرتاب می‌شوند و این عمل باعث ایجاد تلاطم در بستر و در نتیجه افزایش انتقال حرارت و جرم می‌شود؛ با افزایش نرخ انتقال جرم، زمان و حجم مورد نیاز برای فرآیند خشک کردن کاهش می‌یابد.

بیشترین کاربرد این محصول در صنایع غذایی جهت خشک کردن محصولات کشاورزی و افزایش طول عمر و تسهیل حمل ونقل محصولات و در صنایع داروسازی و متالوژی جهت گرانول سازی، پوشش‌دهی، سردسازی، کلسینه کردن و گازی سازی است.

برای تامین انرژی موتور محرکه فن دمنده هوا، از یک پانل فوتوولتائیک 60 واتی استفاده شده است؛ لذا تمامی انرژی مصرفی این خشک‌کن از طریق انرژی رایگان خورشید تامین می‌شود و این خشک‌کن از هرگونه سوخت فسیلی و دسترسی به شبکه برق‌رسانی بی‌نیاز است.

دکتر محمد امینی، استاد راهنمای این طرح نیز گفت: از مزایای این خشک‌کن می‌توان به کم بودن میزان انرژی مصرفی آن اشاره کرد زیرا میزان توان مصرفی موتور مورد استفاده در این سیستم تنها 30 وات است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی خاطرنشان کرد: این سیستم با استفاده از نرم افزار Engineering Equation Solver) EES) و Matlab شبیه‌سازی شده‌ است و نتایج مدل تطابق خوبی با نتایج داده‌های آزمایشگاهی داشته است، همچنین با استفاده از کد نوشته شده دما و سرعت هوای خروجی از کلکتور و پروفیل دما، رطوبت و سرعت ذرات و هوا در بستر خشک‌‌کن در هر لحظه قابل حصول است.

کد خبر 258198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز