همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مرگ افراد مشهور فرصتی را برای آموزش عامه مردم درباره شناسایی و پیشگیری بیماری‌ها فراهم می‌آورد.

jobs

به گزارش هلث‌دی نیوز نظرخواهی پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه ایندیانا از ۱۴۰۰ مرد و زن پس از مرگ بنیانگذار شرکت اپل، استیو جابز، به علت سرطان لوزالمعده نشان داد که بیش از یک سوم این افراد پس از انتشار خبر مرگ او به جستجوی اطلاعاتی درباره مرگ او یا سرطان به طور کلی پرداخته‌اند.

حدود ۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به طور خاص به دنبال اطلاعاتی درباره سرطان لوزالمعده گشته‌اند. گرچه این درصد پایین به نظر می‌رسد، اما اگر این نمونه را نماینده‌‌ای از کل جمعیت آمریکا بدانیم، به معنای جستجوی اطلاعات بوسیله بیش از ۲ میلیون نفر است.

جسیکا گال میریک، استادیار  دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه ایندیانا و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «جامعه پزشکی تلاش بسیاری کرده است تا به مردم را درباره ظرائف  سرطان آموزش دهد.»

او می‌گوید: «سرطان یک بیماری واحد نیست، بلکه شامل بیماری‌های بسیار متفاوتی که با عنوان واحدی از آنها یاد می‌شود. ابتلای افراد مشهور به سرطان یا مرگ‌های ناشی از آن فرصت نادری برای فعالان حوزه بهداشت عمومی فراهم می‌آورد تا تفاوت‌های میان سرطان‌ها و چگونگی شناسایی سرطان و پیشگیری از آن را به مردمی آموزش دهند که در غیر این صورت به جزئیات توجهی نشان نمی‌دهند.»

این پژوهشگران از کشف این موضوع  در این بررسی که اقلیت‌های نژادی و افراد در سطوح پایین‌تر تحصیلات با احتمال بیشتری با جابز همانندسازی کرده  و  پس از مرگ او به دنبال اطلاعاتی درباره سرطان لوزالمعده گشته بودند، غافلگیر شدند.

این پژوهشگران نوشتند: «از آنجایی که ناهمخوانی نژادی بزرگی زا لحاظ وقوع بسیاری از سرطان‌ها وجود دارد، چنین جمعیت‌هایی بیشتر کانون توجه در این مورد هستند.  متاسفانه جمعیت‌هایی که ممکن است نیاز به آموزش بیشتر درباره سرطان داشته باشند، در اغلب موارد کمتر از همه به دنبال اطلاعات مربوط به سرطان می‌گردند... به خصوص جمعیت‌هایی کم‌درآمد و متعلق به اقلیت‌های نژادی که سرطان در آنان شایع‌تر است.»

«با وجود این وضعیت یافته‌های ما نسبتا غافلگیرکننده بودند، و بیانگر آن هستند که پس‌زمینه‌های معینی برای اقدامات پیشگیری، شناسایی و ارتباطی متوجه جمعیت‌های ناهمخوان ممکن است بتوان از چهره‌های مشهور و عمومی سود برد.»

این پژوهشگران می‌گویند بیش از ۵۰ درصد از افراد مورد پرسش‌گرفته در این بررسی از طریق اینترنت و رسانه‌های اجتماعی درباره مرگ جابز اطلاعات به دست آورده بودند، بنابراین آموزشگران بهداشتی می‌توانند این راه‌های ارتباطی برای فراهم‌آوری اطلاعات دقیق درباره بیماری‌ها استفاده کنند.

به گفته این پژوهشگران شمار بیشتری از افراد ماجرای مبارزه استیو جابز یا پاتریک سویزی - بازیگر سینما- با سرطان لوزالمعده را در مجله عامه‌پسندی مانند People خواهند خواند تا مقاله‌ علمی مطولی که درباره این بیماری در روزنامه سنگینی مانند نیویورک تایمز نوشته شده باشد.

آنان می‌گویند ارتباط‌گران بهداشتی باید به سرعت هنگامی که عامه مردم بیشترین علاقه و انگیزه را دارند برای آموزش آنان اقدام کنند تا به این ترتیب بتوان جان‌های بیشتری را نجات داد.

کد خبر 257724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز