سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

محمد مجید الشیخ: پیش از پرداختن به موضوع انتخابات پارلمانی عراق که قرار است امروز برگزار شود، باید به اوضاع امنیتی اشاره کنم که این روزها بسیار درباره آن سخن رانده می‌شود.

محمد مجید الشیخ

دریک نگاه کلی، اوضاع امنیتی در عراق آرام است و دولت توانسته است امنیت و ثبات را در اغلب مناطق کشور برقرار سازد، به جز برخی مناطق که گاهی اوقات امنیت آنها متزلزل و بی‌ثبات می‌شود. درست است که در مرحله اخیر برخی از گروه‌های تروریستی می‌کوشند تا از طریق آشفته و ناامن کردن اوضاع بر موضوع انتخابات در عراق تأثیر گذارند اما ملت عراق رو در روی آنان ایستاده و قطعا چنین جنایاتی نخواهد توانست بر اراده این ملت در شرکت در انتخابات و ادامه مسیری که برای خود برگزیده است، غالب ‌آید. ملت عراق آزادی و عزت خود را که به بهایی سنگین و با فداکاری‌ها و از دست دادن هزاران شهید به‌دست آورده است، به آسانی از دست نخواهد داد.

اما درباره انتخابات باید بگویم که انتخابات پارلمانی عراق در شرایط حساس کنونی اهمیتی دوچندان برای دولتمردان و ملت عراق دارد؛ زیرا این انتخابات شکل و ترکیب قوه مجریه و دولت آتی را مشخص خواهد کرد.انتخابات امروز همچنین از این منظر اهمیت دارد که نشانگر عزم و اراده ملت عراق برای ادامه راه آزادی وعزت خویش است و تأکیدی بر این نکته است که ملت عراق دولت منتخب‌اش را خود بدون تأثیرپذیری از عوامل و قدرت‌های خارجی انتخاب خواهد کرد. اغلب قدرت‌های خارجی خواهان خیر و صلاح برای ملت عراق نیستند و در حقیقت این قدرت‌ها به‌دنبال آنند که ما را به همان وضع گذشته بازگردانند.

اما باید بگویم که چنین خواسته‌ای هرگز عملی نخواهد شد. افزون بر این، مسئولان ارشد کشورمان بارها و بارها تأکید کرده‌اند که برقراری امنیت و ثبات در عراق می‌تواند بر ثبات و امنیت در کل منطقه خاورمیانه تأثیر مثبت گذارد و تروریسم را درهم خواهد شکست. امروز شاهد آن هستیم که تروریسم در برخی از کشورهای منطقه ثبات و امنیت را از ملت‌ها گرفته است. طبعا این تروریسم کور اگر سرکوب نشود به دیگر کشورهای منطقه سرایت خواهد کرد و این مقوله‌ای است که ما همواره بر آن تأکید می‌کنیم.

انتخابات پارلمانی امروز در عراق از زاویه‌ای دیگر هم اهمیت می‌یابد. این انتخابات بازنمودی از واقعیت‌های موجود جامعه عراق و به‌عبارتی نشانگر تنوع نژادی، دینی، قومی و مذهبی و نمایانگر همزیستی مسالمت‌آمیز تمامی فرزندان این مرز و بوم از روزگاران قدیم تا به امروز است. در این بین، تروریست‌های کوردل همواره سعی کرده‌اند میان فرزندان این ملت فتنه‌انگیزی و میان آنان چند دستگی و تفرقه ایجاد کنند. اما در وهله نخست به فضل خداوند و در مرحله بعد با آگاهی و مقاومت ملت عراق دربرابر تروریسم، چنین تلاش‌هایی ناکام مانده است.

طبعا وجود تباین و اختلاف در آرا و نظرات در یک کشور امری طبیعی است و این در تمامی کشورها و میان تمام ملت‌ها دیده می‌شود و وجود دارد. اما این امر بر یکپارچگی و وحدت ملت عراق در مقابله با تروریسم و در رویارویی با بدخواهان کشور و ملت عراق تأثیری نخواهد گذاشت و به حول و قوه الهی به‌زودی خواهیم دید که چگونه پس از پایان روند انتخابات در کشور، تمامی احزاب و تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی عراقی با همدیگر همکاری گسترده‌ای خواهند داشت تا دولت جدید را که نماینده تمامی ملت عراق خواهد بود تشکیل دهند.

سفیر جمهوری عراق در تهران

کد خبر 257850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز