همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان نباید به‌ عنوان سربازان پیاده‌ نظام احزاب سیاسی عمل کنند، گفت: هیچ جریان سیاسی حق ندارد سلیقه خود را فراتر از قانون بداند.

به گزارش فارس، سید ضیا‌ء هاشمی با بیان این مطلب گفت: در سند دانشگاه اسلامی، دانشگاه‌ها باید محیطی باشند که فراهم‌کننده بستر رشد علم و ارتقای فرهنگ است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان گروه نخبه جامعه محسوب می‌شوند، گفت: هر دانشجو یک عنصر فرهنگی است، حال برخی توانمندتر هستند و مشارکت بیشتری در مسائل مختلف بخصوص حوزه‌ فرهنگ دارند و ما باید کمک کنیم تا همه دانشجویان در حوزه‌های مختلف مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: باید قدرت تحلیل سیاسی را در دانشجو افزایش داد تا میزان مشارکت دانشجویان به‌ عنوان عناصر متفکر جامعه، افزایش یابد زیرا اگر دانشجو آگاهی مناسب و درست سیاسی نداشته باشد ابتدا خودش، بعد دانشگاه و در نهایت جامعه، آسیب خواهد دید.

هاشمی با تصریح اینکه دانشجویان نباید به‌ عنوان سربازان پیاده‌ نظام احزاب سیاسی عمل کنند، گفت: تنها راه رسیدن به این هدف، اجرای کامل قانون است. قوانین راه را به‌ ما نشان داده و مشخص کرده که چگونه دانشجوی علاقه‌مند بتواند فعالیت سیاسی مستقل داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سیاست‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخصوص در سال پیش‌رو و سال‌های آتی را ترویج انس با قرآن در محیط‌های دانشگاهی برشمرد و گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در این زمینه،‌ نمایشگاه قرآنی است که هر سال از ابتدای ماه رمضان برپا می‌شود و در تلاش هستیم تا بخش دانشگاهی را با حضور و مشارکت تمام دانشگاه‌ها، در این نمایشگاه مشارکت دهیم.

هاشمی در ادامه گفت: جشنواره‌ قرآنی نیز یکی دیگر از بخش‌های فعالیت مجموعه‌های دانشگاهی در زمینه‌های قرآنی است، از طرفی با توجه به فعالیت موسسه‌های مختلف قرآنی، در صدد هستیم که طرح‌های خوب این موسسه‌ها را که توسط علاقه‌مندان ارائه می‌شود، در محیط دانشگاهی اجرا کنیم و در این راستا، طرح‌های خوبی را در برخی دانشگاه‌ها به‌شکل آزمایشی اجرایی کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه‌ فرهنگی الزاما محدود به افزایش تبلیغات محیطی و رسانه‌ای نیست، گفت: ما در تلاش برای افزایش مشارکت قانونمند دانشجویان و دانشگاهیان خصوصا در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هستیم و تقویت انس مردم با ارزش‌های دینی و هویت ملی را در گرو این مشارکت می‌دانیم.

هاشمی گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را بستر مناسبی برای ایجاد امید و اندیشه در دانشجویان و دانشگاهیان می‌دانیم و توسعه‌ این فعالیت را دنبال می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در عین‌ حال از بررسی و بازنگری آیین‌نامه‌های مربوط به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: به‌دنبال راه‌اندازی اتاق فکر اساتید هستیم تا زمینه برای مشارکت فعال دانشگاهیان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و علمی را فراهم کنیم.

وی کاسته شدن از فعالیت تشکل‌های دانشجویی را رد کرد و گفت: ما اعتقاد داریم که فعالیت تشکل‌های دانشجویی باید افزایش داشته باشد و از این موضوع حمایت هم می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اعلام اینکه به هیچ یک از تشکل‌های دانشجویی بودجه‌ای تخصیص داده نمی‌شود، گفت: اگر به تشکل دانشجویی بودجه تعلق بگیرد استقلال آن تشکل را تحت‌الشعاع قرار داده‌ایم، حمایت از تشکل‌ها، حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان است و هیچ محدودیتی هم برای تشکلی قائل نشده‌ایم.

هاشمی راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و در عین‌ حال گفت: این به آن معنا نیست که تمام فعالیت‌ها باید محدود به خانه‌های فرهنگ دانشگاه‌ها شود، اما این اقدام می‌تواند برای فراهم کردن حداقل‌های فعالیت‌های فرهنگی تلقی شود.

وی همچنین نگاه مدیران وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور به حضور دانشجویان در حوزه‌های برنامه‌ریزی فرهنگی را بسیار مثبت دانست و تاکید کرد: نگاه سلیقه‌ای و سیاسی صرف به مسائل و فعالیت‌های تشکل‌ها در دانشگاه‌ها را قبول نداریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، پیوند رسانه و دانشگاه را از ضرورت‌ها برشمرد و با بیان اینکه معتقد به تقویت پیوند دانشگاه‌ها با رسانه‌ها هستیم،‌ گفت: در این بین تعدد و تنوع رسانه‌ها را مد نظر داریم و معتقد هستیم باید رسانه‌های منتقد هم آزادانه در چارچوب قانون بتوانند ارتباطی مناسب با مسئولان دانشگاهی داشته باشند.

وی تاکید کرد: زمینه توسعه‌ نشریات دانشجویی در چهارچوب قوانین موجود نیز فراهم است و بررسی‌ها مشکلی در قوانین و مقررات موجود را نشان نمی‌دهد،‌ اما این آمادگی برای بهبود قوانین در صورت اثبات وجود مشکل، وجود دارد.

هاشمی گفت: هیچ حرکتی در جامعه وجود ندارد که متاثر از فرهنگ نباشد، فرهنگ دستورالعمل و شیوه زندگی و رفتار افراد جوامع است و راه رسیدن به اهداف و آرمان‌ها را مشخص می‌کند و هر جامعه‌ای که آرمان داشته باشد، به فرهنگ و ویژگی‌های فرهنگی هم بها می‌دهد.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: جامعه‌ ایران یک جامعه‌ فرهنگی است و انقلاب اسلامی هم انقلابی فرهنگی بوده و نام‌گذاری امسال هم فرصتی جدید برای نهادها و دستگاه‌های فرهنگی است تا تلاش‌هایشان را مضاعف کنند.

معاون وزیر علوم در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور افرادی از جریان‌های مختلف سیاسی در نشست‌های دانشگاهی تصریح کرد: هیچ جریان سیاسی حق ندارد سلیقه خود را فراتر از قانون بداند و حضور و فعالیت افراد و تشکل‌ها را مادامی که قانون ممانعتی برای آنان ایجاد نکرده باشد، در محافل و مجالس مختلف، دارای ممنوعیت و محدودیت نمی‌دانیم و معتقد هستیم کسی که منع قانونی ندارد، هیچ کس نمی‌تواند مانع حضور و فعالیتش بشود.

هاشمی گفت: ما معتقد هستیم که باید مشارکت سرمایه‌های انسانی و علمی را به‌کار بگیریم و تنها با رعایت و مقررات می‌توان جلوی افراط را گرفت.

هاشمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار تنها با جلب مشارکت همه گروه‌ها وافراد محقق خواهد شد، بنابراین تمام فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها که توسط دانشگاهیان از جمله اساتید،‌ کارکنان و دانشجویان انجام شود، مورد حمایت مدیران و مسئولان قرار دارد.

کد خبر 258079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز